Знаете ли какво е PISA?

Резултатите от новото издание на международното изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие ще излязат на 5 декември
На 5 декември 2023 г. ще бъдат обявени резултатите от последното изследване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), в което участва и България. Изследването е разработено от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) като регулярно международно стандартизирано оценяване на функционалната грамотност при 15-годишните ученици. Изследването измерва не просто знанията по конкретни предмети, а как учениците могат да ги използват наученото в реални житейски ситуации.
PISA се провежда от 2000 г. и е едно от най-важните изследвания за развитието на образованието в света.

Как се провежда PISA
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) е един от най-важните източници на информация за състоянието на българското образование и какво може да бъде подобрено с примери от останалите страни по света. PISA е отговор на необходимостта от разработване на индикатори за сравняване на качеството на образованието в отделните държави в ситуацията на глобална икономика и трудов пазар.
PISA на практика е тест. Той изследва функционалната грамотност на 15-годишните ученици.
Това е възрастта, на която повечето ученици по света са в края на задължителното си училищно образование. Затова и изследването е създадено да мери доколко учениците са подготвени да се справят с живота в съвременното общество и глобалния свят.
PISA показва способността на учениците да използват познанията и уменията си от училище в реални житейски ситуации.
PISA е разработен от международен екип от образователни експерти. Тестът се провежда през периоди от три години, като обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки. Във всеки етап акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени по-общо, като обикновено се съчетава и с други компетентности, необходими за съвременния свят.
За изследването от 2022 г., чиито резултати очакваме следващия месец, основният акцент е върху математиката. В този цикъл на PISA учениците в част от страните участват и в допълнителни модули, свързани с финансовата грамотност и креативно мислене.
Какво е математическа грамотност
Акцентът тази година ще бъде върху математическата грамотност – способността ни да разсъждаваме математически, да формулираме, използваме и интерпретираме математиката, за да решаваме проблеми от реални житейски ситуации. Математическата грамотност включва познаване и разбиране на понятия, процеси, факти и методи, които описват, обясняват и предсказват явления. Тя ни помага да правим добре обосновани преценки и да взимаме решения.
PISA ще оцени колко ефективно държавите подготвят учениците да използват математиката в ежедневните аспекти на личния, гражданския и професионалния си живот като градивни, ангажирани и мислещи граждани на 21-ви век.
Рамката на изследването по математика е подчинено на развиване на умения на 21-ви век, като OECD посочва специално следните:
- критическо мислене;
- творчество/ градивност;
- умения за проучване и задаване на въпроси;
- инициативност и постоянство;
- използване на информация;
- системно мислене;
- комуникация;
- рефлексия.
Каква информация ни дава PISA
PISA не се интересува от резултатите на отделния ученик, не се интересува от резултатите на конкретно училище или регион, а на общото представяне на национално ниво. Интересува се обаче от социално-икономическата среда, в която растат учениците и прави връзки между образователните резултати и факторите на средата (като големина населеното място, семейната среда, в която израстват учениците, финансовите възможности и пр.)
PISA дава много ценна информация до каква степен училището и образователните политики на дадена страна създават добавена стойност за учениците и компенсират неравния старт на децата от средата и социално-икономическия им статус.
PISA не е състезание между държави, нейната цел е да изследва качеството на училищното образование и да предостави задълбочена информация за формиране на образователните политики.
Вижте видео, което разказва как държавите могат да формират по-добри образователни политики, благодарение на PISA: видео
Уроците, които можем да научим от PISA
PISA дава представа за цялостната картина за състоянието на образователните системи в отделните държави.
Резултатите проследяват вътрешната динамика в обществото, какви са ефектите от различните образователни политики, къде се намираме и накъде вървим в посока повишаване добавената стойност на образованието. Изследването също така помага на държавите да черпят ценен опит от другите страни в сферата на образованието и до какво са довели конкретни мерки. Това позволява да се сравняват различни подходи в реформата на образованието и да се създават дългосрочни и качествени политики в сферата.
Опитът на други държави показва, че добре планирани и изпълнени реформи дават видим резултат в рамките на два цикъла на PISA – шест години.
PISA дава поглед не само върху конкретните мерки, но и до каква степен те компенсират неравенството в образователната система и на каква цена (колко и как инвестираме средства в образованието).
Резултатите от PISA показват още, че държавите, които постигат най-голям напредък или традиционно са с най-високи резултати в осигуряване качествено образование, си поставят ясни и смели цели в дългосрочен план. Успешните образователни системи проследяват и анализират системно представянията на учениците, осигуряват голяма автономност на отделните училища и идентични учебни планове. В тези държави се инвестира изключително върху подготовката и професионалното развитие на учителите, както и в целенасочена подкрепа на училищата с по-ниски резултати и по-ниска мотивация на учениците.
Научете повече какво означава функционална грамотност и защо е важна.
Очаквайте официалния коментар на “Заедно в час” за резултатите от последното издание на PISA 2022, както и нашите препоръки за мерките, които България трябва да предприеме, за да подобри резултатите на учениците.
Следващата седмица ще разкажем и за още конкретни стратегии за развиване на математическа и функционална грамотност, изпробвани от участниците в програмите на “Заедно в час”.Прочетете още как преди няколко години Полша променя образователните си политики, като използва наученото от PISA.
Етикет:PISA, образованието по света, четивна грамотност