• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

NEST

  • Начало
  • Блог
  • NEST
  • Наставничеството на нови учители: рядкост, но с голяма полза

Наставничеството на нови учители: рядкост, но с голяма полза

  • Публикувано от Люба Йорданова
  • Категории NEST, Всички, Новини
  • Дата 6 февруари, 2023

Резултатите след първата година от международния проект NEST показват, че начинаещите учители в България по-рядко работят с ментор в сравнение с колегите им от други европейски държави. Когато това се случва обаче, ползите са огромни

Обучение по проект NEST в Плевен

Вече втора година 60 експерти от половината от регионалните управления на образованието (РУО) в България се обучават по иновативна учебна програма за подкрепа на начинаещи учители (с опит до пет години). Всеки от експертите работи с трима учители, за да прилага наученото и на практика. Това се случва в рамките на международния проект NEST (Novice Educator Support and Training), финансиран по програма “Еразъм+” на Европейската комисия. Координатор на международния консорциум е фондация “Заедно в час”, а останалите български партньори са Министерство на образованието и науката и Синдикат „Образование“ към КТ “Подкрепа”. 

Освен в България, програмата за наставници се апробира и в Австрия, Белгия, Румъния, Испания. Изследователски екип от Университета Дуйсбург-Есен, Германия, оценява нагласите и резултатите от работата на наставниците и начинаещите учители, сравнявайки ги с контролна група от учители, които не работят с наставник от проект NEST.   

Българските учители рядко работят с ментор

Наскоро изследователите публикуваха междинните резултати от проекта, които отразяват работата след една година от наставническата програма. 

Част от данните са притеснителни – оказва се, че да имаш ментор или наставник все още е рядкост за българската образователна система. Само 14.6% от учителите в контролната група в България са посочили, че имат ментор – за сравнение този дял в Румъния и Мадрид е 21%, в Каталуния – 40,7%, в Белгия (Валония) – 60,8%, а в Белгия (Фландрия) – 83,3%. Това е проблем, тъй като качественото наставничество е един от инструментите, които до голяма степен помагат на начинаещите учители да подобряват преподаването си спрямо нуждите на техните ученици, а в дългосрочен план води до задържане в професията на повече преподаватели. Анализ на Световната банка от ноември 2021 г. показа, че огромен дял нови учители в България напускат системата след втората си година в училище.

Какво е важно да могат наставниците

Учителите, които работят с наставник от обучителната програма на NEST, оценяват високо работата с менторите си. Преподавателите са посочили, че наставникът им дава насоки как по-добре да структурират преподаването си и ги подкрепя да изпробват нови методи. Наставникът също ги стимулира самостоятелно да откриват кои техники работят най-добре при техните ученици. Менторът насочва учителя да осмисля професионалното си развитие, използва стратегии за активно слушане и не конфронтира учителя с грешките, които допуска. 

Данните показват, че над 90% от учителите с наставник от NEST дават максимална оценка за уменията на менторите да: 

  • създават позитивна връзка с учителите; 
  • дават конструктивна обратна връзка за преподаването; 
  • помагат на учителите да се справят с ежедневните предизвикателства 
  • адресират грешките по професионален начин 
  • окуражават учителите да търсят решения.

Оценката на учителите с ментори е с 20-25% по-висока в сравнение с тази на учителите от контролната група.

64% от учителите пък смятат, че менторите им отделят достатъчно време за разговори и наблюдение в класната стая. Това е двойно повече в сравнение с контролна група учители, които не работят с ментори от проект NEST.

Кадри от обучение по проект NEST от края на 2022 г. в гр. Плевен

Ползите за менторите

Резултатите от междинната оценка на Университета Дуйсбург-Есен показват, че над 95% от РУО участниците в NEST смятат, че благодарение на обучението се чувстват по-уверени в работата си като наставници. Програмата им е помогнала да се фокусират върху специфичните нужди на начинаещите учители и на училищата, с които работят, да са по-рефлективни и да адаптират подхода си спрямо конкретния контекст. Освен това програмата е дала полезни ресурси в развитието на експертите като ментори.

Над 75% от наставниците оценяват като отлични възможностите за учене, които предлага проектът – работа с обучители, практика с начинаещите учители и съвместна работата с колеги и самоподготовка.

Експертите от РУО са посочили, че в рамките на обучителната програма развиват умения и похвати да:

  • анализират специфичните предизвикателства на учителите;
  • осигуряват стабилна подкрепа, която помага на учителите да преодолеят предизвикателствата и да се развиват професионално;
  • създават визия за учениците; 
  • обръщат внимание на специфичния контекст, в който работят учителите;
  • рефлектират върху менторските си практики;
  • ползват ключови коучинг похвати.

Проект NEST продължава и през 2023 г. с още обучения и срещи за подкрепа на РУО експертите. Учебната програма за наставници ще бъде доразвита, така че да може да бъде приложена и за други участници в образователната система, които подкрепят начинаещите учители – ментори, директори, заместник-директори.

Уроците от проект NEST и начините да имаме по-ефективни учители в училище ще бъдат тема на предстоящото хибридно събитие  “Учители вече има. Какво следва?”, организирано от фондация “Заедно в час” на 6 март 2023 г. Очаквайте скоро повече информация за програмата и възможност за регистрация за виртуално участие.

Прочетете още:

Наставничеството като скрито оръжие срещу текучеството в учителската професия

Как количеството на педагозите в страната влияе на качеството на образованието?

Нов поглед към наставничеството с участниците в международен проект NEST

В Плевен се проведе първото обучение за втората година на проект NEST (галерия)

Етикет:менторство, наставничество, наставничество на учители, проект NEST, РУО

  • Сподели:
Люба Йорданова

Предишен пост:

Що е то качество в образованието и как знаем, че го има
6 февруари, 2023

Следващ пост

[Предстоящо - 22.02.2023 г.] Въпроси и отговори за програма Училища за пример - безплатен уебинар
12 февруари, 2023

Прочетете още

TheArtStudio1.com (203 of 293)
Търсят се училищни проекти за подобряване мотивацията и уменията за осъзнато учене на учениците в прогимназия
20 март, 2023
DSC_9912
Как се става ефективен учител
16 март, 2023
intervyu lena parova
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13 март, 2023

Търсене

Последни новини

Как се става ефективен учител
16мар.2023
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13мар.2023
Над 70 училища от цяла България искат да осъвременят преподаването и да подобрят управлението си с иновативна обучителна програма 
06мар.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти