• За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Лятна академия
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Лятна академия
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари

Добри практики

  • Начало
  • Блог
  • Добри практики
  • Как да даваме развиваща и мотивираща обратна връзка на учениците?

Как да даваме развиваща и мотивираща обратна връзка на учениците?

  • Публикувано от Мая Стоянова-Уорнер
  • Категории Добри практики, Всички, Новини
  • Дата 17 март, 2021

Когато подготвяме урок за въвеждане на нов материал, обикновено търсим разнообразни примери, с които да илюстрираме ключови понятия, подготвяме няколко различни определения за едни и същи термини, подбираме редица упражнения за групова и самостоятелна работа, ровим в помагала и учебни тетрадки и т.н. с единствената цел да се уверим, че ще бъдем разбрани правилно. Защото ако учениците не ни разберат правилно, няма да разберат и новия урок.

Не какво казваме, а как го казваме

Но точно както се подготвяме за преподаване на нов материал, трябва да се подготвим и с антураж от разнообразни реплики, които да използваме при даване на обратна връзка. Защото само една наша реплика или жест могат както тотално да обезкуражат децата, така и да ги окрилят и мотивират за постигане на поставената цел.

В тази статия сме събрали често срещани ситуации, в които се налага да даваме обратна връзка на учениците и имаме готови предложения за това в какви думи да облечете посланието си, така че да окуражите децата да продължат да полагат усилия по трънливия и витиеват път към успеха. 

Как да насърчим учениците, когато им е трудно, въпреки положените усилия?

  • Все още не си постигнал желания резултат, нека видим защо.
  • Когато си мислиш, че не можеш да го направиш, просто си кажи, че все още не можеш, но скоро ще успееш. 
  • Виждам, че ти е трудно, но държа да отбележа, че имаш голям напредък в това да… (изреждаме конкретно с какво ученикът вече се е справил или напреднал).
  • Ако беше лесно, нямаше да се развиваш и да научаваш нови неща. 
  • Добре, днес опита много неща и виждам, че е време за пауза. Утре ще започнем освежени и заредени с нови сили!

Как да подходим, когато на учениците им е трудно и имат нужда от помощ?

  • Нека да помислим заедно как можем да подобрим този абзац/текст/решение на задача.
  • Ще се опитам да ти помогна като добавя тази информация. 
  • Да опитаме да го направим заедно. 
  • Тук сме, за да сгрешим. Това ще ни покаже какво и как можем да правим различно. 
  • Да попитаме Х – той/тя може да има конкретни предложения как да се случи. 

Как да стимулираме учениците, когато отбележат напредък?

  • Това, с което си се захванал/а не е лесно. Какви стратегии използваш, за да се справиш?
  • Виждам голяма разлика между тази работа и предишната ти. Как успя да го постигнеш?
  • Виждам, че ползваш стратегиите, за които говорихме предния час. Браво, продължавай така!
  • Работата ти е ясно доказателство за прогреса, който постигаш – поздравления!
  • Надявам се, че вече виждаш ясно колко си струваше да не се отказваш!

Как да изтъкнем значението на отбелязания напредък, когато е постигнат с много усилия?

  • Много се възхищавам на всички усилия, които положи в работата си!
  • Гордея се, че не се отказа – виж, какво успя да постигнеш!
  • Спомняш ли си колко трудно беше това в началото? Изглеждаше ти невъзможно, а виж къде си сега!
  • Как ще реагираш следващия път, когато срещнеш ново предизвикателство?
  • Какви стъпки предприе, за да постигнеш този резултат?

Как да насочим вниманието на учениците към следващо предизвикателство, ако се справят с поставената задача без да полагат почти никакви усилия?

  • Супер е, че си се справил с това. Сега, нека ти намерим нещо, което да те предизвика малко повече, за да сме сигурни, че ще си тръгнеш по-силен от часа!
  • Изглежда тази задача не те е затруднила. Сега ще ти дам една по-предизвикателна и се надявам, че не съм ти изгубил/а времето!
  • Готов си за нещо по-предизвикателно. 
  • Коя тема ще е интересна и нова за теб?
  • Върху кое свое умение би искал да работиш следващия път?

Споменете си за тези реплики следващия път, когато се окажете в някоя от гореизброените ситуации. Изпробвайте някои от тях и наблюдавайте как реагират учениците. Пожелаваме ви успех!

Прочетете още: 3 различни приложения на обратната връзка в учебния процес от prepodavame.bg

Споделяме ви три различни начина, по които да включите обратната връзка в учебния процес или да я използвате като помощно средство при оценяване. Статиите са от сайта за добри практики prepodavame.bg:

  1. Символи за обратна връзка.
  2. Обратна връзка чрез бележки.
  3. Оценяване след интегрирана обратна връзка.

Етикет:обратна връзка

  • Сподели:
Мая Стоянова-Уорнер

Предишен пост:

Meet Teach For Bulgaria’s Class of 2021-2023: Anna, Tanya, and Velislav
17 март, 2021

Следващ пост

Ефективно разпространение на добри практики - от класната стая към образователни политики
17 март, 2021

Прочетете още

Salesforce-position
Corporate Partnerships Specialist
1 юли, 2022
Salesforce-position
Заедно в час търси специалист “Технологии и операции”
28 юни, 2022
52049364038_71152edfaf_c
За чудесата, които се крият отвъд формалното образование
27 юни, 2022

Търсене

Последни новини

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022
Защо да изберете учител на “Заедно в час”? Директорите споделят.
19май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти