• За нас
    • За нас
    • Нашият екип
    • Съвет на директорите
    • Финансова информация
    • Prepodavame.bg
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Prepodavame.bg
    • Училищен абонамент за Prepodavame.bg
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    • Дарете
    • Благотворителен търг на звездите
    • Корпоративни партньорства
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Истории на съмишленици
  • Prepodavame.bg
  • Блог
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Нашият екип
    • Съвет на директорите
    • Финансова информация
    • Prepodavame.bg
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Prepodavame.bg
    • Училищен абонамент за Prepodavame.bg
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    • Дарете
    • Благотворителен търг на звездите
    • Корпоративни партньорства
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Истории на съмишленици
  • Prepodavame.bg
  • Блог
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • По какво мога да преподавам?

По какво мога да преподавам?

  • Публикувано от Мая Стоянова-Уорнер
  • Категории Всички, Защо Заедно в час
  • Дата 27 януари, 2022

Искаш да кандидатстваш за програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”, но не знаеш по какво можеш да преподаваш? Най-краткият отговор на този въпрос е по всичко, стига да имаш необходимата квалификация. Но понякога по какво можеш да преподаваш и по какво ще преподаваш на практика са две различни неща. В тази статия ще се опитаме да ти обясним защо.

Кандидатствай за учител до 15 март

В практиката си по привличане, подбор и квалификация на нови участници в програма “Нов път в преподаването” се сблъскваме основно със следните два казуса:

Не съм завършил педагогика и нямам правоспособност по нито един предмет

Ако това е твоят случай, това означава, че в рамките на програмата ще преминеш през университетска програма за допълнителна квалификация, за да придобиеш учителска правоспособност. Но по какъв предмет?

Това се определя от четири фактора:

  • Дали владееш английски език на достатъчно добро ниво;
  • Каква е твоята бакалавърска степен;
  • Какви са личните ти нагласи;
  • Какво е търсенето от страна на партньорските ни училища. 

Водещият фактор за нас е търсенето от страна на партньорските ни училища. Няма да можем да намерим позиция за теб, ако за предметът, по който можеш да преподаваш, няма обявени свободни места. Най-търсените предмети, за които получаваме свободни позиции всяка година, са английски език, начален етап и математика, както информатика и информационни технологии.

Ако владееш английски език на достатъчно добро ниво, ще ти предложим допълнителна кралификация в тази област след успешно преминаване на всички етапи на подбор за участие в програмата. Ако обаче не си уверен в уменията си по езика или предпочиташ да работиш с най-малките ученици, можем да те насочим към допълнителна квалификация по начална училищна педагогика. 

Ако бакалавърската ти степен е в сферата на икономиката, счетоводството или ако си архитект например, можеш да се преквалифицираш като учител по математика. 

Така че ако кандидатстваш в програмата без педагогическа квалификация и преминеш успешно етапите на подбор, вариантите пред теб са три – учител по английски език, учител в начален етап или учител по математика.

Имам правоспособност по предмет, за който не се търсят учители

Имаш страст към екзотични езици, философия, психология или маринистика? Специалности като китаистика, философия и изобразително изкуство обикновено включват и педагогически модул, така че на теория завършилите ги студенти имат правоспособност по тези предмети. 

За съжаление, в масовото българско държавно училище тези области или не се изучават, или се изучават изключително ограничено. Доста често учителите по предметите от философски цикъл например преподават в няколко училища, за да запълнят норматива си, защото без пълен норматив не могат да получат пълно възнаграждение. Учителите по изобразително изкуство често трябва да преподават и по други предмети, както и да поемат допълнителни ангажименти като класно ръководство по същите причини. А що се отнася до чуждите езици – ако не става въпрос за езикова гимназия, то най-разпространеният чужд език в масовото българско училище в момента е английският. 

Така че ако имаш правоспособност по предмет, за който не се търсят учители (например изобразително изкуство, философия или румънски), ще ти предложим преквалификация. Обикновено вариантите за преквалификация в този случай са два – английски език или начална училищна педагогика. 

А останалите предмети?

Получаваме заявки и по други предмети освен английски език, начален етап и математика, но те са значително по-малко на брой. В програма “Нов път в преподаването” има учители по БЕЛ, история и география и природни науки. 

За да преподаваш БЕЛ или история, трябва да си завършил българска филология или история. За да си учител по природни науки също трябва да имаш висше образование в тази област. Но имай предвид, че заявките по тези предмети са малко и може да се наложи да направиш компромис или с предпочитанията си за предмет, или с териториалните си ограничения. Ако например живееш във Варна и имаш правоспособност по история, може да се окаже, че единствената заявка за учител по история е от училище в друг край на България. Ако не си готов да се преместиш там, където е свободната позиция, ще ти предложим преквалификация – в този случай, най-често по начална училищна педагогика (освен ако не говориш английски, разбира се).

Много учители в програмата са били изправени пред подобна дилема – да се преместя или да се преквалифицирам. При получаване на оферта за участие в програмата, ще можеш да обсъдиш тези варианти с някой от нашия екип.

Можеш да обсъдиш индивидуалния си казус със специалист от екип “Привличане на нови участници”, като изпратиш имейл на адрес apply@zaednovchas.bg. Ние сме насреща и очакваме твоите въпроси!

  • Сподели:
Мая Стоянова-Уорнер

Предишен пост:

10 начина за създаване на позитивна училищна култура
27 януари, 2022

Следващ пост

За втора година “Предизвикай се с кауза” ни провокира да спортуваме за по-качественото образование в България
1 февруари, 2022

Прочетете още

Thumb-16×9 (1)
Резултатите от PISA: знак, който България вече 22 години не вижда
5 декември, 2023
survey
Мащабно изследване за преподаването на ценности в училище
1 декември, 2023
mirena
Фондация „Заедно в час” проведе майсторски клас на тема „Социално-емоционално образование в квалификацията на учители за наставничество“ в рамките на национална конференция
30 ноември, 2023

Търсене

Последни новини

Фондация „Заедно в час” проведе майсторски клас на тема „Социално-емоционално образование в квалификацията на учители за наставничество“ в рамките на национална конференция
30ное.2023
Какво прави едно училище за пример
10ное.2023
Започна кандидатстването за новия випуск на програма “Училища за пример”
10окт.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти