Красимира Димитрова: Оценката за успешен учител не се заключва в това да е преподал успешно урока

Красимира Димитрова е директор на ОУ “Генерал Карцов”, с. Христо Даново, от 2008 г. Преди това работи като начален учител в същото училище. Завършила е начална училищна педагогика в ПУ “Паисий Хилендарски”. ОУ “Генерал Карцов”, с. Христо Даново, е училище партньор на “Заедно в час” от 2013 г. През класните му стаи са минали шестима учители по програмата.
Какъв за Вас е успешният учител?
Да си учител в 21. век е предизвикателство. Да съумееш да предадеш на децата знанията, да вървиш с тях и да ги подкрепяш докато израстват, да бъдеш личен пример за честност, да съумееш да намериш верния път до всяко дете и всеки родител, така че да повярват в теб и да ти се доверят. Успешен учител е този, който децата чакат с нетърпение, слушат с интерес. Оценката за успешен учител има много аспекти и в никакъв случай не се заключва в това да е преподал успешно урока за нови знания.
А успешният директор?
Това е непрекъснато предизвикателство. Умение да усетиш потребностите на колегите, да създадеш екип, в който има чуваемост. Да си не само администраторът и мениджърът в училище. Ефективната работа на училищния директор е невъзможна без умението да делегира права и отговорности. Необходимо е училищният директор да фокусира вниманието си върху главните въпроси, да умее да организира и разпределя времето си. Една от най-важните роли на директора е тази на координатор. Смятам, че организацията на работата по групи остава най-ефективното средство за постигане на целите. Когато директорът координира, ръководи и проследява за действията на екипа си, това улеснява процеса на вземане на решения, скъсява срока за изпълнение на задачите, подобрява качеството на дейността и повишава конкурентоспособността на училището.
Кое е най-голямото предизвикателство в работата Ви?
Успехът на всеки един ученик, развитието на всеки един учител. Предизвикателството е да съумеем всички заедно да работим за успеха на децата и ученето през целия живот за усъвършенстване на всеки един от нас – учителите.
Споделете конкретни практики от Вашия опит, които са допринесли за това всеки ученик да получи качествено образование?
През учебната 2015/2016 г. направихме „Училище по грамотност”. Всички ученици от І до V клас, които не можеха да четат, бяха включени в това училище, където се провеждаха допълнителни дейности по ограмотяване и подобряване на четивната техника и четенето за разбиране. Създадохме и “Училище за родители” – срещи с родители в малки групи, разглеждане на теми, свързани със запознаване на нормативни документи, с организацията на училищното обучение, теми за емоцията и агресията и други. “Прозорче към света” е училищен проект с цел повишаване на грамотността, четенето с разбиране, провеждане на състезания и конкурси, свързани с овладяване на знания по български език и литература.
Друга успешна практика са дейностите на учителите по програма Заедно в час и работата им по метода ”Преподавай като лидер”. Правим и взаимни наблюдения на уроци или така наречената „Отворена врата в моя час”. “Да четем с директора” е инициатива, с която целя повишаването на интереса към четеното на книги в извънучебното време. Създадохме и училищна библиотека, половината от средствата за която бяха от дарения. Всичко това направихме заедно с училищния екип. Защото училищният директор не е самотен играч.
Защо решихте да станете партньор на “Заедно в час”?
Защото сте иновативни, нетрадиционни в методите си на преподаване, последователни и не се огъвате пред трудностите. Защото учителите са силно мотивирани да работят в непривлекателни села и градове и с деца от различни етноси. Защото през всичкото време, в което учителите работят, вие ги подкрепяте и напътствате. Защото говорим на един и същи език – успеха на всяко дете.