Отличниците на “Столипиново”

Или как един четвърти клас в пловдивското основно училище “Пенчо Славейков” постигна най-висок резултат във випуска си на националното външно оценяване

Купища примерни тестове. Състезания с различни нива на задачите. Драматизация на текстовете по български език и литература с помощта на декори и влизане в ролите на героите. Възпитаване на чувство за отговорност и самостоятелност. Индивидуална работа с всяко дете. Учене с разбиране. Голяма обща цел на класа за края на годината – училищен вестник. Така изглежда миналата учебна година за учениците от IV “д” клас на основното училище “Пенчо Славейков” в пловдивския квартал “Столипиново” и тяхната учителка Даниела Донева.
Резултатите си заслужават неуморната работа – децата постигат забележим напредък в знанията и уменията си и преминават успешно националното външно оценяване след IV клас. Всички 23 ученици идват сами и на четирите изпита – български език и литература, математика, човек и общество и човек и природата. Няма нито едно дете, изкарало нула точки. Четвърти “д” дори постига най-висок успех измежду всички паралелки във випуска. За ученици, много от които живеят в тежка семейна и социална среда и българският не е техен майчин език, този напредък означава много. И е въпрос не на някаква магия, а на ясни цели и непрестанно търсене на начини за постигането им. Резултат е от усилена работа, постоянство, вяра в способностите на децата и съобразяване с техните нужди.
Зелен светофар



“Цяла година не спрях да им повтарям за националното външно оценяване”, усмихва се Даниела Донева, която е втора година учител по програма Заедно в час. Завършила е книгоиздаване във Великотърновския университет, след което се занимава за кратко с журналистика. През 2016 г. се включва към програма Заедно в час с желанието да допринесе за положителна промяна в българското образование.
Даниела преподава в най-голямото училище в квартал “Столипиново”, където учат около 1300 ученици. Още в първата си година е класен ръководител на четвърти клас, а от тази стана начален учител на един от класовете първокласници. Училището следва програма за превенция на ранното напускане, както и за предоставяне на равни възможности на учениците. Събира и добри практики за работа с деца и техните семейства, за да може успешният опит да се предаде нататък към други учители и училища.
Когато започва да преподава Даниела си дава сметка, че за да постигнат учениците й успех, те трябва да имат подходяща среда, която да ги стимулира да се развиват. Тя провежда анкета сред децата за това от какво се нуждаят в училище, за да се чувстват добре. Намаляването на агресията излиза на първо място и класът заедно пише правила за поведение в класната стая. Дали те се спазват показва залепен на стената светофар с червени, жълти и зелени точки. За пет събрани зелени точки учениците получават лидерска роля – стават помощник-учители, отговарят за домашните и закъсненията, за разпределението по екипи и участието по време на часовете, дори проверяват задачи на останалите.
“Отговорността не ги плаши, напротив”, споделя Даниела и допълва, че с раздаването на повече лидерски роли се увеличават и зелените точки. Задачи има и за децата с червени – те почистват класната стая или пък отиват да раздават закуските на всички през междучасието.
От ученици за ученици
През лидерските роли Даниела работи за това учениците да се ангажират активно със случващото се в училище и да осъзнаят отговорността си към собствения си успех. В преподаването тя не им дава наготово верни отговори, а ги стимулира да стигнат сами до тях. Голямата цел на класа – подготовката на училищния вестник “Многознайковци”, също е част от този подход. Изданието има четири раздела, които отговарят на предметите за националното външно оценяване. За тях децата подготвят съчинения по български език и литература, теми по човек и природа и човек и общество и сборник със задачи по математика. Търсят информация, четат, вадят нови думи, за да може накрая сами да изготвят всеки един от текстовете във вестника.
Даниела се гордее с успеха на четвъртокласниците на външното оценяване, но като свое най-голямо постижение през миналата учебна година посочва друго – резултатите от индивидуалната работа с едно от децата в класа, което в началото на годината не знае български, а в края вече може да чете и да решава задачи по математика. Даниела подготвя отделни материали за детето, дава му и специална домашна работа. Получава подкрепа и от родителя му, с когото работят заедно. Тази съвместна работа е ключова за младата учителка, която се стреми да въвлече и семействата на учениците си в тяхното образование. Помагат й и положителното отношение и подкрепата на директорката Екатерина Делинова и целия екип на ОУ “Пенчо Славейков”. Защото “с общи усилия, позитивна нагласа и много труд ще успеем да повлияем на промяната на образователната система към по-добро”, споделя Даниела.
Вие също можете да бъдете иновативни и полезни за учениците си – кандидатствайте сега тук.
Вижте и още истории от класните стаи на участници в програмата на “Заедно в час” тук.