Подходяща ли е програма „Училища за пример“ за вашето училище?

В „Заедно в час“ вярваме, че всички училища в България могат да бъдат за пример. При разговорите си с директори и училища обаче забелязваме, че понякога името на програмата „Училища за пример“ подвежда директорите и те да решат да не кандидатстват, защото не смятат своето училище „за пример“.
Затова и в този текст споделяме с Вас повече информация за кои училища е подходяща програма „Училища за пример“. Надяваме се тези насоки да Ви помогнат да се мотивирате още повече за кандидатстването за новия випуск, което предстои да започне на 16 януари. Преди това можете да заявите интерес и първи да научите за новия прием и допълнителни подробности за програмата.
Програмата търси училища с различен размер, профил и предизвикателства
Знаем, че училищата в страната и нуждите на учениците в тях са много различни. Дори когато говорим за училища в два съседни квартала или две близки населени места, можем да видим коренно различни предизвикателства, подходи и решения. Затова и в „Училища за пример“ търсим училища, които да получат с програмата възможност да надграждат и да търсят решения за своите конкретни нужди, както и да учат активно през опита на другите участници.
В момента „Училища за пример“ обхваща близо 70 училища от цялата страна. Сред тях има училища от столицата, областни градове, малки населени места и селца в отдалечени райони. Работим с училища, които имат над 1000 ученици, но и такива, които имат едва 7 паралелки. Програмата обхваща още начални, основни и средни училища, профилирани и професионални гимназии. Имаме спортно училище и училище по изкуствата, а от последния випуск и социално-педагогически интернат.
Това, което обединява всички тези училища, е желанието им да работят целенасочено за подобряване средата в училище – за учениците, учителите и за цялата местна общност.
Вижте карта на училищата от първите три випуска на “Училища за пример”:
Програмата е подходяща за училища, които вече са започнали своя път към промяната
От опита си знаем, че има много училищни колективи в страната, които от години работят и постигат невероятни резултати. Част от тях участват в големи проекти, правят иновации, имат добра материална база, инвестират в смислени обучения на екипа си и развиват множество инициативи за учениците. Всичко това са важни крачки в правилната посока, но понякога те остават „на парче“, което може да попречи да допринесат за устойчивото подобрение за всички ученици.
В „Училища за пример“ вярваме, че училищата, които са започнали своя път към промяната, могат да намерят в програмата необходимите инструменти и възможности да изградят още по-ясна цялостна визия и устойчив път за своето развитие. Програмата е подходяща за тях, защото ще могат да научат повече за области, които да подобрят допълнително, да видят различни гледни точки и да свържат всички процеси, така че да работят още по-пълноценно.
Прочетете историята на Професионална гимназия по земеделие “Стефан Цанов” в Кнежа от випуск 2021-2023 на програма “Училища за пример”
Програмата е подходяща за училища, които са готови да работят за промяна, но се затрудняват откъде да започнат
Пътят към промяната изисква време, натрупвания и много усилия, но най-важният елемент е ясната осъзнатост и мотивация на едно училище да работи за подобряване на средата. Затова програмата ни е подходяща и за всички училища, които знаят, че нямат още много конкретни стъпки, но са готови да работят усилено, да учат и да подобряват работата си, за да подкрепят всички деца в училище да бъдат успешни и щастливи.
Дори да не знаете откъде да започнете, ще ви дадем подкрепа и ресурси, ще черпите и от опита на другите участници в програмата, за да откриете къде са силните ви страни и зоните за подобрение и така постепенно да изградите своя път към желаната промяна.
Програмата е за училища, в които учителите и управленският екип са обединени в името на учениците
Цялостна промяна в едно училище няма как да има, ако не бъдат включени най-важните елементи, които оказват влияние върху напредъка на учениците – управленският екип и педагогическият колектив. Затова за успешно кандидатстване търсим тези два ключови елемента да работят в синхрон и с ясна визия за крайната цел. Понякога мотивацията идва от директора, друг път от учителите. Без значение каква е вашата роля, ако смятате, че „Училища за пример“ е добра възможност за вашето училище, споделете със своите колеги, с формалните и неформалните лидери, обсъдете какви ще са ползите за вас, как програмата ще ви помогне и какъв ресурс е необходимо да отделите. А след това се подготвяйте и работете заедно.
Разгледайте още подробности за “Училища за пример” тук.
Прочетете и истории на училища в програмата, както и интервюта с директори на училища партньори: