Новите учители имат нужда от качествена подкрепа. Техните наставници също.

Международният европейски проект NEST търси как трябва да изглежда една ефективна програма за новоназначени учители и техните наставници

Какво е NEST?

Международният европейски проект NEST (Novice Educator Support and Training – NEST) търси отговора на въпроса как трябва да изглежда една ефективна програма за новоназначени учители и техните наставници. В пет държави в Европа се апробира обучителна програма за наставници на учители с до пет години опит в системата на образованието. Тя стъпва на стратегии за подкрепа при работа с учители, които преподават в предизвикателна среда. В България през обученията преминават експерти от регионални управления на образованието, но програмата може да бъде приложена и за учители наставници, директори, заместник-директори и други колеги, които подкрепят нови учители.

Координатор на международния консорциум е фондация “Заедно в час”, а останалите български партньори са Министерство на образованието и Синдикат „Образование“ към КТ “Подкрепа”.

NEST се реализира по Ключова дейност 3: Подкрепа за реформиране на политиките на Програма „Еразъм+“ и е финансиран от Изпълнителната агенция за образование, аудиовизия и култура на Европейската комисия. 

NEST в България

ПАРТНЬОРИ
0
ЕКСПЕРТИ ОТ 14 РУО
0
УЧИТЕЛИ
0
УЧЕНИЦИ
0 +

Защо съществува NEST

от учениците са функционално неграмотни*
0%
от учениците са функционално неграмотни*
0%

*PISA 2018

от начинаещите учители напускат системата до пет години*
0%
от начинаещите учители напускат системата до пет години*
0%

*Изследване на Световната банка по поръчка на МОН, 2021

Една от възможните общи причини за тези тревожни данни е липсата на качествена и ефективна подкрепа за учителите, които са в началото на професионалния си път в училище. Макар наставничеството да съществува в образователната система, няма структурирана и доказано ефективна цялостна програма за въвеждане на новоназначени учители в професията. Средно само 30% от учителите в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) споделят, че са участвали в редовни дейности за въвеждане в професията в своите училища, а само 22% имат назначени наставници.    

Това пречи на новите педагози да развият и надградят успешно уменията си, да са ефективни в преподаването и в съвместната работа с колеги и родители. Стига се до разочарование и чувство за несправяне у новите учители, които ги карат и да напуснат професията. Това се отразява на учениците, които не получават образованието, от което се нуждаят.

Проучвания показват, че участието на учителите в програми за въвеждане в професията и наставничество се отразява положително в две посоки – учениците учат по-ефективно, а новите учители са по-уверени в преподавателските си умения и по-удовлетворени от работата си. Наставничеството насърчава културата на сътрудничество и взаимна подкрепа в училище и подпомага професионалното развитие както на опитните, така и на новите учители. 

Ефективното наставничество включва:

  • структурирана програма за въвеждане в професията за нови учители и 
  • качествена подготовка и условия за работа на наставниците на новите учители. 

Какви са целите на проект NEST

Апробира и оценява ефекта от нов подход за подкрепа на начинаещи учители.

Изследва каква наставническа подкрепа има най-голям ефект при начинаещи учители.

Повишава капацитета на наставниците на новоназначените учители.

Търси решения на това как наставниците могат да помогнат на учителите да се чувстват подкрепени, удовлетворени и да желаят да останат в системата дългосрочно.

Дългосрочно работи за повишаване на мотивацията на новоназначените учители и техните наставници, ефективно преподаване и задържане на новите педагози в професията.

Идентифицира работещи практики в сферата на наставничеството, които могат да послужат при формиране на регионални и национални политики, при създаване на обучителни програми и др.

Ефективното наставничество е структуриран процес на взаимно учене.

Ефективното наставничество е структуриран процес на взаимно учене.

Учителят учи и гради уменията си.

Учителят учи и гради уменията си.

Наставникът учи как да помага точно на този учител да постигне желаното в класната стая.

Наставникът учи как да помага точно на този учител да постигне желаното в класната стая.

Кой участва в NEST

Обучителите по NEST в България

Гергана Василева

началник отдел "Организационно-методическа дейност и контрол" в РУО Враца

Ивка Гиздина

Старши експерт “Приобщаващо образование” в РУО Враца

Проф. Любомира Попова

Преподавател в Педагогическия факултет на Великотърновския университет

Соня Дамянова

Старши експерт по български език и литература в РУО Враца

Период на проекта

Февруари 2021
2022
2023
Февруари 2024
Проект NEST
Предварително проучване преди началото на проекта
Фаза на планиране
В България експертите от РУО преминават през цялостна обучителна програма за подкрепа на начинаещи учители в рамките на две учебни години. Експертите прилагат усвоените знания и умения в директна работа с начинаещи учители от тяхната област.
Фаза на изпълнение
Събиране и анализ на данни
Фаза на оценяване
Споделяне на опит и повишаване на осведомеността относто обучението и подкрепата на начинаещите учители
Фаза на разпространение на резултатите

Новини от проект NEST

Тържествено събитие отбеляза края на втората година на международния проект NEST в София

През следващите месеци предстои да бъде публикуван финалния доклад за проекта и експертната оценка на Университета в Дуисбург, Есен “Винаги съм вярвала, че може да постигнем успех, само когато вършим работата си със сърце. Днес се чувствам съвсем на мястото

Прочетете повече »

Международният консорциум на проект NEST проведе среща в Букурещ

Експерти от пет европейски държави обсъждаха резултатите от пилотна обучителна програма за наставници на нови учители Среща на партньорите от международния консорциум на проект NEST се проведе на 9 и 10 май 2023 г. в Букурещ. Тя беше водена от

Прочетете повече »

Eксперти от 14 регионални управления по образованието продължават участието си в проект NEST

Второто обучение от втората година на проекта се проведе на 6 и 7 април в Старозагорски минерални бани Експерти от 14 регионални управления по образованието (РУО) се събраха в Старозагорски минерални бани на 6 и 7 април 2023 г., за

Прочетете повече »

Как се става ефективен учител

Събитие на “Заедно в час” събра представители на образователния, държавния и гражданския сектор в разговор за качественото обучение и подкрепата на учителите “Разговорът за образованието не е просто разговор за това как да се погрижим за децата днес и как

Прочетете повече »

[Предстоящо – 06.03.2023 г.] Учители вече има. Какво следва?

Дискусия с учители, директори и образователни експерти търси как всички учители да получат достатъчно знания, умения и подкрепа, за да постигат учениците им високи резултати Как всички учители да получат достатъчно знания, умения и необходимата подкрепа, за да постигат учениците

Прочетете повече »

Наставничеството на нови учители: рядкост, но с голяма полза

Резултатите след първата година от международния проект NEST показват, че начинаещите учители в България по-рядко работят с ментор в сравнение с колегите им от други европейски държави. Когато това се случва обаче, ползите са огромни Вече втора година 60 експерти

Прочетете повече »

Последвайте ни в социалните мрежи