Наставничеството на нови учители: рядкост, но с голяма полза

Резултатите след първата година от международния проект NEST показват, че начинаещите учители в България по-рядко работят с ментор в сравнение с колегите им от други европейски държави. Когато това се случва обаче, ползите са огромни

Вече втора година 60 експерти от половината от регионалните управления на образованието (РУО) в България се обучават по иновативна учебна програма за подкрепа на начинаещи учители (с опит до пет години). Всеки от експертите работи с трима учители, за да прилага наученото и на практика. Това се случва в рамките на международния проект NEST (Novice Educator Support and Training), финансиран по програма “Еразъм+” на Европейската комисия. Координатор на международния консорциум е фондация “Заедно в час”, а останалите български партньори са Министерство на образованието и науката и Синдикат „Образование“ към КТ “Подкрепа”.
Освен в България, програмата за наставници се апробира и в Австрия, Белгия, Румъния, Испания. Изследователски екип от Университета Дуйсбург-Есен, Германия, оценява нагласите и резултатите от работата на наставниците и начинаещите учители, сравнявайки ги с контролна група от учители, които не работят с наставник от проект NEST.
Българските учители рядко работят с ментор
Наскоро изследователите публикуваха междинните резултати от проекта, които отразяват работата след една година от наставническата програма.
Част от данните са притеснителни – оказва се, че да имаш ментор или наставник все още е рядкост за българската образователна система. Само 14.6% от учителите в контролната група в България са посочили, че имат ментор – за сравнение този дял в Румъния и Мадрид е 21%, в Каталуния – 40,7%, в Белгия (Валония) – 60,8%, а в Белгия (Фландрия) – 83,3%. Това е проблем, тъй като качественото наставничество е един от инструментите, които до голяма степен помагат на начинаещите учители да подобряват преподаването си спрямо нуждите на техните ученици, а в дългосрочен план води до задържане в професията на повече преподаватели. Анализ на Световната банка от ноември 2021 г. показа, че огромен дял нови учители в България напускат системата след втората си година в училище.
Какво е важно да могат наставниците
Учителите, които работят с наставник от обучителната програма на NEST, оценяват високо работата с менторите си. Преподавателите са посочили, че наставникът им дава насоки как по-добре да структурират преподаването си и ги подкрепя да изпробват нови методи. Наставникът също ги стимулира самостоятелно да откриват кои техники работят най-добре при техните ученици. Менторът насочва учителя да осмисля професионалното си развитие, използва стратегии за активно слушане и не конфронтира учителя с грешките, които допуска.
Данните показват, че над 90% от учителите с наставник от NEST дават максимална оценка за уменията на менторите да:
- създават позитивна връзка с учителите;
- дават конструктивна обратна връзка за преподаването;
- помагат на учителите да се справят с ежедневните предизвикателства
- адресират грешките по професионален начин
- окуражават учителите да търсят решения.
Оценката на учителите с ментори е с 20-25% по-висока в сравнение с тази на учителите от контролната група.
64% от учителите пък смятат, че менторите им отделят достатъчно време за разговори и наблюдение в класната стая. Това е двойно повече в сравнение с контролна група учители, които не работят с ментори от проект NEST.


















Ползите за менторите
Резултатите от междинната оценка на Университета Дуйсбург-Есен показват, че над 95% от РУО участниците в NEST смятат, че благодарение на обучението се чувстват по-уверени в работата си като наставници. Програмата им е помогнала да се фокусират върху специфичните нужди на начинаещите учители и на училищата, с които работят, да са по-рефлективни и да адаптират подхода си спрямо конкретния контекст. Освен това програмата е дала полезни ресурси в развитието на експертите като ментори.
Над 75% от наставниците оценяват като отлични възможностите за учене, които предлага проектът – работа с обучители, практика с начинаещите учители и съвместна работата с колеги и самоподготовка.
Експертите от РУО са посочили, че в рамките на обучителната програма развиват умения и похвати да:
- анализират специфичните предизвикателства на учителите;
- осигуряват стабилна подкрепа, която помага на учителите да преодолеят предизвикателствата и да се развиват професионално;
- създават визия за учениците;
- обръщат внимание на специфичния контекст, в който работят учителите;
- рефлектират върху менторските си практики;
- ползват ключови коучинг похвати.
Проект NEST продължава и през 2023 г. с още обучения и срещи за подкрепа на РУО експертите. Учебната програма за наставници ще бъде доразвита, така че да може да бъде приложена и за други участници в образователната система, които подкрепят начинаещите учители – ментори, директори, заместник-директори.
Уроците от проект NEST и начините да имаме по-ефективни учители в училище ще бъдат тема на предстоящото хибридно събитие “Учители вече има. Какво следва?”, организирано от фондация “Заедно в час” на 6 март 2023 г. Очаквайте скоро повече информация за програмата и възможност за регистрация за виртуално участие.
Прочетете още: