Маслоу преди Блум

Колкото и старание да влагаме в уроците си, учениците не са в състояние да учат, ако основните им човешки потребности не са задоволени. Маслоу е категоричен – стремежът към самоусъвършенстване, т.е. жаждата за нови знания и умения, е на върха на пирамидата. За да стигнат дотам, децата трябва преди всичко да се чувстват в безопасност в училище и да знаят, че са част от общност, която ги приема и ги подкрепя.
Идеята, че преди да се съсредоточим върху академичните постижения, трябва да обърнем внимание на основните потребности на децата, може да се обобщи в три думи: Маслоу преди Блум. Едва когато изкачите пирамидата на Маслоу заедно с учениците си, ще можете с лекота да покорявате и висините в йерархията на Блум.
В тази статия ще ви дадем няколко идеи за това как да обърнете внимание на основните потребности на учениците в среда, предназначена за академични постижения.
Топло посрещане за добър старт на деня
Започнете като посрещате всеки ученик сутрин. Посрещането може да е преди първи час пред класната стая или в коридора от дежурните учители. Обърнете се към децата лично по име и им кажете няколко окуражаващи думи, като например:
“Добро утро, Георги! Успех на класното днес! Вярвам, че ще се справиш, стискам палци!”
“Здравей, Деси! Как се чувстваш днес? Пожелавам ти хубав и успешен ден!”
Покажете на децата не само, че помните имената им, но и че се интересувате от техния живот, вълнения и интереси. Вероятно сте виждали набралите популярност напоследък табла, с чиято помощ учениците могат да си изберат с какъв поздрав да ги посрещне учителят – танц, прегръдка, ръкостискане, ръкомахане и т.н. Това внася допълнителен елемент на игровизация и позволява на учениците да упражнят правото си на избор.
Посрещането не изисква нито допълнителни ресурси, нито специална подготовка. Този простичък жест няма да ви натовари излишно, а ще накара децата да се почувстват емоционално свързани с вас, училището и класа. Това ще доведе и до конкретни резултати в класната стая. Ако прилагате тази практика всеки ден, скоро ще наблюдавате повишени нива на ангажираност на учениците в часовете ви и по-малко прояви на нежелано поведение.
Време за неформален разговор преди часа
Когато вече всички ученици са в стаята и се приготвяте за началото на часа, отделете няколко минути за разговор, който не е свързан с училище, и който включва всички ученици, а не само двама-трима от предните чинове. Това засилва усещането им за общност и директно отговаря на потребността им да принадлежат към дадена социална група.
Ако приложите тази практика, ще можете и да премерите “емоционалната температура” в класа – какво е преобладаващото настроение преди часа. Така ще идентифицирате кои ученици не са емоционално готови да учат в момента и ще можете да адаптирате подхода си спрямо тази информация.
Тези две практики подготвят децата за успешен старт на учебния ден, но интегрирането на йерархията на Маслоу в учебна среда не приключва тук. Необходимостта на учениците да управляват емоциите, да презаредят батериите и да общуват помежду си ще се проявява през целия ден… точно както при нас възрастните.
Почивки за мозъка
Учениците губят концентрация на всеки 10 минути, когато преподавате нов материал в лекционен и неинтерактивен формат. Планирайте кратки “почивки за мозъка”, в които играете игра или пеете песен, за да им помогнете да си възвърнат концентрацията. Тези почивки ще са полезни и за вашата издръжливост на преподаване.
Пауза за раздвижване
Когато ви се струва, че учениците вече не могат да стоят на едно място, можете да направите кратка пауза за раздвижване. Използвайте лесна за следване хореография и популярни мелодии (Макарена) или детски песнички (Baby Shark). В краен случай и класическите клекове с подскок или упражнения тип “палячо” също вършат прекрасна работа. Тези паузи за раздвижване се отразяват освежаващо на децата, развиват двигателната им интелигентност и помагат за концентрацията им. Същото важи и за вас.
Помогнете им да се успокоят
Понякога учениците са прекалено разстроени. Дори и паузата за раздвижване не би им помогнала. За такива ситуации създайте специален “тих кът” в класната стая. В тихия кът може да има барбарони, възглавници за сядане на пода, меко килимче, плюшени играчки, хамак, завеси, книжки, моливи и хартия за рисуване и др. Можете да добавяте или махате елементи, за да съобразите тихия кът с контекста, в който преподавате. Един важен елемент е пликът с формуляри за саморефлексия, с чиято помощ децата могат да опишат или нарисуват чувствата и емоциите, които са ги завладели. Не е необходимо формулярът да съдържа много текст. Заглавието му е “Нека помисля за изборите, които правя”, а въпросите са “Какво направих?”, “Как се чувствам?”, “Какво би било по-добре за мен?”. Това им помага да се успокоят и ги учи да управляват емоциите си.
Упражнения за дишане
Последните проучвания показват, че упражненията за дишане помагат на децата да се освободят от стреса. Ако децата затворят очи и се съсредоточат върху дишането си за 40 секунди, ще намалят негативните си емоции, ще подобрят концентрацията си и ще освежат работната си памет.
Не забравяйте междучасието
Неструктурираната игра в училищния двор помага на децата да обобщят и “подредят” в съзнанието си това, което са учили. Игрите на открито им помагат и да подобрят двигателната си активност, както и да изградят по-силни взаимоотношения с връстниците си.
Учителите изпитват огромно напрежение да преподадат целия предвиден материал и да подготвят учениците си за следващия тест, контролно или външно оценяване. Но науката и проучванията са категорични: учениците имат по-високи учебни постижения в среда, която отговаря на техните социални и емоционални потребности.
Материалът е адаптиран от Edutopia.