Подходяща ли е програма „Училища за пример“ за вашето училище?


В „Заедно в час“ вярваме, че всички училища в България могат да бъдат за пример. При разговорите си с директори и училища обаче забелязваме, че понякога името на програмата „Училища за пример“ подвежда директорите и те да решат да не кандидатстват, защото не смятат своето училище „за пример“.
Затова и в този текст споделяме с Вас повече информация за кои училища е подходяща програма „Училища за пример“. Надяваме се тези насоки да Ви помогнат да се мотивирате още повече за кандидатстването за новия випуск.
Програмата търси училища с различен размер, профил и предизвикателства
Знаем, че училищата в страната и нуждите на учениците в тях са много различни. Дори когато говорим за училища в два съседни квартала или две близки населени места, можем да видим коренно различни предизвикателства, подходи и решения. Затова и в „Училища за пример“ търсим училища, които да получат с програмата възможност да надграждат и да търсят решения за своите конкретни нужди, както и да учат активно през опита на другите участници.
В момента „Училища за пример“ обхваща близо 70 училища от цялата страна. Сред тях има училища от столицата, областни градове, малки населени места и селца в отдалечени райони. Работим с училища, които имат над 1000 ученици, но и такива, които имат едва 7 паралелки. Програмата обхваща още начални, основни и средни училища, профилирани и професионални гимназии. Имаме спортно училище и училище по изкуствата, а от последния випуск и социално-педагогически интернат.
Това, което обединява всички тези училища, е желанието им да работят целенасочено за подобряване средата в училище – за учениците, учителите и за цялата местна общност.
Вижте карта на училищата от първите три випуска на “Училища за пример”:
Програмата е подходяща за училища, които вече са започнали своя път към промяната
От опита си знаем, че има много училищни колективи в страната, които от години работят и постигат невероятни резултати. Част от тях участват в големи проекти, правят иновации, имат добра материална база, инвестират в смислени обучения на екипа си и развиват множество инициативи за учениците. Всичко това са важни крачки в правилната посока, но понякога те остават „на парче“, което може да попречи да допринесат за устойчивото подобрение за всички ученици.
В „Училища за пример“ вярваме, че училищата, които са започнали своя път към промяната, могат да намерят в програмата необходимите инструменти и възможности да изградят още по-ясна цялостна визия и устойчив път за своето развитие. Програмата е подходяща за тях, защото ще могат да научат повече за области, които да подобрят допълнително, да видят различни гледни точки и да свържат всички процеси, така че да работят още по-пълноценно.
Прочетете историята на Професионална гимназия по земеделие “Стефан Цанов” в Кнежа от випуск 2021-2023 на програма “Училища за пример”
Програмата е подходяща за училища, които са готови да работят за промяна, но се затрудняват откъде да започнат
Пътят към промяната изисква време, натрупвания и много усилия, но най-важният елемент е ясната осъзнатост и мотивация на едно училище да работи за подобряване на средата. Затова програмата ни е подходяща и за всички училища, които знаят, че нямат още много конкретни стъпки, но са готови да работят усилено, да учат и да подобряват работата си, за да подкрепят всички деца в училище да бъдат успешни и щастливи.
Дори да не знаете откъде да започнете, ще ви дадем подкрепа и ресурси, ще черпите и от опита на другите участници в програмата, за да откриете къде са силните ви страни и зоните за подобрение и така постепенно да изградите своя път към желаната промяна.
Програмата е за училища, в които учителите и управленският екип са обединени в името на учениците
Цялостна промяна в едно училище няма как да има, ако не бъдат включени най-важните елементи, които оказват влияние върху напредъка на учениците – управленският екип и педагогическият колектив. Затова за успешно кандидатстване търсим тези два ключови елемента да работят в синхрон и с ясна визия за крайната цел. Понякога мотивацията идва от директора, друг път от учителите. Без значение каква е вашата роля, ако смятате, че „Училища за пример“ е добра възможност за вашето училище, споделете със своите колеги, с формалните и неформалните лидери, обсъдете какви ще са ползите за вас, как програмата ще ви помогне и какъв ресурс е необходимо да отделите. А след това се подготвяйте и работете заедно.
Разгледайте още подробности за “Училища за пример” тук.
Прочетете и истории на училища в програмата, както и интервюта с директори на училища партньори: