Нов поглед към наставничеството с участниците в международен проект NEST

Над 60 експерти от регионалните управления по образованието вече се обучават да подкрепят начинаещи учители в българската образователна система

Едва около 10% от новоназначените през 2016 г. учители са останали трайно в образователната система, като повече от 50% са напуснали още след първата година в училище. Това показа проучване на Световната банка по поръчка на Министерството на образованието и науката, представено в края на ноември 2021 г.
Според експертите една от основните причини новите учители да се отказват бързо от професията е липсата на качествена и ефективна подкрепа в началото на тяхната работа в училище. Макар наставничеството да съществува в образователната система, няма структурирана цялостна програма или практика за въвеждане на новоназначени учители. Това пречи на новоназначените педагози да развият и надградят успешно уменията си, да са ефективни в преподаването и в съвместната работа с колеги и родители. Стига се до разочарование и чувство за несправяне у новите учители, които ги карат и да напуснат професията.
Ефективното наставничество е една от ключовите стъпки за това повече нови учители да се чувстват добре в работата си и да допринасят за успеха на учениците и училището си. То включва както добре обмислена и приложена програма за въвеждане в професията, така и качествена подготовка и условия за работа на наставниците на новите учители.
Нов поглед към наставничеството на начинаещи учители с проект NEST

Как може да изглежда една ефективна програма за новоназначени учители и техните наставници е целта на международния проект NEST (Novice Educator Support and Training), който се изпълнява в шест държави в Европа. Партньори по проекта от българска страна са Министерство на образованието и науката, Синдикат „Образование“ към КТ “Подкрепа” и фондация „Заедно в час“ – координатор на международния консорциум.
В България 60 експерти от 14 районни управления по образованието преминават през цялостна обучителна програма за подкрепа на нови за образователната система учители (с до 5 години опит) в рамките на две учебни години. Техният опит и профили са изключително разнообразни.
Ето и повече подробности:
Профилът на експертите в проекта
- В международния проект NEST най-много са експертите, които подкрепят учители по чужд език, в начален етап, по математика и информационни технологии и български език и литература.
- Разнообразен е опитът на експертите в настоящата им роля, като близо половината са със стаж на позицията до 3 години. 22% са експертите с опит между 5 и 10 години, 9% са с опит между 10 и 15 години и 12% имат опит над 20 години.
Профилът на учителите в проекта
Начинаещите учители, които вземат участие в NEST, също имат разнообразен профил:
- Най-много са учителите, които работят в основни училища – 41%, 28% преподават в средни училища, 24% в професионални гимназии, а останалите са в начални училища, обединени училища и детски градини.
- Най-голям е процентът на учителите, които преподават в прогимназиален етап, гимназиален етап или на двата едновременно.
- 40% от учителите работят в областен град, а в по-малки градове или села работят почти поравно – около 30% от учителите.
- 21% от учителите са мъже, което е повече от средното за системата (16%).
През март предстои първото голямо публично събитие за проекта, на което ще бъдат представени първите изводи за България. Новоназначени учители, техните наставници от регионалните управления на образованието, както и обучители от висши учебни заведения ще споделят своя опит и практики от работата си в сферата на наставничеството. Очаквайте скоро повече подробности и информация за записване за събитието.
Етикет:NEST, Европейски проекти, наставничество, проекти