Лиляна Минкова: Най–ценният урок от COVID пандемията е вотът на доверие в българския учител


Лиляна Минкова е директор на СУ “Отец Паисий”, гр. Самоков, и преподавател по биология и химия. Миналата година получава наградата „Директор на годината – 2020″, организирана от Синдиката на българските учители. СУ “Отец Паисий” е партньор на “Заедно в час” от 2012 г. В училището са преподавали осем учители от програма “Нов път в преподаването”, а в момента екипът на СУ “Отец Паисий” е част от лидерската програма за училищно развитие “Училища за пример”.
Ако сте директор, в момента може да последвате примера на г-жа Минкова и да кандидатствате за програма “Училища за пример” (до 31 март) и да подадете заявка за нов учител от програма “Нов път в преподаването.”
СУ “Отец Паисий”- гр. Самоков, е партньор на “Заедно в час” от 2012 г. Кои според Вас са най-ценните аспекти от това дългогодишно партньорство?
Освен решаването на кадровия въпрос за дефицитни специалности, като например учители по английски език, дългогодишното ни партньорство със „Заедно в час“ вдъхнови училищния екип да търси и прилага по креативен начин нови дидактически технологии и да адаптира чуждия опит. Така приоритети при преподаването станаха интегрираното развиване на меките умения и формиращото оценяване. Училището участва в партньорство с фондацията в няколко научни изследвания на функционалната грамотност на учениците и при разработването на Наръчника за развитие на уменията на 21 век.
През годините нашето партньорство се измерва с активното участие на учениците ни в работилниците и панелите на традиционните годишни конференции, от които учениците се завръщат заредени, по-уверени, по-знаещи и преди всичко отворени да споделят и съпреживяват. Училището ни и преподавателите отвориха класните си стаи за хоспетиранията на нови учители от различни випуски, за реализиране на съвместни проекти и квалификационни форми.
От съвместните ни проекти с най-голяма добавена стойност за качеството на преподаването и организацията на комуникационните канали в СУ „Отец Паисий“ – гр. Самоков бе участието ни в международния проект “От иновации в приобщаващото образование към реално приложение” (From Inclusive Education to Real Scale Transfer – FIERST). Toй постави началото на функционирането на професионална учебна общност (ПУО), която през годините се разви до система от ПУО-та, които се допълват и/или взаимно се подпомагат за реализиране както на стратегическите, така и на конкретни оперативни цели.
Чрез професионалните учебни общности, освен че започнахме ефективното развиване на умения на 21 век, подкрепеният преподавателски екип заработи за реалното включване на всеки ученик в образователния процес.
По този начин и с менторското партньорство със „Заедно в час“ реализирахме и ефективно разпространение на добри практики в класната стая и успяхме да формулираме ценни за училището образователни политики, планове и системи за управление на качеството на образователния процес.
А най-удовлетворяващото следствие от съвместните ни педагогически предизвикателства е спечелването за образователната система на десетки млади хора, които остават в учителската професия и след приключване на двугодишната си програма.
Във Вашето училище са преподавали осем учители от програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”. За повечето от тях първата учебна година в СУ “Отец Паисий” е и първа крачка в учителската професия. Какво бихте посъветвали директорите, които имат притеснения при назначението на начинаещи учители?
Демографският профил на учителите в нашата образователна система е притеснителен. Младият учител е неопитен, но изпълнен с творческа жизнерадост и мотивация. Той е необременен и лесно намира път към сложната ученическа душевност. А за учителите от програмите на „Заедно в час“ е обективно да се добави, че са изключително добре подготвени теоретично, както в методически, така и в социално – емоционален аспект. Подготвени са как да планират тематично в различните раздели на учебния план, как да оценяват, да разработват критерии и скали за оценяване, как интегрирано да развиват умение за фокус и да изграждат визия за всяка паралелка, на която преподават.
Всички учители, обучени от фондацията и преподавали в СУ „Отец Паисий“ – гр. Самоков, са оставили голяма добавена стойност за своите ученици и колеги. Фактът, че са чести наши гости на откриване на учебните години или пък са канени на абитуриентските балове на завършващите випуски, говори че тези млади учители са уважавани и обичани. Те завинаги ще останат скъпи приятели на нашето училище.
Добавената стойност за нашето училище от работата на учителите на „Заедно в час“ се измерва с множество реализирани иновативни практики, облагородяване на дворното пространство, доброволчески инициативи, мобилности за обмяна на опит у нас и в чужбина, участие в дебати и флаш – мобове, в кариерни форуми и конференции и в множество ученически състезания и конкурси.
Прочетете истории с учители от ОУ “Отец Паисий” през годините:
- Йорданка Георгиева, випуск 2014-2016
- Мая Стоянова-Уорнер, випуск 2012-2014
- Иван Шопов и Марин-Асен Коджаиванов, випуск 2018-2020
Кое според Вас е най-важното при подкрепата на нови и по-неопитни учители, за да станат успешни в училище и да продължат пътя си в образователната система?
Освен административно задължение, изборът на наставник се явява съществен момент за последващата адаптация на новопостъпващия учител и приемането му като равноправна част от екипа на училището. Наставничеството е отговорност към една човешка съдба. Наставникът въвежда младия човек в работа на съответното методическо обединение, насочва го в ПУО, в което той да се чувства полезен и значим за училищната общност, и го подпомага с ресурси и материали.
Важно е младият учител да усети и изживее атмосфера на доверие, приятелство и споделяне на педагогически практики.
Ключово е учителите да отворят сърцата си и вратите на класните си стаи. Десетгодишният ми опит с учители от програмите на „Заедно в час“ показва, че те са много по-готови от другите новоназначени учители да наблюдават уроци на свои колеги и да бъдат посещавани. Да рефлектират и да дават и получават конструктивна обратна връзка. Това разбира се изисква ресурс от време и внимание от двете страни.
Училището Ви участва и в програма “Училища за пример”, в която екипът Ви надгражда своите умения и работи съвместно с други училища от цялата страна. Какво се промени в СУ “Отец Паисий” след включването в тази програма?
През годините в СУ „Отец Паисий“ – гр. Самоков са се установили атмосфера на доверие, взаимно уважение, а моя основна максима в мениджмънта на училището и управлението на персонала е осигуряване на съвременна и спокойна образователна среда, която да създаде предпоставки за интерактивност и иновативност на преподавателска практика. Именно средата на спокойствие и доверие мотивира и ангажира по естествен начин над 20 учители да се впуснат в предизвикателството, наречено програма „Училища за пример“.
Това е първа по рода си програма за цялостна трансформация на училищната общност, към училищна култура, ориентирана преди всичко към благополучието на учениците и персонала, култура на сътрудничество и съвместно учене.
В хода на реализиране на програмата в нашето училище бе насърчен диалога между учителите, под форма на ПУО срещи и обучения, при сериозна и последователна менторска подкрепа от екипа на програмата. Функционирането на система на ПУО в училище е една от стъпките, които водят училището към превръщане в истинска учеща се организация.
Училището ни бе стимулирано, чрез предоставяне на адаптирани модели, да практикува разпределено лидерство и да приоритизира овластяването на ученици и учители с цел постигане на благополучие и активиране на различни форми на самоуправление.
Младежкият парламент на СУ „Отец Паисий“ гр. Самоков, подкрепен и насърчен от ПУО „Лидерски екип“, вече представи своите предложения за подобряване и напредък на училището и започваме съвместното им реализиране за подобряване на благополучието – и на тази база и на база резултатите на учениците.
Започна реализиране и на концептуалния цикъл на управление на качеството на ученето на трите нива: индивидуално, групово (работа в екип) и организационно. Публикувана на сайта на училището е системата ни за оценка на качеството на учене, като целим да започнем да управляваме ефективно процеса на учене, като отчитаме качеството на педагогическите практики въз основа на цели и реализирани резултати. Реализираме и график за взаимно наблюдение на уроци.
Пандемията от COVID-19 изправи училищата пред големи предизвикателства. Кои бяха най-големите за Вас в тази ситуация и какво направи Вашият екип, за да се адаптира към новата ситуация?
Едно от най-големите COVID предизвикателства беше екстремното преминаване в онлайн среда, което в последния момент наложи екипът ни да вземе трудното и предизвикателно решение и още през март 2020 г. да създадем над 280 класни стаи в тогава новата и непозната обучителна платформа на МОН MS Teams. Това, което направи екипът на СУ „Отец Паисий“, е колективната взаимопомощ в процеса на самообучение при работата с платформата. В началото трябваше сами да се справим с инструкциите, с откриването и споделянето на обучителни клипчета и преди всичко с подкрепата на учениците и родителите за инсталиране на образователната платформа и регистрация. Последващите квалификационни дейности по темата само надградиха и направиха процеса на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС) по-ефективен и разнообразен.
Екипът ни бързо осъзна, че основното предизвикателство е задържането на вниманието и интереса на учениците и че единственият път е ползването на различни онлайн интерактивни ресурси и всеотдайната и целенасочена предварителна подготовка и дигитална компетентност.
Домашната, а понякога градската среда, от където се включват някои учениците лесно ги разсейва и губят мотивация. Ето защо партньорството на родителите се оказа ключово. Обучихме по проектна дейност няколко групи родители и новопостъпили ученици за ОРЕС и осигурихме, чрез МОН и дарителски инициативи, необходимите технически устройства за всички нуждаещи се.
Много колеги споделят, че голямо предизвикателство е оценяването на учениците чрез тестове и събирането на тестовете в зададеното време, както и обективността на получените резултати. Този проблем обаче стимулира голямата изобретателност на учениците да използват софтуерни платформи и ресурси за решаване на задачи. Преминахме и към оценяване в хода на проекто-базираното и проблемно ориентираното обучение чрез разнообразни платформи, като Wordwall, Envision play, Envision с оптични мишки, Kahoot, Padlet и други.
Нашите ученици Ели Мишева и Йордан Трифонов програмираха приложение за оnline волейбол.
Факт е, че с оглед на постигане на по–добро качество на интернет връзката през голяма част времето ученическите камери са изключени. Липсата на идентичност, срита зад някакъв аватар, ни лиши от различните форми на комуникация. За да компенсираме частично това неудобство, в нашето училище се обединихме и всички участници в образователния процес вместо букви или картинки имат ликовете на лицата си за профилни снимки.
Кой за Вас е най-ценният урок от обучението по време на пандемията, който ще ни помогне да осигуряваме на всички ученици качествено образование за непредвидимото бъдеще, пред което сме изправени?
Обучението в ОРЕС ни доказа колко сме нужни. Накара ни да оценим и оползотворяваме пълноценно всеки миг в присъствена среда. Пандемията ни научи, че прилагането на технологии по интерактивен начин е ключът към ефективен и качествен образователен процес. Използването на различни образователни приложения се явяват разнообразни и забавни средства за привличане и задържане на вниманието на учениците. А те не се впечатляват лесно.
Най–ценният урок от COVID пандемията е вотът на доверие в българския учител. Вярата в неговите сили и потенциал, благодарността на родителите и високата им оценка за нашата работа. Учителите доказахме, че сме адаптивни, изпълнителни и отговорни към работа си, независимо дали преподаваме присъствено или в ОРЕС. Че успяваме да се справим с поредните предизвикателства на нашата система, да създаваме хибридни форми на преподаване и бързо да се приспособим към новата реалност. Да се пренастройваме и преминаваме сякаш с лекота от една дейност към друга. И да чуваме, как наравно с лекарите обществото нарича учителското съсловие „герои“.
Прочетете още:
3 причини да кандидатствате за програма “Училища за пример”
Какво споделят за “Училища за пример” участниците от първия випуск
3 развенчани мита за учителите от програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”
Прочетете и интервютата с други директори на училища партньори: