Петя Янева: Наша основна задача е да убедим родителите да се включат в училищния живот

Петя Янева е директор на Средно училище „Неофит Рилски“, гр. Долна баня. Висшето си образование е завършила в ЮЗУ „Неофит Рилски“, гр. Благоевград, специалност начална училищна педагогика. От 1992 година работи като начален учител в СУ „Неофит Рилски“, а от 2010 г. е негов директор. Училището е партньор на “Заедно в час” от учебната 2016/2017 г.


На 22 май в СУ “Неофит Рилски” ще се състои Ден на отворените врати, по време на който учениците ще представят своите силни страни и таланти пред родители и общност. Какви са целите на събитието и защо е важно да се организират подобни дни?

Ден на отворените врати е важна проява за СУ „Неофит Рилски“, гр. Долна баня, защото означава, че училището има какво да покаже и най-вече родителите, както и гостите, да видят колко много работим ние, да покажем всички клубове и извънкласни дейности, с които ежедневно се занимаваме. Традиционната функция на училището – да дава знания и умения и да възпитава, вече невинаги дава толкова добри резултати. Затова ние търсим нови, по-модерни и интересни форми на взаимодействие с родителите и общността.

Чрез тази проява ние искаме и да помогнем на родителите на бъдещите първокласници да вземат важното решение къде и при какви условия ще учи детето им.

Всяка нова форма, която да заинтересува родителите и да ги доведе в училището, ние възприемаме и прилагаме в своята практика.

Какво според Вас може да засили доверието на родителите и общността в училището?

С всички родители, които са записали детето си в нашето училище, ние сме изградили топла и пряка връзка, те ни имат доверие. Търсят ни по всякакви поводи, ние ги търсим, защото проблеми от различен характер се появяват всекидневно. Училището ни е голямо, имаме голям брой ученици (428) в различна възраст (от 6- до 19-годишни). Това налага ежедневни срещи с родителите – индивидуални, групови, общи, по класове, общи мероприятия – както е навсякъде, но разбира се най-приятни са тези срещи, когато трябва да похвалим учениците си и да благодарим на родителите за прекрасните им деца.

По какви начини училището, родителите и общността могат да работят заедно, за да бъде образованието на учениците още по-добро?

Освен обучението и възпитанието на учениците, наша основна задача е и да убедим родителите да се включат в училищния живот. Трудно е, защото голяма част от учениците ни са от ромски произход и образованието не е приоритет за семействата им. Първо трябва да убедим родителите колко важно е обучението на техните деца, колко важно е те да са в училище, да не допускат безпричинни отсъствия, да помогнем да разберат, че не трябва да допускат ранни бракове, да разберат, че трябва да осигурят бъдеще на детето си, като му дадат възможност да получи образование.

Разбира се, че има и родители, които помагат на децата си, искат те да учат и да се развиват в областите, за които мечтаят, и за нас, учителите, е удоволствие да общуваме и работим рамо до рамо с тях. Благодаря им за подкрепата, която оказват на децата си и на нас – учителите им!

Наскоро проект по предприемачество на Ваши ученици от 9-ти клас спечели място сред осемте най-добри в регион София от общо 26 проекта на регионалното състезание “Учебна компания”. Така те се класираха за националния кръг редом с ученици от едни от училищата с най-високи резултати в страната. Какво показва този висок успех на деветокласниците и какво е било нужно, за да стигнат до него?

Много сме горди и радостни от успеха на нашите ученици! Да се наредят сред училища с толкова висок рейтинг, и даже да ги победят, сме могли само да мечтаем. Но е факт! Нашите ученици от 9-а клас под ръководството на техния класен ръководител и ментор г-н Пламен Маргаритов успяха!

Необходими им бяха немалко усилия, първо от страна на класния ръководител, да убеди и мотивира учениците да участват в учебната компания, да вдъхнем увереност в собствените им сили и възможности, а на самия г-н Маргаритов – много от личното време (той е учител едва от две години, появи се при нас с помощта на програмата на „Заедно в час“, нямаше необходимия опит и увереност, но не се отказа, с много ентусиазъм, отговорност и уважение към учениците, ги спечели за целта).

Има още едно нещо, което според мен е помогнало да се развие този проект – 9-а клас е от 15 ученици, т.е. маломерна паралелка. С малкия клас, с компактната група ученици, ние, учителите, можем да работим с всеки един поотделно, да го опознаем по-добре, да разберем нуждите и силните му страни, и да му подадем рамо и приятелска ръка тогава, когато е необходимо, да го насърчим и подкрепим много по-успешно.

Поздравления за екипа!

Как според Вас повече ученици от по-малки училища могат да развият потенциала си и да постигнат толкова високи успехи?

Това е трудна, но не и непостижима задача. Изисква отговорност от страна на учениците и техните родители, висок професионализъм и изразени нравствени качества от страна на учителите, обич и търпение към децата и обща мотивация за успех. Явно е, че при нас това се е случило и благодаря на целия екип от професионалисти в училището за това!

 

До 10 юни “Заедно в час” набира заявки за учители от програмата на организацията за учебната 2019/ 2020 г. Можете да кандидатствате за училище-партньор с този формуляр, а повече информация да намерите на този линк