Три принципа за ефективна обратна връзка

И шест насоки за даване на обратна връзка на колеги

Темата за даването на обратна връзка в образователния процес е голяма и винаги актуална. Защото процесът на споделяне на конструктивни коментари е възможност за учене и подобрение. В научната литература има консенсус, че целта на целия процес на даване и получаване на обратна връзка е да провокира мисъл.
Ефективната обратна връзка трябва да стимулира учениците (или получателя) да мислят, а не да реагират емоционално, дефанзивно или да изпадат в отчаяние. Добре поднесената обратна връзка помага на получателя да се фокусира върху следващите задачи и възможностите за подобрение, отколкото върху това колко добре или зле се представили до момента, както обичайно се случва в класната стая.
В тази статия събираме три основни приницпа, с които да ви подкрепим да давате именно такава обратна връзка – ефективна, развиваща и конструктивна. В края на текста споделяме и един визуален инструмент, който може да използвате и за даване на обратна връзка между колеги в училище.
Принцип 1: Обратната връзка, трябва да изисква работа от този, който я получава
Всеки учител се е сблъсквал със ситуацията да задели много време в писане на коментари
и оценки, и да осъзнае, че учениците изобщо не ги четат и не ги ползват, за да подобрят
работата си. Съществува техника за адресирането на този проблем, наречена Трите
въпроса. При този подход учителят заделя време в час за Какво следва?, за да даде на
учениците възможност да подобрят представянето си.
След като прочете работата на всеки ученик в класа, отбележете три неща, на които ученикът да обърне внимание. На всяко от трите места поставете номер, а в края на ученическата работа напишете отново номерата, като към всеки добавите въпрос, на който ученикът да отговори. След като върнете задачите на учениците, отделете 10-15 минути от часа, в които учениците да отговорят на трите въпроса. Без значение колко добра или лоша е работата на един ученик – всеки трябва да отговори и така да осмисли какво може да подобри следващия път.
Принцип 2: Обратната връзка трябва да е фокусирана – по-малко, но често е повече
Ако учителят разпише всичко, което не е наред с дадено задание, ученикът често не знае
откъде да започне и върху какво да се фокусира.
За да сте консистентни и ясни отбележите едно или две неща, които трябва да се адресират приоритетно, заедно с конкретни и структурирани насоки как това да се случи. След това може да обръщате внимание и на останалите точки за подобрение.
Принцип 3: Обратната връзка трябва да е свързана с поставените цели на обучението, които са споделени с учениците
Ако учителят ползва оценъчна система, то обратната връзка трябва да е фокусирана
спрямо критериите в нея.
Като начин за споделяне на коментари и с цел избягване на оценки, може да приложите техниката учениците сами да намират грешките си.
Например, по време на тест по математика учителят може да каже Пет от тези задачи са сгрешени, намерете кои са те (детективска задача).
Ако става въпрос за поправка по текст, учителят може да отбележи с точка в полето, всеки ред, който има нужда от редакция.
В училище обратната връзка не е само към учениците. Често се налага (особено в ролята на директора) да се споделя обратна връзка и на колеги. За тези случаи споделяме една полезна таблица, разработена от колегите ни в “Заедно в час”.


