Нели Колева: Ангажиментът към уменията на XXI век е ангажимент към собственото ни бъдеще

Организацията за икономическо сътрудничество и развитие представи препоръки как България да повиши уменията на младежите и възрастните

В България работодателите често не успяват да намерят в кандидатите за работа уменията, от които се нуждаят, а работниците и служителите са изправени пред по-високи рискове, свързани с автоматизацията на работния процес. Това са два от изводите, с които започва докладът “Стратегия за уменията в България” на Организацията за икономичество сътрудничество и развитие (ОИСР). В рамките на повече от една година експертите на организацията правят проучване в областта на уменията в България и провеждат семинари и консултации с представители на различни заинтересовани страни.
Във финалния доклад на ОИСР, който беше представен в София на 13 юни, има конкретни препоръки в четири приоритетни области:
- подобряване на уменията на младежите;
- подобряване на уменията на възрастните;
- ефективно използване на уменията на пазара на труда и на работното място;
- и подобряване на управлението на системата за уменията.
Сред ключовите предложения на експертите са:
- въвеждане на по-селективна и детайлна система за прием в педагогическите специалности във висшите учебни заведения (ВУЗ);
- повишаване на качеството и практическата подготовка на педагогическите програми на ВУЗ;
- подобряване на системата на националното външно оценяване (НВО), която да измерва компетентностите на учениците;
- повишаване на капацитета на регионалните управления на образованието (РУО) за предоставяне на методическа подкрепа на учителите в прилагане на учебните програми, основани на компетентности;
- съобразяване на програмите за продължаваща квалификация на учителите с нуждите – на база данни и планиране;
- повишаване на качеството на продължаващата квалификация на учителите, вкл. чрез последваща оценка на резултатите от нея;
- повишаване на подкрепата на заинтересованите страни в образованието за реформа в учебните програми.
“Някои от предложенията на ОИСР – като подобряването на обучението във ВУЗ и обвързването на продължаващата квалификация на учителите с реални нужди, не изискват трудни нормативни промени, а политическа воля да се изкоренят порочните практики.”
Това коментира по време на представянето на доклада д-р Нели Колева, ръководител на екип “Стратегически партньорства” в “Заедно в час”, която е част от експертната работна група по проучването.
“В класната стая влияят два много силни фактора – директорите и учителите, на които ние сме длъжници, защото не им осигуряваме нито първоначалната, нито надграждащата квалификация и подкрепа, така че да бъдат максимално ефективни в класната стая”,
допълва Нели Колева.
Според нея такъв тип промени могат да се случат краткосрочно и да видим резултати съвсем скоро.
“По-дългосрочна е реформата в учебните програми и тук нямам предвид в кой клас ще се изучава Баба Илийца, а изцяло новото философско преосмисляне на това каква е ролята на училището в XXI век”,
смята Нели Колева.
И предлага сключването на “нов обществен договор за реформа в образованието, който да е надпартиен и да няма отношение към това кой е на власт и колко дълъг е мандатът му, защото промените в образованието надхвърлят и най-оптимистичния управленски мандат”. Това би помогнало да се приключат успешно и тези препоръки от доклада, които изискват сериозни нормативни промени и подготовка на системата на образованието.
Цялото изказване на Нели Колева можете да видите във видеото:
Етикет:Нели Колева, ОИСР, становища, умения на 21 век