Петя Георгиева: Успешният учител е готов да се учи и да развива уменията си постоянно

Директорът на ОУ “Неофит Рилски”, с. Дерманци, споделя колко важни са извънкласните занимания за учениците
Петя Георгиева е директор на ОУ “Неофит Рилски” в село Дерманци, област Ловеч. На тази длъжност е вече 25 години. Училището активно развива извънкласни занимания за учениците си, през последната година особено в областта на кино образованието. В момента ученици от ОУ “Неофит Рилски” подготвят кратък филм, който ще представят на международна среща на деца кинотворци в Париж.
ОУ “Неофит Рилски” е училище партньор на Заедно в час от 2013 г. През класните му стаи са минали седем учители по програмата.
В свое интервю наскоро споделяте, че ученици от ОУ “Неофит Рилски” подготвят кратък филм, който ще представят на международна среща на деца кинотворци в Париж. Как дойде инициативата за този проект и как учениците приеха работата по него?
Инициативата дойде от учителя по английски Даниел Симеонов, който е част от програмата на “Заедно в час”. Той е кинорежисьор по образование и реши да намери начин да интегрира професионалните си интереси в работата си с децата. През ваканцията беше организирана лятна киноакадемия в училището. Тя беше част от проект CinEd, покрепян от Френския културен институт, който се занимава с популяризирането на кинообразование в училище като класна и извънкласна форма. Това сътрудничество беше много успешно, децата намериха в срещите си с киното начин да творят и да се самоизразяват. По този начин естествено дойде и възможността да се включим в паралелен проект, този път на Френската филмотека, под наслова „Киното – сто години младост“. През учебната година учениците ще наградят това, което са научили за киноезика, а след това ще приложат наученото, създавайки кратък филм, който ще представят в Париж на международна среща. Там те и деца от други 30 държави, които са работили по същия проект, ще имат възможност да обменят опит и да общуват. Всички тези занимания с изкуство мотивират децата, те се вълнуват искрено от възможността да създават нещо. Миналата година те също се изявиха, но в театралното поприще, представяйки пред местната общност забавна и интересна театрална пиеса.
Освен кино образованието, учениците на ОУ “Неофит Рилски” участват в редица други извънкласни занимания. Как им помагат те и защо е важно децата да бъдат въвлечени в такива?
Светът, в който живеем, налага понякога нова гледна точка и ревизия на методите и стереотипите на преподаване и възпитание, които нашата учителска общност с годините е възприела като работещи и полезни. Неформалните стратегии за интегриране и приобщаване на учениците цялостно в образователния процес, са пряко обвързани с нагласите за мотивация на учениците. Младите хора живеят в един забързан и претрупан с дигиталност свят, в който ние трябва неформално, но не и прикрито, да се внедрим, за да им бъдем полезни, за да могат те автентично да припознаят като свои уменията на 21-ви век, без които тяхната бъдеща житейска реализация няма да е гарантирана.
Ако трябва да опишете училището, което ръководите, с три думи, какви биха били те?
Просто ще ви споделя девиза на нашето училище: „При нас е интересно!“
Какъв за Вас е успешният учител? А успешният директор?
Успешният учител, според мен, е мотивираният учител. Този, който е готов да се учи и да развива уменията си постоянно. За съжаление, понякога тази професия създава предпоставки да се изпада в летаргия, защото е доста предизвикателна. За успешния директор важи същото с допълнението, че той трябва да провокира, подкрепя и катализира развитието на своите учители и ученици.
Кое е най-голямото предизвикателство в работата ви в момента?
Пак ключовата дума тук е мотивация. Искаме да мотивираме учениците ни да постигат все по-високи академични резултати и в никакъв случай да не отпадат от училище. Много се радваме, че засега успяваме да се справяме с тези предизвикателства. Именно затова имаме и развиваме толкова извънкласни форми. Достъпът до възможности и качествено и модерно образование е наш приоритет. Трябва да сме гъвкави и адаптивни пред повелите на непрестанно променящите се времена, в които живеем.