4 изпитани стратегии за преподаване с междупредметни връзки


Изключително важно за учителите е да преподават по начин, по който учениците да могат да разбират къде в живота ще им бъде полезно наученото и как ще го използват на практика. Това включва анализ на профила на учениците, техните силни и слаби страни по различните предмети, които след това да се представят по интригуващ начин в час.
Събрахме за вас 4 изпитани стратегии от учителската кухня, за да ви покажем, че преподаването в комбинация с различни предмети, които на пръв поглед нямат нищо общо, е напълно възможно, а и много ефективно за изграждането на умения у учениците.
1. География и музика
Янко Морунов, учител по география и музика в СУ „Св. Св. Кирил и Методий“, споделя своята идея за съчетаването на тези два предмета:
„Въпреки, че не съм специалист по музика, веднага разбрах, че моите ученици са супер музикални и почти всички свирят на различни инструменти. Бързо разбрах обаче, че имат бегли познания в различните стилове музика изпълнявани по различните краища на кълбото.“
„Ето защо ми хрумна идеята да включа географията в часовете по музика и така създадохме поредицата „Музикални пътешествия около света.“
В часовете по музика Янко съчетава културата от различните краища на света с песните и танците, типични за определен регион или държава, които учениците изучават по география.
„По този начин нещата, които пише в учебниците, се възприемат по много по различен начин от учениците и са всичко друго, но не и скучни. Никак не е трудно да вкараме децата във филма, на който вие сте режисьор – единственото ви ограничение е в собствената ви глава.
“
2. Математика и английски език
Денка Ковачева, учител по английски език в 5. клас в 192 СУ„Христо Ботев“, споделя нейната практика за преподаване на английски език и математика с междупредметна връзка. Така заедно с друг учител съвместно създава няколко книги-игри на английски език с математически задачи, като част от проекта „Приключението от мен зависи“.
„С малко време и ентусиазъм използвахме тези игри и така учениците се упражняваха едновременно по два предмета, без да го усещат като извънредна тежест. То просто се получи приятно и забавно.“
Всички занимания по проекта се случват след часовете, по 2 пъти седмично, по 30 минути. Всеки отбор от ученици отбелязва в таблица своите отговори и колко време му е отнело.
„Винаги може да се измисли междупредметна връзка с малко въображение. Полезно е и защото учениците виждат предметите от друга гледна точка, което може допълнително да разпали интереса им.
„А най-хубаво е, когато с другите учители сте на един и същи акъл, с едно и също огромно желание да го правите.“
3. История и практически познания за света
Кристина Тодорова, учител по история в гимназиален етап в Професионална гимназия по хранене и земеделие„Дмитрий Иванович Менделеев“, съчетава множество умения и връзки между предмети в часовете си, в зависимост от темата на урока по история.
„Историята прави междупредметни връзки с почти всеки предмет, но най-силно естествено се усеща с хуманитарните науки, но и с икономически дисциплини, както и ИТ. Това означава, че силно се набляга върху развитието на критичното мислене.“
„Един от най-ярките примери, които мога да дам, е урока за културата през XX век, където бях включила както литература, така и изобразително изкуство, архитектура и философия. В часовете непрекъснато правех препратки към храната, различните култури и най-явните приноси във философията и литературата.“
Кристина споделя, че най-много е наблегнала на препратките към храната като изкуство и култура, заради интересите на учениците ѝ към ресторантьорството и готварството. Споделя още, че по този начин учениците запомнят по-лесно не само темата за храната, но и подробности от уроците по история, свързвайки ги с други исторически събития.
4. Информационни технологии и специализирани предмети
Светозар Вихренов е учител по история и информационни технологии в Професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“.
Според него междупредметните връзки са неизменна част от преподаването, като споделя, че идеите му хрумват спрямо това, което вълнува учениците към настоящия момент.
„Спрямо профила на училището, в което преподавам, реших да обвържа всички мои задачи на Word, Excel и Powerpoint с големият проект, с който учениците от 9. клас завършват. Той представлява описание на заведение, което ще откриват – с реклама, презентация, отчет за разходи и всичко необходимо за планирането му.“
„Според мен, ако преподаваш “по-лесен” предмет – ИТ, музика, изобразително изкуство, имаш изключително добра възможност да вкараш този предмет в училищния профил и да дадеш възможност на учениците да доразвият специалните си предмети.“
Втората идея за междупредметна връзка на Светозар, е за ученици в гимназиален етап и представлява задача, в която учениците изготвят табло – проект на историческа тематика, но на чужд език.
„Ако даден разказвателен предмет се развие с текстове на чужд език, нещата биха били чудесни!“
Искате да научите повече за това как да комбинирате дейности от различни предмети в клас? Вижте още добри практики тук.