Над 100 учители преминаха през въвеждащо обучение по програма “Учим заедно”

Повече от 100 учители от деветте одобрени училища във второто издание на програма “Учим заедно” преминаха през въвеждащи обучения преди реализацията на своите училищни проекти. Обученията се проведоха през юли, а непосредствено преди тях над 1000 ученици, които ще бъдат обхванати от дейностите в проектите, попълниха въпросник, с който учителите да установят нивото им на умения за саморегулирано учене.
Основна цел на обученията е учителите да се запознаят с основните термини по темата за саморегулирано учене и да използват резултатите от анкетата с учениците, за да набележат конкретни области на въздействие и дейности за развиването на умения през учебната година.
Второто издание на програма “Учим заедно” е насочено към подобряване на социално-емоционални компетентности и уменията за саморегулирано учене на ученици между 5. и 7. клас. Програмата се реализира с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България” и в партньорство с “Институт за изследвания в образованието” и сайта Prepodavame.bg.
В рамките на обученията учителите анализираха събраните данни от анкетите, даваха примери от своите класни стаи за дейности, които развиват умения, разглеждаха видеа с добри практики и генерираха идеи, които да приложат в своята работа през учебната година.






















Водещи на обученията бяха възпитаници на програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час” и д-р Светла Петрова от “Институт за изследвания в образованието”, която е част от екипа изработил анкетата за измерване на уменията за саморегулирано учене. Тя разказа повече за процеса по създаване и апробиране на анкетата и запозна учителите с концепцията за саморегулирано учене, като я пречупваше през индивидуалните резултати на всяко училище.
“За мен е огромно удоволствие да видя как учители, психолози и директори заедно обсъждат какви са причините за конкретни резултати и какво могат да направят, за да подобрят дадено умение. Това е процес, който може да бъде приложен във всеки един аспект от работата в училище и показва отговорност и желание за адресиране на нуждите на учениците от страна на училищните колективи. Благодарен съм на всички участници в обученията, които отделиха време през лятото, за да може заедно да работим за подобряване на уменията на техните ученици. Благодаря много и на целия екип на “Институт за изследвания в образованието” за предоставения достъп до техния полезен инструмент за измерване на уменията за саморегулирано учене.”, коментира Мариян Ранков, старши специалист “Образователни проекти” в “Заедно в час”.
В края на обучението всички участници попълниха обратна връзка с изключително висок процент на удовлетвореност. В качествените коментари учителите споделят, че най-полезни са им били теоретичната подготовка, обсъжданите казуси и конкретните примери, споделяни от обучителите.
През август 2023 г. всяко училище ще може да ревизира съдържанието на предвидените дейности в своя проект, като стъпва на проведените обучения и събраните данни от ученици. Същинските дейности в проектите по програма “Учим заедно” ще започнат в началото на септември с новата учебна година.
Всички успешни практики от реализираните проекти ще бъдат достъпни за образователната общност в България през специална онлайн Платформа за саморегулирано учене, която предстои да бъде изградена в рамките на следващата учебна година. Тя ще е безплатна и ще позволи на учители и училища от цялата страна да задълбочат работата си за подобряване уменията на учениците за саморегулирано учене. Платформата ще предоставя различни апробирани инструменти, които ще улесняват учители и директори в измерването на умения и нагласи, както и събирането, обработването и анализа на данни. Платформата ще разполага с библиотека от документирани стратегии за развиване на умения.
Абонирайте се за имейл бюлетина на “Заедно в час”, за да разберете първи за новата платформа и кога тя ще е достъпна за използване.
Повече за програма “Учим заедно”.
Прочете повече за одобрените училищни проекти тази година.