Различното училище, в което всички деца са равни

Училище за пример: НУ „Цани Гинчев“, гр. Лясковец

Различното училище, в което всички деца са равни.
Това изречение обобщава философията на Начално училище „Цани Гинчев“ в град Лясковец. Училището е втори дом за 80 момичета и момчета, които развиват своя потенциал с подкрепата на 20 учители. Те от години полагат усилия за приобщаване на всички ученици към процеса на обучение, включително и особено на деца със специални образователни потребности. Освен чрез обучението по задължителните предмети учениците израстват и чрез занимания към групи и клубове, свързани с личностно развитие, разрешаване на конфликти и превенция на агресията и насилието.
През 2021 г. НУ „Цани Гинчев“ кандидатства за участие в програма „Училища за пример“ на Фондация „Заедно в час“. Училището преминава успешно през етапите на подбор и събеседване и става част от втория випуск на програмата заедно с още 26 училища от малки и големи населени места от цяла България.
С грижа за всяко дете



„Училища за пример“ е двугодишна програма за професионално развитие на училищни екипи. Целта на обучението, което е безплатно и включва подкрепа от ментор, е учителите да подобрят лидерските си умения и да усвоят нови педагогически практики, за да могат да подкрепят учениците според индивидуалните им нужди и интереси. Програмата се състои от две части: курс „Лидерство в училище“ и курс по избор на съответното училище по теми като умения на 21. век, социално-емоцинално учене, езикова подкрепа за деца билингви и интегриран подход в обучението по науки (STEM).
Според Иван Пейчев, зам.-директор на НУ „Цани Гинчев“, програма „Училища за пример“ помага на ръководството и учителите да изпълняват по-ефективно своята мисия.
„Това, което ни мотивира да участваме, е споделеният опит от колеги от първия випуск на „Училища за пример“. Мотивира ни и това, че виждаме сходства между нашата училищна философия и философията на Фондация „Заедно в час“, които са насочени към успеха на всяко дете и развиването на неговите способности. За нас ученическото благополучие е много важно – не толкова академичните резултати, колкото социалните умения. Все пак виждаме, че рядко отличниците в училище са с най-добре развити житейски умения“, споделя Иван Пейчев.
Плюсът на „Училища за пример“ е фокусът върху полагането на здрава основа, върху която учителите могат да надграждат, като адаптират наученото към специфичната среда, в която работят, казва Румяна Богданова, директор на ОУ „Васил Левски“ в град Белене и ментор в „Училища за пример“.
„Дори при задължителните курсове аз виждам как това, което дават, е много различно по места. Учителите ползват инструментариума и опита, които получават от програмата, но ги насочват към спецификата на съответното училище. В този случай работата няма за цел копи-пейст, за да се оправдае програмата, а е насочена към резултата и смисъла от това, което се прави. Всичко, което правим, има за цел да повишим резултатите на учениците и да подобрим благосъстоянието и инициативността им“, споделя още Румяна Богданова, която освен ментор на екипа на НУ „Цани Гинчев“ е подкрепя още две училища в програмата.
От теория към практика
Обучението на училищните екипи и менторите от втория випуск на „Училища за пример“ стартира през август 2021 г. Заедно с останалите си колеги екипът на НУ „Цани Гинчев“ се включва в шестдневен подготвителен лагер в Арбанаси. Заради пандемията от коронавирус останалите занятия и срещите с ментор по програмата се провеждат онлайн.
Към днешна дата в „Училища за пример“ се обучава екип от четирима представители на училището, сред които е и зам.-директорът Иван Пейчев. Те вече използват обогатените си теоретични познания за реализирането на проекти с практическо приложение. Например те визуализират училищните ценности на разбираем за децата език, като този списък днес стои на входа на училището и в класните стаи. А като част от курса, посветен на изграждането на училищна култура, те изработват емоциометър, с който се надяват да допринесат за по-добрата грижа за психичното здраве и емоционалното състояние на учениците.



„Направили сме табло с картинки, които показват различни емоции и са интересни за децата. Те могат да изберат как се чувстват и от учителя в класната стая се очаква да прегледа таблото и да обърне внимание на тези ученици, които са избрали емоции от тъжната гама. Защото едно дете няма как да е адекватно в час, когато не се чувства добре. Трябва да намерим причината и да я премахнем“, разказва Иван Пейчев за емоциометъра, който от няколко дни е в процес на тестване с учениците.
Освен лидерския екип досега в „Училища за пример“ са се обучили още четирима учители в избираемия курс за развиване на умения на 21. век. Във връзка с този курс заедно със свои колеги и ученици от 1., 2. и 3. клас те работят по проектирането на хотел за насекоми. Най-малките ученици събират насекомите, второкласниците работят по облика на хотела, а най-големите ученици правят презентация за неговите обитатели.
Според Иван Пейчев програмата е не само извор на знания, но и предпоставка за по-висока мотивация и ангажираност на учителите.
„Направи ми положително впечатление, че колегите се осмелиха да използват проектно-базираното обучение да развиват по-свободно уменията на 21. век. Виждам все повече тяхната мотивация, която не е следствие от нашето говорене, а по-скоро от техните вътрешни убеждения. Виждам как чрез тази програма се стимулира и работата в екип.“
На същото мнение е и менторът на екипа Румяна Богданова:
„НУ „Цани Гинчев“ напредва с много бързи стъпки, има много ясна програма. Идеята е да се създаде професионална лидерска общност, която да инициира нововъведения в целия педагогически колектив. Екипът се справя много добре въпреки трудностите и въпреки боледуванията. Те казват, че пандемията ги мотивира да работят още по-активно.“
Обмен на опит в полза на всички участници
Работата с нашия ментор е повече от отлична, категоричен е Иван Пейчев.
„Ние сме се срещали и преди в рамките на наша общност, свързана с приобщаващо образование. В лицето на г-жа Румяна Богданова откриваме наш съмишленик и знаем, че можем да разчитаме на нея.“
Доволна от менторската подкрепа на Румяна Богданова е и Даниела Бърнева, учителка по български език и литература в НУ „Цани Гинчев“ и член на училищния екип, който участва в „Училища за пример“.



„Румяна Богданова е много позитивен човек, който се намесва в случаите, когато имаме нужда, и в същото време, когато се отдалечаваме от правилната посока, ни връща отново на правилния път.“
Румяна Богданова подчертава, че тя също черпи вдъхновение от участниците в програмата, тъй като те притежават уникален опит. Като пример тя посочва, че НУ „Цани Гинчев“ има много какво да сподели по отношение на работата с деца със специални образователни потребности.
Даниела Бърнева, която има над 25 години професионален стаж, препоръчва „Училища за пример“ на всички учители, директори и зам.-директори в страната.
„Кандидтстването никак не е сложно, а когато започне работата, има достатъчно материали и достатъчно колеги, с които можем да споделяме своя опит и да получаваме информация за техни добри инициативи, които ние можем също да приложим. Има стройна и подредена система на работа и изключително компетентни във всяко отношение колеги.“
Кандидатстването е отворедо до 31 март 2022 г.
Прочетете още: