Инвестициите в мотивирани учители и достъпът до образование на всяко дете бяха фокус на Конференция Образование 2017

“Трябва да инвестираме в учителите и да направим така, че образователните институции да работят добре. Тогава можем да очакваме резултати.”

Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на откриването на годишната Конференция Образование 2017, организирана от сдружение “Образование България 2030” и фондация “Заедно в час”. Форумът се провежда през целия ден в петък, 10 ноември, в София и събра международни и български експерти, директори, учители, представители на държавния и на неправителствения сектор.

Министър Вълчев добави още, че България има нужда от по-силни и работещи институции, които да оказват подкрепа на всяко дете и да имат повече свобода да го правят. Той подчерта важността на съвместната работа между институциите, както и на партньорствата с неправителствени организации.

“Трябва да използваме всички ресурси за обхващане на всички деца в образователната система”, категоричен беше министърът, като наблегна в речта си и на нуждата от инвестиции в българските учители.

“Наблюдава се несъответствие в уменията на хората в трудоспособна възраст и уменията, които се търсят на пазара на труда”, заяви по време на откриването на конференцията и Марина Кирова, съветник “Икономическо управление” и “Европейски семестър” към “Представителството на Европейската комисия в България”.

Тя наблегна на необходимостта от предоставяне на качествено образование на децата от ромски произход, но спомена и някои сфери, в които България е постигнала напредък през последните години, като акцентът върху приобщаващото образование и повишаването на качеството на професионалното образование.

“Отговорността да осигурим равен достъп до качествено образование на всяко дете е на всички нас. Защото сме имали привилегията да получим добро образование. Защото сме имали достъп до възможности. Защото сме имали късмета – късмет, а не наша лична заслуга – че някой ни е показал защо образованието трябва да бъде ценено и ни е подкрепил, за да се образоваме.”

Траян Траянов

Това заяви по време на приветствената си реч Траян Траянов, програмен директор на фондация “Заедно в час”. Според него България е все още далеч от целта равен достъп до качествено образование, но е обнадеждаващо, че вече не само говорим за проблема, но и търсим решения.

На конференцията беше представено и новото издание на мониторинговия доклад на “Образование България 2030”, който е проследил развитието на ключови показатели в сферата през последната година. Изследователите посочват, че държавата трябва да продължи активната си политика да предотвратява ранното отпадане от училище и да реинтигрира преждевременно напуснали. Препоръката им е в процеса да бъдат включени директори и учители, за да може по този начин и те самите да разпознаят държавната политика. От “Образование България 2030” обръщат внимание също, че не трябва да се прави компромис с идеята инвестициите в образованието да са обвързани с качеството на образованието, резултатите на учениците и профила на техните населените места, общности и семейства.

“Необходимо е прилагането на редица мерки за привличане и задържане на млади хора в образованието, които да съпътстват увеличаването на заплащането в системата”, препоръчват още авторите на доклада. Като примерни мерки в това отношение те отбелязват улеснения достъп до учителската професия и осигуряването на менторство и подкрепа за младите учители.

Темата за мотивацията на новите учители и задържането им в професията беше подробно засегната и по време на дискусионния панел „Нов път за нови таланти в преподаването“, където беше представен и международният проект със същото име, чиято цел е да апробира алтернативни методи за привличане, квалификация и развиване на педагогическите специалисти.

„Няма как да бъдем онези ролеви модели в класната стая, които се изисква да бъдем в 21 век, ако ние не растем професионално. Възможността да израстваш в професията, да учиш постоянно и да предаваш опита си на останалите е нещо, което мен лично би ме задържало в класната стая“, сподели своята мотивация да остане в професията Росен Богомилов, учител по история в 106 ОУ „Григорий Цамблак“ в  София и възпитаник на програма „Заедно в час“.

Освен професионалното израстване той изтъкна като мотиви също възможността да бъде сред учениците си и да постига успехите си заедно с тях, учителите да получат по-голяма автономия в процеса на преподаване и по-голяма финансова стабилност.

В другия сутрешен панел „Връзката между училището и професията“ гостите на Конференция Образование 2017 имаха възможност да научат повече за програмите по предприемачество на германското училище „Паулине Тома”, което е носител на наградата за най-добро предприемаческо училище през 2016 г. на Junior Achievement от учителката Сузане Клайн. В последвалата дискусия като акцент се открои, че бизнесът подкрепя все повече образователни инициативи и все по-интензивно влиза в класната стая, изхождайки от реалните си нужди на пазара на труда.

В следобедните сесии на конференцията ще бъдат дискутирани още темите за актуалността на преподаването и развитието на педагогическите специалисти, както и доколко българското образование е в крак със съвременните тенденции в използването на дигитални инструменти.

Разгледайте галерия от събитието: