Можем ли да “наваксаме” учебния материал?

Едно от най-големите притеснения за родители, учители и ученици още от миналия март е дали ще можем да “наваксаме” материала, изтекъл между решетките на задъханото препускане от дистанционно към присъствено обучение и обратно.

Споделяме ви 5 общи насоки, изведени от личния опит на учители и международни образователни експерти:

Не сменяйте учителите (ако това е възможно и приложимо)

Това понижава нивата на стрес у децата и допринася за по-висока ефективност на учебния процес. Избягването на ротационния принцип на преподаване за тази и следващата учебна година ще позволи на учителите, които вече добре познават уменията и способностите на учениците си, да продължат да работят с тях, така че да надградят от нивото, на което се намира всеки ученик. Разбира се, тази насока няма как да се приложи във всички ситуации. Ако все пак се налага смяна на учителя, можете да направите прехода по-плавен за децата, като поканите бъдещият учител на гости в класната стая и му предоставите подробна информация за знанията, уменията и нагласите на всеки ученик.

Опростете учебния план и се съсредоточете върху най-съществения материал

Разгледайте отново учебния план и докато четете си задайте следния въпрос: “Какво задължително трябва да могат и знаят учениците, за да преминат в по-горен клас?”. Това ще ви помогне да съсредоточите усилията си до края на годината върху най-съществения материал. 

Взимайте решения, базирани на данни

Няма как да “наваксате”, ако не знаете кой какво е пропуснал и върху какво има нужда да поработи. Тук могат да са ви полезни различните стратегии за формиращо и сумативно оценяване в хибридна класна стая, които ви споделихме преди няколко седмици. Може да набавите ценни данни за нивото на разбиране на учениците чрез анализ на домашни, мини-проекти и презентации, есета, съчинения, доклади, отчети от наблюдения и опити, решени задачи, тетрадки за работа в клас, дневници, кратки самостоятелни работи, модели, схеми, чертежи, таблици и т.н. На база на тези данни ще можете да взимате решения за вида “интервенции” или стратегии, които да приложите за целия клас, за учениците с известни пропуски и затруднения, както и за тези със сериозни пропуски и затруднения. Този подход работи най-добре, когато се прилага на ниво училище или поне випуск.

Повтарянето на класа не е дългосрочно решение на проблема

Сякаш сега повече от всякога повтарянето на класа се очертава като възможен изход за учениците, които не са участвали толкова активно в процеса на онлайн или дистанционно обучение. Експертите обаче предупреждават, че повтарянето на класа след 3. клас и нагоре не повишава шансовете на ученика да завърши основно или средно образование. Делът на учениците, които отпадат от системата на образованието е по-висок сред тези от тях, които са повтаряли клас (по данни за САЩ). 

“Наваксвайте” с грижа за благосъстоянието на ученика

Психолозите предупреждават, че учениците в момента са под огромно напрежение. Това се вижда и без експертно мнение, така че ви призоваваме каквато и политика или стратегия да предприемете с цел “наваксване” учебния материал, да не пренебрегвате благосъстоянието на учениците. С оглед на настъпващата пролет можем да ви припомним съветите, които ви споделихме за учене на открито и ползите от него върху психиката на децата. Споделяме ви отново и статията на тема Маслоу срещу Блум, в която има практични съвети, с чиято помощ да намалите нивата на стрес в час.

Материалът е адаптиран от Planbook и BBC. 

Абонирай се за бюлетин

Най-важното от нас директно в твоята поща

Можеш да се отпишеш по всяко време.