Препоръки за учители: Как да използвате допълнителния ТВ пакет “Глобус” в училище

Гергана Чолакова Заедно в час
Гергана Чолакова

През декември ви съобщихме, че започваме партньорство с един от най-големите телевизионни оператори Булсатком. В рамките на цялата 2021 година допълнителният ТВ пакет “Глобус”, който събира едни от най-добрите документални и научнопопулярни телевизионни канали в света, е благотворителен. С активирането на пакета абонатите на Булсатком ще подкрепят работата на “Заедно в час”, а паралелно ще могат да следят вълнуващи образователни предавания. 

За да ви покажем как телевизията може да се използва в образователния процес събрахме добри практики за учители тук. В тази статия може да прочетете и конкретните препоръки на колегата ни Гергана Чолакова, която няколко седмици гледаше специално програмите в пакета “Глобус”, за да сподели идеи, приложими в практика на учители.

Кое ти се струва най-полезното в каналите, включени в допълнителния пакет “Глобус” на Булсатком, които гледа от ролята на учител? Защо?

Ползите от тези канали са в няколко посоки и най-вече:

  • Подходящи са за проектно базирано обучение/ визуализации на наученото.

Love Nature (HD) например е много подходящо за часовете по География и икономика в 6-ти клас, защото предаванията разглеждат растителния (частично) и животински свят на различни държави от различни континенти. 

Ако фокусът на проектно базираното обучение е учениците да наблюдават местообитанието на животните и ученици имат конкретни критерии, по които правят самото наблюдение, голяма част от теоретичното знание би било по-смислено и смилаемо за тях. Защо? Защото много често теми като Природни зони се разглеждат само теоретично, с атлас и снимки. Това не помага на учениците да си направят цялостна картина. Телевизията успява да подсигури силна и ангажираща визуализацията на това знание. Същата дейност е подходяща и за домашна работа.

допълнителен ТВ пакет Глобус
  • Подход, в който се интегрира учебното съдържание с визуалните стимули.

Освен чисто теоретично и отчасти практически насочено, даденото знание може да премине и през визуализация, която би била плюс в обучението на учениците. 

Какво би използвала или препоръчала на учители да използват от видяното? (може да споделиш и предавания)

Препоръчвам да следят предаванията, които предстоят в следващите седмици и да надграждат учебното съдържание с такива извънкласни дейности, за да увеличат мотивацията на учениците по съответния предмет. 

Учителите могат да задават на учениците домашни работи в тази посока – наблюдения, впечатления на дадени предавания, като бих ги насърчила предварително да изгледат няколко предавания, за да познават структурата на предаването и да задават допълнителни подготовки. 

Възможно е също учителите да провокират дискусии върху тези предавания с учениците (защо не в неформални срещи), за да ги стимулират да се насочват към полезната и градивна информация, налична в телевизора, а не само в забавления. 

Хрумнаха ли ти идеи как можеш да използваш каналите в обучение на ученици? Сподели, ако имаш такива идеи.

Вече споделих една такава идея в отговора на първия въпрос. Ето и още:

  • Правене на междупредметни връзки (като история и география). Особено подходящ е каналът The World 

Той може да се използва при обучението на учениците в профилирана подготовка по География и икономика, защото там се разглеждат подробно макрорегионите на Земята – чисто историческа фактология от една страна и от друга правене на връзка между събитията от историята и географската характеристика на дадения обект. Пример: Исторически погледнато къде в близкия изток са се отглеждали маслини, защо различни царе са ги отглеждали (свързано с взаимоотношенията между хора-събития) и чисто географски дали даденото място от климатична гледна точка позволява отглеждането на дадената култура. 

  • За разграничаване на културното наследство на държавите – традиции, обичаи, типична кухня и т.н. 

Тук много подходящ е каналът Travel XP. Той ще бъде от голяма полза за Професионалните гимназии по туризъм, където се учат дисциплини като Специализирани видове туризъм, Ресторантьорство, Екскурзоводска дейност и др. Смятам, че би било подходящо да се създават автентични домашни работи в тази посока. Самите ученици да имат конкретни задачи по даден епизод от предаване (Пример: XP Guide и Quest предаванията са супер мотивиращи), а след това в часовете да обсъждат впечатления от наблюдението на даденият епизод. 

От друга страна същият канал има предаване Great world hotels, което би било подходящо за учениците, които се обучават в паралелки с фокус хотелиерство. Според мен този канал също е подходящ за учениците по География и икономика. Фокус може да са разглеждане на отделни държави в учебната програма на 7 клас – когато се изучават Европейски страни, Балкански страни, и отчасти 9 и 11 клас, където също се разглеждат макрорегионите и някои държави. 

Нещо, друго, което ти направи впечатление и може да е полезно за учителите, които искат да използват каналите:

  • Каналите са преведени на български, което премахва езиковата бариера;
  • Няма притеснителни предавания, подходящи са за различни възрасти – и малки и големи ученици; 
  • Това, че каналите са с оригинално озвучаване на английски е плюс, защото помага на учениците да подобряват знанията си по съответния език и да тренират слушане с разбиране. 
  • Предаванията са приятни и дори могат да релаксират учениците.
сътрудник "Маркетинг и комуникации" в "Заедно в час"