Новите учители имат нужда от качествена подкрепа. Техните наставници също.

Международният европейски проект NEST търси как трябва да изглежда една ефективна програма за новоназначени учители и техните наставници

Какво е NEST?

Международният европейски проект NEST (Novice Educator Support and Training – NEST) търси отговора на въпроса как трябва да изглежда една ефективна програма за новоназначени учители и техните наставници. В пет държави в Европа се апробира обучителна програма за наставници на учители с до пет години опит в системата на образованието. Тя стъпва на стратегии за подкрепа при работа с учители, които преподават в предизвикателна среда. В България през обученията преминават експерти от регионални управления на образованието, но програмата може да бъде приложена и за учители наставници, директори, заместник-директори и други колеги, които подкрепят нови учители.

Координатор на международния консорциум е фондация “Заедно в час”, а останалите български партньори са Министерство на образованието и Синдикат „Образование“ към КТ “Подкрепа”.

NEST се реализира по Ключова дейност 3: Подкрепа за реформиране на политиките на Програма „Еразъм+“ и е финансиран от Изпълнителната агенция за образование, аудиовизия и култура на Европейската комисия. 

NEST в България

0
ПАРТНЬОРИ
0
ЕКСПЕРТИ ОТ 14 РУО
0
УЧИТЕЛИ
0 +
УЧЕНИЦИ

Защо съществува NEST

от учениците са функционално неграмотни*
0%
от учениците са функционално неграмотни*
0%

*PISA 2018

от начинаещите учители напускат системата до пет години*
0%
от начинаещите учители напускат системата до пет години*
0%

*Изследване на Световната банка по поръчка на МОН, 2021

Една от възможните общи причини за тези тревожни данни е липсата на качествена и ефективна подкрепа за учителите, които са в началото на професионалния си път в училище. Макар наставничеството да съществува в образователната система, няма структурирана и доказано ефективна цялостна програма за въвеждане на новоназначени учители в професията. Средно само 30% от учителите в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) споделят, че са участвали в редовни дейности за въвеждане в професията в своите училища, а само 22% имат назначени наставници.    

Това пречи на новите педагози да развият и надградят успешно уменията си, да са ефективни в преподаването и в съвместната работа с колеги и родители. Стига се до разочарование и чувство за несправяне у новите учители, които ги карат и да напуснат професията. Това се отразява на учениците, които не получават образованието, от което се нуждаят.

Проучвания показват, че участието на учителите в програми за въвеждане в професията и наставничество се отразява положително в две посоки – учениците учат по-ефективно, а новите учители са по-уверени в преподавателските си умения и по-удовлетворени от работата си. Наставничеството насърчава културата на сътрудничество и взаимна подкрепа в училище и подпомага професионалното развитие както на опитните, така и на новите учители. 

Ефективното наставничество включва:

  • структурирана програма за въвеждане в професията за нови учители и 
  • качествена подготовка и условия за работа на наставниците на новите учители. 

Какви са целите на проект NEST

Апробира и оценява ефекта от нов подход за подкрепа на начинаещи учители, които работят в предизвикателна среда.

Изследва каква наставническа подкрепа има най-голям ефект при начинаещи учители.

Повишава капацитета на наставниците на новоназначените учители.

Търси решения на това как наставниците могат да помогнат на учителите да се чувстват подкрепени, удовлетворени и да желаят да останат в системата дългосрочно.

Дългосрочно работи за повишаване на мотивацията на новоназначените учители и техните наставници, ефективно преподаване и задържане на новите педагози в професията.

Идентифицира работещи практики в сферата на наставничеството, които могат да послужат при формирането на регионални и национални политики, при създаването на обучителни програми за наставници на нови учители и др.

Ефективното наставничество е структуриран процес на взаимно учене.

Ефективното наставничество е структуриран процес на взаимно учене.

Учителят учи и гради уменията си.

Учителят учи и гради уменията си.

Наставникът учи как да помага точно на този учител да постигне желаното в класната стая.

Наставникът учи как да помага точно на този учител да постигне желаното в класната стая.

Кой участва в NEST

Обучителите по NEST в България

Гергана Василева

началник отдел "Организационно-методическа дейност и контрол" в РУО Враца

Ивка Гиздина

Старши експерт “Приобщаващо образование” в РУО Враца

Проф. Любомира Попова

Преподавател в Педагогическия факултет на Великотърновския университет

Соня Дамянова

Старши експерт по български език и литература в РУО Враца

Период на проекта

Февруари 2021
2022
2023
Февруари 2024
Проект NEST
Предварително проучване преди началото на проекта
Фаза на планиране
В България експертите от РУО преминават през цялостна обучителна програма за подкрепа на начинаещи учители в рамките на две учебни години. Експертите прилагат усвоените знания и умения в директна работа с начинаещи учители от тяхната област.
Фаза на изпълнение
Събиране и анализ на данни
Фаза на оценяване
Споделяне на опит и повишаване на осведомеността относто обучението и подкрепата на начинаещите учители
Фаза на разпространение на резултатите

Новини от проект NEST

В Плевен се проведе първото обучение за втората година на проект NEST (галерия)

Първото обучение на участниците във втората година по международния проект NEST (Novice Educator Support and Training) се проведе на 03 и 04 ноември 2022 в парк – хотел „Кайлъка” – гр. Плевен. 52 експерти от 14 регионални управления на образованието

Прочетете повече »

Наставничеството като скрито оръжие срещу текучеството в учителската професия

Въпреки високия процент нови учители, които бързо отпадат от системата, наставничеството едва сега прави първите си стъпки   Да си учител не е лека работа. Едно от най-силните доказателства за това е високото текучество на нови кадри в образователната система. Проучване

Прочетете повече »

Експерти от РУО подкрепят начинаещи учители с европейския проект NEST

Втората година на проекта продължава с обучения, споделяне на опит и нови възможности за подкрепа на начинаещите учители 53-ма експерти от 14 регионални управления по образованието (РУО) продължават участието си в европейския проект NEST (Novice Educator Support and Training –

Прочетете повече »

Среща в Пловдив отбеляза края на първата година за българските участници в проект NEST

Експертите от регионалните управления на образованието, техните обучители и представители на институциите обсъдиха постигнатите резултати по проекта и се включиха в творческа работилница “Мисията ни има обща цел, чийто фокус са децата, и това осмисля усилията, които ще положим заедно”.

Прочетете повече »

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона

60 експерти от регионални управления на образованието в България влизат във втората си година обучения за ефективно наставничество на нови учители  С облекчаването на противоепидемичните мерки членовете на консорциума по международния европейски проект NEST (Novice Educator Support and Training –

Прочетете повече »

Как да подкрепим ефективно новите учители в началото на кариерата им

Повече от 300 новопостъпващи педагози, университетски преподаватели, експерти от РУО и гражданския сектор разговаряха за качественото наставничество в образователната система Учителите, които са в началото на професионалния си път в училище, имат нужда от ясно структурирана програма за ефективно наставничество

Прочетете повече »

Последвайте ни в социалните мрежи