• За нас
    • За нас
    • Нашият екип
    • Съвет на директорите
    • Финансова информация
    • Prepodavame.bg
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Prepodavame.bg
    • Училищен абонамент за Prepodavame.bg
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    • Дарете
    • Благотворителен търг на звездите
    • Корпоративни партньорства
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Истории на съмишленици
  • Prepodavame.bg
  • Блог
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Нашият екип
    • Съвет на директорите
    • Финансова информация
    • Prepodavame.bg
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Prepodavame.bg
    • Училищен абонамент за Prepodavame.bg
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    • Дарете
    • Благотворителен търг на звездите
    • Корпоративни партньорства
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Истории на съмишленици
  • Prepodavame.bg
  • Блог
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

NEWTT

  • Начало
  • Блог
  • NEWTT
  • Алтернативните начини за педагогическа квалификация привличат успешни специалисти, които иначе не биха станали учители

Алтернативните начини за педагогическа квалификация привличат успешни специалисти, които иначе не биха станали учители

  • Публикувано от Люба Йорданова
  • Категории NEWTT, Всички, Новини, прессъобщения
  • Дата 14 декември, 2018

Програмите са част от проект “Нов път за нови таланти в преподаването”, по който водещ партньор е “Заедно в час”

По-гъвкавите начини за педагогическа квалификация привличат към професията успешни завършили студенти и професионалисти от други сфери, които не биха станали учители през традиционните форми на обучение. Това позволява в образователната система да влязат хора с разнообразен опит, които да подкрепят училищата да се справят с предизвикателствата в работата им. Това беше един от основните изводи, обсъден на събитието за споделяне на резултатите от проекта “Нов път за нови таланти в преподаването” (NEWTT) в началото на декември в Брюксел. “Заедно в час” е водещ партньор в NEWTT и работи по него заедно с Министерството на образованието и науката и Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”.

Събитието събра представители на Европейската комисия и Европейския парламент, на университети и училища, на гражданския и публичния сектор. Те обсъдиха как новите начини за учителска квалификация могат успешно да допълнят традиционните програми и да допринесат за по-добро образование на учениците. Особено важни са те в контекста на учениците, които идват от по-непривилигерована среда.

Участници в проекта са 15 организации от пет държави

Целта на NEWTT е да потърси решение на някои от проблемите, които срещат редица европейски държави през последните години в образоавнието. Сред тях са недостиг на учители, недостатъчна практическа подготовка на бъдещите педагози, ранно напускане на професията и неспособност на училището да посрещне нуждите на съвременните ученици. Участници в проекта са 15 организации от пет държави – България, Баския регион в Испания, Австрия, Румъния и Латвия. Проектът се реализира по Ключова дейност 3 (експериментални политики в образованието) на програма Еразъм + на Европейската комисия.

Срещата беше открита от генералния директор на Генералната дирекция „Образование, младеж, спорт и култура“ Темис Кристофиду и българския евродепутат Ева Майдел. Зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева подчерта в речта си, че българското правителство инвестира сериозно в образование и обучение на учители, а в момента работи и по нови политики, които да подкрепят новите начини за учителска квалификация.

Програмите включват взискателен подбор, засилено практическо обучение в реална училищна среда, обучение по нови дисциплини

В рамките на NEWTT в България и останалите страни участници се реализират иновативни магистърски програми за придобиване на професионална квалификация “учител”. Те дават възможност към професията да се привлекат и обучат специалисти от различни области. Програмите включват взискателен подбор на кандидат-магистрите, засилено практическо обучение в реална училищна среда, обучение по нови дисциплини. Сред тях са развиване на умения за 21. век на учениците, работа с родители, работа с нови технологии в класната стая, управление на проекти и други. Опитът, придобит чрез тези пилотни програми, ще послужи за изготвяне на препоръки за национални и европейски политики за привличане, обучение, развитие и задържане на нови специалисти в системата на училищното образование.

На събитието в Брюксел своя опит споделиха и учители, преминали през иновативните програми в различните страни. Те се обединиха около нуждата от промени в няколко аспекта:

  • имиджа на учителите в обществото;
  • гласуването на повече доверие на учителите, така че да могат да определят учебните програми, по които работят;
  • по-взискателен подбор на кандидат-учителите и осъвременяване на съдържанието на обучителните програми по педагогика.

От България представител на учителите беше Симон Желязков, възпитаник на програмата на “Заедно в час” от випуск 2016-2018, който продължава да работи като учител по английски език в 119 СУ в София.

NEWTT привлича успешни професионалисти от различни сфери, които не биха станали учители чрез традиционни начини за обучение

Оценител на резултатите от проекта е екип от Университета на Дуисбург-Есен, Германия. Неговият представител проф. Херман Абс сподели в Брюксел и основните изводи от анализа:

  1. NEWTT е привлякъл успешни висшисти и професионалисти от различни сфери, които не биха могли или не биха искали да влязат в учителската професия чрез традиционни начини за обучение на учители.
  2. NEWTT е привлякъл към училищните екипи хора с разнообразен академичен и професионален опит.
  3. По време на двугодишната програма, която включва както теоретична подготовка и преподаване в училище, участниците в NEWTT са натрупали поне толкова или повече знания и компетенции, колкото традиционно обучените учители от контролната група.
  4. Училищата са посрещнали добре новите учители. В тяхно лице са разпознали ценна подкрепа в справянето с нарастващите предизвикателства в класните стаи и в общностите, в които работят.
  5. По време на NEWTT участниците са станали по-положително настроени към перспективата да продължат да работят като учители и след проекта.
  6. NEWTT успешно е помогнал на училищата да посрещнат нуждите си в непривилегированите общности, в които работят, като им е дал достъп до компетентни и ангажирани учители с набор от познания.

Добрите практики от проекта ще станат основата за изготвянето на нова национална програма на Министерството на образованието и науката, която адресира проблема с недостига на учители в България. През март 2019 г. предстои представянето на резултатите от NEWTT и на форум в София.

Етикет:NEWTT, Европейски проекти, Нов път за нови таланти в преподаването, нови учители, Политики в образованието, проекти

  • Сподели:
Люба Йорданова

Предишен пост:

„Учителят понякога трябва да е мил, но понякога трябва да покаже строгост“
14 декември, 2018

Следващ пост

Будните ученици на Пловдив и техният учител
20 декември, 2018

Прочетете още

mirena
Фондация „Заедно в час” проведе майсторски клас на тема „Социално-емоционално образование в квалификацията на учители за наставничество“ в рамките на национална конференция
30 ноември, 2023
климатични промени
Ученици борят климатичните промени с викторина и проекти
23 ноември, 2023
Международно изследване PISA
Знаете ли какво е PISA?
22 ноември, 2023

Търсене

Последни новини

Фондация „Заедно в час” проведе майсторски клас на тема „Социално-емоционално образование в квалификацията на учители за наставничество“ в рамките на национална конференция
30ное.2023
Какво прави едно училище за пример
10ное.2023
Започна кандидатстването за новия випуск на програма “Училища за пример”
10окт.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти