Образование за бъдещето в земеделската гимназия на Кнежа

Училище за пример: Професионална гимназия по земеделие “Стефан Цанов” в Кнежа
Когато чуете професионална гимназия какво си представяте?
Представяте ли си образование на бъдещето?
А какво мислите, че правят деветокласниците в земеделска гимназия в малко населено място от само 11 000 души?
Нека ви разкажа – учениците търсят отговор на големия въпрос: Ако се изчерпат всички изкопаеми горива на планетата и Кнежа остане последното място с наличните си ресурси, от които светът зависи. Какво ще предложите, за да имат всички качествен живот – отопление, транспорт, хранителни ресурси, производство, образование?

И предлагат реални решения, които намират сами, като проучват ресурси и си набавят информация сами, експериментират, валидират хипотези, създават макети и реални прототипи – за слънчева къща в училище, земеделска карта на региона и план за производство на биоетанол от царевица и биометан от оборски тор.
В този процес учителите им само дават насоки – оставят ги да пробват, да грешат, да докажат защо решенията им могат да се реализират или не. Насърчават ги да представят идеята си пред местната общност – пред земеделски производители, кмет, гости. И учениците се изправят пред своите страхове, за да получат оценка – отвъд онази в бележника, и да спечелят от преживяването повече от просто нови знания по химия, биология или математика.



Тази история е истинска. Това е пътят на един клас в Професионалната гимназия по земеделие “Стефан Цанов” в малкото българско градче Кнежа. През миналата година деветокласниците в гимназията учат по различен начин, защото техните учители са провокирани от преживяването в програма “Училища за пример” на фондация “Заедно в час”.
“Програмата за разлика от всички обучения до сега ни предложи нещо коренно различно – вкара ни в процес на мислене, генериране на идеи и може би вземане точно на нашите решения как да ангажираме учениците, как да ги накараме да се чувстват щастливи и удовлетворени. Как с тези ученици да постигнем по-високи резултати.”, разказва Снежана Драшанска, учителка по биология и химия в Професионалната гимназия по земеделие в Кнежа.
Тя е двигателят на STEM проекта, с който започна тази история, и участник в лидерския екип на училището в програма “Училища за пример”.
“Училища за пример” е единствената обучителна програма в България за цели училищни екипи, която ги подкрепя едновременно да подобряват управленските си практики и да осъвременяват своите преподавателски методи. Програмата е двугодишна и напълно безплатна за училищата!
Училище, което осъзнава своята отговорност и търси промяната
Професионалната гимназия по земеделие “Стефан Цанов” – гр. Кнежа е училище, което впечатлява още щом човек прекрачи портите му. Основана преди повече от 100 години гимназията пази своите традиции (училището има дори собствен музей), но гледа и смело към бъдещето, като търси целенасочено как да осигурява съвременно образование на своите ученици.
Ръководството и екипът на училището инвестират много в тази посока – обновяват материалната база, осигуряват модерни технологии, приложими и в практиката, с които учениците да бъдат в крак с развитието на съвременното земеделие. Училището създава и разнообразие от паралелки, които да отговарят на съвременните нужди на икономиката в региона и страната. Сред тях има системно прорамиране, селски туризъм, растителна защит и агрохимия и други. А с прилежащите си 833 дка обработваема земя, на която се засяват пшеница, ечемик, царевица, слънчоглед, и оборудвания машинно-тракторен и авто парк, учениците реално прилагат наученото и вече са в полето на практиката.
Училището има собствен музей и добре оборудванмашинно-тракторен и авто парк За музея хора от града също даряват свои вещи, за да развият колекцията Освен обработваемите земи на гимназията, учениците се грижат и за градинките в училището Паралелките по селски туризъм също провеждат практически занимания Съвременен прототип на двигател за часовете Плакати, нарисувани от учениците Кабинетът по биология и химия и макет на царевица, създаден от учителката агроном, за онагледяване през зимните месеци
Училището се гордее, че ежегодно постига прием от 100% в паралелките си, а за да учат в гимназията, ученици пътуват от цялата област. Учители и ученици участват в множество проекти, обмени и иновации и видимо търсят възможности за подобрение във всеки аспект.
Но тази идилична картина не заблуждава екипа на училището, че всичко е перфектно и няма къде повече да се развиват в своя път. Защото въпреки добрата материална база в училище и осигуряването на условия за съвременно учене, екипът осъзнава като свой пропуск, че още не намират вярна посока за връзка, мотивиране и ангажиране на всички ученици. Път към решаването на това предизвикателство намират в програма “Училища за пример” на фондация “Заедно в час”.



“Училища за пример” открива директорът на училището Светлана Калапишева. Тя е инициатор на идеята училището да се включи в програмата. Преди да подаде кандидатурата на училището, тя иска да е сигурна, че екипът ѝ също оценява възможността. Затова и споделя с останалите учители, провокира тяхното любопитство и заедно се мотивират за още повече участие. Директорът на училището като формален лидер стимулира учителите в екипа и насърчава тяхната самоинициативност, дава им необходимият хъс за работа.
Програмата, която дава инструментите и помага за фокусиране върху голямата картина
“Отговорностите, които имам в училище са преди всичко да бъда учител, да направя всичко възможно да общувам по такъв начин с учениците и колегите си като лидер, че да станем една машина, в която всички зъбни колела се движат.”
Така започна разговорът ни с учителката Снежана Драшанска през лятото, когато се срещнахме за първи път по време на финалното събитие за учебната година в програма “Училища за пример”. Тогава училището на Снежана завършваше първата си година в програмата и тъкмо бяха приключили вдъхновяващия STEM проект с учениците от девети клас.
Снежана е топъл и усмихнат човек и само за няколко минути усещаш, че гори в работата си с учениците. Тя обаче е и нещо повече – обединяваща фигура, която подкрепя останалите учители в гимназията също да повярват по-силно в промяната, която е възможна в тяхното училище – на всички нива.
“Винаги съм се втурвала към това да работя и обичам да общувам. Но сега програмата ми даде друга гледна точка – как да направя така, че общуването да стане ефективно и с учениците и с колегите, не просто да общувам.”
Снежана, заедно с директора на училището инж. Светлана Калапишева и младата учителка Силвия Нанева са в лидерския екип на училището в програма “Училища за пример”. В последствие присъединяват още двама колеги Ангел Бачийски (учител по история) и Цветомир Килограмски (педагогически съветник), за да направят лидерска професионална учеща общност в училището. Всички те се грижат за това да допринасят за по-задълбоченото учене на всички ученици и учители в екипа, да предадат наученото от обученията в програмата и да го адаптират за своя екип, да мотивират останалите колеги, да подкрепят работата им с учениците.
През първата година на обучение минават през различни обучителни модули, които им помагат по-добре да разпределят отговорностите си в училище, да насърчат сътрудничеството между колеги и да научат повече и за себе си и за учениците. Пример за доброто сработване на учителите е и самият STEM проект, в който се включват още Таня Накова – учител агроном, Петранка Петровска – учител по физика и математика, София Димитрова – учител по информационни технологии, и Цветелина Лицанова – учител по предприемачество.
“Хубавото беше, че се сработихме като екип учители, които преподават различни предмети в училище, и успяхме да провокираме учениците. Изкарахме от зоната на комфорт и учениците и колегите.”, разказва Снежана.
В процеса на адаптация им помага и техния ментор Теменужка Христова – дългогодишен директор на училището в с. Бохот и възпитаник от първия випуск на програма “Училища за пример”.
“Тя [Теменужка] е човек, който през цялото време беше до нас. Имахме възможност често да общуваме да получаваме положителна оценка за това, което правим, да ни насърчава, да ни провокира, да получаваме отговори на въпросите, които и задаваме.”, ни разказват от екипа на гимназията и акцентират, че положителната настройка и подкрепата, която усещат от ментора и всички останали в “Училища за пример” им носи повече увереност, че са на правилното място и на правилен път за постигане на своите цели.



Това е и ролята на ментора в програма „Училища за пример“ – да подкрепи със своя опит и умения училищата в постигането на целите, които са си набелязали. През цялото време да бъде заедно с тях, не като наставник, а като довереник и партньор в пътя на промяната.
Ролята на ментора в „Училища за пример“ е уникална за учителската професия в България. Менторската подкрепа е и елементът, който участниците от първите три випуска на „Училища за пример“ оценяват най-високо като добавена стойност за своята работа.
В Кнежа Теменужка вижда огромен потенциал и заряд на екипа, възможности и желание на учителите да работят за качествена промяна, но много често усилията са разпокъсани, частични, плахи. Със своята подкрепа тя е свързващо звено – да видят голямата картина, да набележат голямата цел и да бъдат по-смели и уверени в търсенето на решения като STEM проекта. Като страничен позитивен ефект от своята работа Теменужка отчита и, че всички три училища, които подкрепя, намират път едно към друго, помагат си и търсят възможности за взаимно учене.
Паралелно с участието си в лидерския екип Снежана се включва и в избрания педагогически курс “Интегриран подход в образованието по науки – STEM в училище”, който подкрепя учителите да надградят уменията си в съответната област и да поставят ученика в центъра на образователния процес.
Преживяването в двата курса провокира създаването на STEM проекта с учениците, като директно приложение на наученото:
“Програмата ни помогна с това да ни каже какво значи голям въпрос, да ни вкара в едно преживяване. Ние самите бяхме част от такива въпроси в процеса на обучение. И всъщност получихме едни интересни насоки как може учениците да работят и да са много по-успешни, много по-ангажирани в този процес.”, разказва Снежана.
И след това допълва:
“Струва си, защото смисъла на всичко, на това което правим учителите е да създадем желание, да предизвикаме учениците, да ги ангажираме, да се чувстват правещи, знаещи и можещи.”
Професионалната гимназия по земеделие в Кнежа е едно училище, в което промяната е започнала преди “Училища за пример”. Програмата обаче е онзи катализатор, който помага на училищният колектив да създаде своята голяма картина – да работи още по-целенасочено, системно и организирано с ясна посока и повече разбиране за пътя на промяната.
Когато преди няколко седмици посетихме училището заедно с неговия ментор, нямахме просто среща с част от учителите, които участват в програмата. В конферентната зала на гимназията присъстваха почти всички учители, доброволно останали след учебните часове. Те разказваха разпалено за целите, които искат да си поставят за и с учениците. Търсеха общото, надграждаха и осмисляха пътя си, за да навържат всички процеси и да бъдат още по-успешни в това да подготвят учениците за бъдещето.
Пътят пред тази гимназия продължава през следващите месеци с още обучения, срещи и прилагане на всичко научено на терен в класните стаи.
Вие също може да последвате пътя на ПГЗ “Стефан Цанов” и да станете едно от следващите “Училища за пример”.
В началото на 2023 г. ще започне новото кандидатстване за четвъртия випуск на програмата, но още сега може да заявите интерес и първи да научите за новия прием, съвети и насоки за успешно кандидатстване.
Етикет:истории, Кнежа, училища за пример