Обучението и подкрепата на цели училищни екипи са новият фокус в работата на “Заедно в час”

Организацията целенасочено ще развива програмата си “Училища за пример” и тази година няма да провежда кампания за набиране на нови учители

Фондация “Заедно в час” фокусира дейността си върху обучението и подкрепата на цели училищни екипи през следващите години. Организацията приоритетно ще развива програмата си “Училища за пример”, която подкрепя училищата да подобряват управленските си практики и да осъвременяват своите преподавателски подходи, като поставят ученика в центъра на образователния процес.
“Пазарът на труда в сферата на образованието се промени много от 2011 г., когато “Заедно в час” започна да набира и обучава нови учители в системата. Поетапното повишаване на възнагражденията и стабилността на професията в сравнение с други сектори по време на пандемията доведоха до по-голям интерес към учителската работа. В същото време разпознаваме нови нужди в системата, свързани с по-ефективно управление на училището като организация и подкрепа на учителите и директорите, които вече са в системата на образованието. Това ни провокира да променим фокуса си и да насочим основния си ресурс там, където той е по-необходим”, споделя Траян Траянов, изпълнителен директор на фондация “Заедно в час”.
“Заедно в час” започна “Училища за пример” през 2020 година. Двугодишната програма обхваща към момента близо 70 училища от 22 области на страната с разнообразен профил и предизвикателства. Обратната връзка от училищата показва, че учителите и директорите намират в програмата смисъл, полза и добавена стойност. Участниците споделят, че програмата подобрява ученето и резултатите на учениците, както и квалификацията на самите училищни екипи.
“Даваме възможност през програмата да преминат много повече училища от цялата страна и по този начин да подкрепим учителите и директорите, които вече са в системата, вярват и работят ежедневно за подобряване качеството на българското образование.”, допълва Траян Траянов, изпълнителен директор на фондация “Заедно в час”.
Предвид новия фокус върху обучението на цели училищни екипи “Заедно в час”, преустанови привличането и подбора на нови участници за програма “Нов път в преподаването” от есента на 2022 г.
Тази година организацията няма да проведе кампания за набиране на нови учители.
“В “Училища за пример” надграждаме всичко научено от програма “Нов път в преподаването”. В програмата ще интегрираме и специален модул за директори на тема ефективен подбор и подкрепа за начинаещи учители. Планираме да продължим и подкрепата си за начинаещи учители в рамките на програма “Училища за пример”. Натрупаният опит от последните 12 години е изключително ценен и искаме да го предадем на повече директори в страната, така че много повече мотивирани и способни хора да имат шанс да влязат и да останат трайно в образователната система.”, допълва Ивелина Пашова, ръководител програма “Училища за пример” в “Заедно в час”.
През следващите две учебни години екипът на “Заедно в час” продължава подкрепата и обучението на всички учители от випуск 2022-2024 и випуск 2021-2023 на програма “Нов път в преподаването”. И двата випуска ще имат същите възможности за развитие, обучение и ресурси, както останалите участници в програмата са имали до момента.
“Заедно в час” планира да засили още повече споделянето и разпространението на добри примери и полезни образователни ресурси до широк кръг от хора в образователната система през сайта prepodavame.bg. Продължава и провеждането на програма “Учим заедно”, която подкрепя реализирането на училищни проекти с въздействие върху благополучието на всички ученици.
Статистика за постигнатото от програма “Нов път в преподаването” през последните 12 години:
- Програмата “Нов път в преподаването” стартира през 2011 г. с 21 учители в 5 региона и 13 училища партньори;
- От 2011 г. до 2022 г. са получени общо 22 255 кандидатури за учители;
- През учебната 2022/2023 възпитаниците на програмата са 455, а настоящите участници са близо 150. Те работят като учители в цялата страна, а достигнатите ученици за последните 12 години са над 50 000;
- 80% от всички завършили програма “Нов път в преподаването” остават трайно ангажирани в образователната система;
- Над 20 активни нови организации на възпитаници на програмата “Нов път в преподаването”, свързани с образование, развиване на умения и социално предприемачество;
- Много от възпитаниците на програмата са отличени през годините с отличия за своята работа от Министерство на образованието и науката, Районните управления по образованието, общини и медии (класации като “30 под 30” на Forbes и “40 до 40” на Дарик радио);
- Успяхме да тестваме част от своите иновативни образователни подходи на международно ниво с европейския проект “Нов път за нови таланти в преподаването” (NEWTT, 2016-2018). Резултатите от проекта станаха основа за създаването на Национална програма “Мотивирани учители” на Министерство на образованието и науката;
- През 2018 г. програмата печели първо място в категорията „Най-добра обучителна програма“ на националния конкурс „Работодател на годината“ на форума „Кариера в България. Защо не?“
Три независими външни оценки доказват, че:
- “Заедно в час“ ефективно привлича, подбира и обучава учители с различен професионален опит с програма “Нов път в преподаването”;
- Учениците на учители от програма “Нов път в преподаването” показват по-добри резултати на външните оценявания по природни науки, математика и чужди езици и отпадат в по-малка степен.
- Директорите оценяват положително приноса на учителите от “Нов път в преподаването” в училищната общност;
- Учителите от “Нов път в преподаването” имат по-висока ефективност в непривилегировани общности в сравнение с контролна група учители.