Пет новогодишни пожелания за българското образование

Какво си пожелавам за българското образование през 2023
АВТОР: д-р Нели Колева, ръководител “Стратегически партньорства” във фондация “Заедно в час”

Последните 12 години прекарвам в десетки посещения на класни стаи и разговори за образование с учители, директори, експерти и университетски преподаватели в България и по света. За това време забелязвам устойчива тенденция – успешните и удовлетворени хора в образованието, които постигат целите си, споделят сходни възгледи, независимо от контекста, предмета, ролята си. Обобщавам част от тях тук и си пожелавам да видим реализирани поне някои от тях в по-голям мащаб през 2023 година.
1. Повече педагози да градят култура на класната стая, основана на смисъл, споделени правила и отговорности, вместо да налагат “дисциплина”
Идеята, че учителят стои отпред, говори 98% от времето, а 26 души го слушат, без да гъкнат, е толкова адекватна на реалността в 21-ви век, колкото, да речем, спорът докъде да си подострим калема. Успешните учители днес владеят умението да изграждат култура на взаимодействие, в която всички са ангажирани със смислена дейност. Учениците са не просто слушатели, а активни действащи лица в учебния процес – задават въпроси, търсят отговори, създават хипотези, проверяват ги, представят ги пред другите и учат от своето преживяване и от това на всички останали в класната стая (включително и на самия учител).
Запишете се за безплатния онлайн курс “Култура на класната стая” на prepodavame.bg и обогатете разбирането си за това как да взаимодействате с учениците в час.
2. Повече учители, които работят с данни, за да имат ясна картина за реалността, и които градят стратегия за постепенно подобрение
Близо 50% от българските ученици на 15 години са функционално неграмотни. Това вече има пагубни последици за пазара на труда, здравния статус, гражданското участие, податливостта ни към внушения и демагогия. Добрите учители (а също и директори и експерти) не правят свободни хипотези и не разчитат на шестото си чувство, за да дефинират причините за трудностите пред учениците. Те търсят, събират и анализират реална информация. Конкретните измерими данни им дадват отговор не само къде може да се крие конкретен проблем, но и възможност да изградят ясен план как постепенно да вървят към преодоляване на дефицитите. През новата година си пожелавам повече учители, директори и образователни експерти да стъпват на реални данни, когато вземат решения за конкретна класна стая или за цялата система. Защото е крайно време да спрем да се шокираме от стряскащите резултати, а да предприемем конкретни действия.
На 26 януари (четвъртък) от 18.00 ч. организираме специален безплатен уебинар “Анализиране на данните в училище – по-бързо и полезно”. Запишете се тук.
3. Повече учители и училища, които инвестират в качествени и ефективни обучения за сметка на удобни СПА уикенди с проформа отчетена квалификация

Всяка година милиони се инвестират в обучения за надграждаща квалификация на педагогическите специалисти. Голяма част от тях се провеждат в скъпи спа курорти, в които времето за процедури, тиймбилдинг по хавлии и банкети значително надвишава обучителната част. Не е учудващо, че ефект върху постиженията на учениците не се наблюдава. Напротив – резултатите всяка година бележат спад. В същото време успешните учители намират време в натоварените си програми за онова, което ще бъде истински полезно за техните ученици – обучения, уебинари и квалификации с истинска добавена стойност. Тези програми изискват повече осъзнаване на нуждите и пропуските (както на самите ученици, така и на учителите) и повече инвестиция на време и целенасочена работа. Затова през новата година си пожелавам повече учители, които имат желание да учат, за да стават по-добри в това да подкрепят учениците, а не просто за да отчетат поредната квалификация за учителското си портфолио.
Прочетете за вдъхновяващите управленски практики на СУ “Емилиян Станев” във Велико Търново
4. Повече учители и училища, които инвестират в изграждането на общност
Нищо не е по-лесно (и по-безотговорно) от това да хвърлиш вината за неспособността да отговориш на нуждата на учениците върху някой друг – родители, директори, министерство, учебници, учебни програми. Провалената ни образователна система обаче е проблем, за който всички заедно допринасяме. Всички носим и частица от решението. Затова е крайно време да се обединим и дефинираме своята роля в подкрепа на цялостния учебен процес. Добрите педагози не участват във взаимните обвинения по оста учители – родители – директори – министерство – учебници – учебни програми, а инвестират в изграждането на общност. Това започва, когато заменим инстинкта да търсим изкупителна жертва с простия въпрос “Какво аз мога да направя в този момент”. Затова и си пожелавам повече учители и училища, които не се страхуват да правят всичко, което е в техните възможности, за да подобрят благополучието и възможностите за развитие пред учениците. Пожелавам си учители и училища, които създават среда на подкрепа, сигурност и приемане за всички ученици, за да могат и малките крачки да водят към по-доброто бъдеще.
Прочетете как училището в с. Румянцево вдъхнови гражданската активност на цялото село
5. Повече учители, които търсят начини да отговарят на нуждите на децата и не ги обвиняват за това какви са или не са
Учениците през 2023 година имат конкретни нужди. Живеят в силно дигитален и свързан свят. Концентрират се за по-кратък период от време. Разполагат с бърз и лесен достъп до информация. Не приемат казаното от един учител и един учебник за началото и края на познанието. Преживели са пандемия и осакатяващо дистанционно “обучение”, което повлия на психиката им и социалния им живот. Няма нищо по-естествено от това да не са “мотивирани” от педагогическите практики отпреди сто години, които така ревностно браним. Успешните учители знаят, че възрастните сме ние. Ние отговаряме за това да мотивираме децата, като ги подкрепим да намерят мотивацията вътре в себе си. През новата година си пожелавам повече учители, които търсят нови начини да бъдат полезни на учениците си, тестват нови подходи и не се отказват когато не виждат веднага ентусиазъм в учениците. Защото много повече си заслужава да инвестираме енергия и усилия в нови идеи и подходи, отколкото във вайкане и оплаквания колко нищо не става от “новото поколение”.
Споделете добра практика, нова идея или успешен подход от своя опит като учител в конкурса “Добрите практики на фокус” до 15 февруари.

Д-р Нели Колева е ръководител на екип “Стратегически партньорства” в “Заедно в час” от 2019 г. Преди това е начело на отдел „Публични партньорства“. Заемала е различни длъжности в екипа по обучение и подкрепа на учителите от стартирането на работата на първия випуск на програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час” от 2011 г. до 2016 г. Преди присъединяването си към екипа, д-р Колева преподава английска и американска литература, сравнително литературознание, теория и практика на превода, английски, френски и немски език в Universite de Haute Bretagne в Рен, Франция и Rice University в Хюстън, САЩ. Бакалавърската й степен е по американска литература и френски език от Middlebury College, САЩ, а докторската й степен по сравнително литературознание е от Rice University, САЩ.
Прочете още коментари и становища от екипа на “Заедно в час” тук.