Как училището в с. Румянцево вдъхнови гражданската активност на цялото село


През 1880 г. в една изоставена помашка къща в село Блъсничево (днес Румянцево) отваря врати първото местно училище. С времето учебното заведение се превръща в средище на просвета и място, където децата на селото правят първите си стъпки към света и знанието. Училището е начално, затова и учениците, които искат да продължат образованието си, отиват да учат в Луковитската прогимназия. Броят им е бил към 100. Това провокира местните да търсят начини за откриване на местна прогимназия в селото. По инициатива на местни жители, част от които и родители, се сформира комитет за откриване на прогимназия. Закипява трескава работа. Местните осигуряват ново помещение за училището – избрана е голямата къща на Петър Петков Царски. Започва се необходимото преустройство, в което участват голяма част от населението – кой с каквото може да помогне в голямото дело.
На 1 септември 1920 г. се открива частна прогимназия на родителска издръжка. Само два месеца по-късно по препоръка на училищния инспектор Министерство на просветата признава прогимназията за държавна. Всички учители са местни хора, загрижени не само за учебното дело, но и за културното и общественото развитие на собственото си село.
100 години по-късно, обратно в настоящето, основно училище “Христо Ботев” в село Румянцево продължава традицията да бъде център на местната общност. Училището включва родителите и хората от селото в събитията и дейностите, които организира през цялата учебна година. А последните месеци успява да вдъхнови и създаването на първата местна гражданска организация.
Гостуваме на училището в началото на май по време на Ден на отворените врати. Повод за посещението ни е участието на ОУ “Христо Ботев” в програма Учим заедно: “Преодоляване на образователните трудности причинени от пандемията”. Програмата се осъществява от фондация “Заедно в час” за първи път с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България”.
ОУ “Христо Ботев” спечели финансиране от програмата с амбициозен проект за развитие социално-емоционалните умения (СЕУ) на учениците от 1 до 4 клас и предметното знание на учениците 5-7 клас. Проектът предвижда още създаването на програми за обучение на СЕУ, обучения на училищния екип за работа с тях, организиране на работилници за подготовка за НВО. За допълнително ангажиране на учениците проектът включва ученици във вземането на решения на ниво училище.
В Деня на отворените врати в Румянцево наш гид отново е Мариян Ранков, ръководител в програма “Учим заедно”:
“С пристигането в двора на училището кипеше трескава подготовка за предстоящите занятия. Виждаха се много деца, учители и родители. На входа на сградата бяхме посрещнати от две ученички, които ни разведоха в училището и ни дадоха разяснения за дейностите, които предстоят.”
В приповдигнатата глъчка на събитието откриваме и директора на училището, г-жа Мария Иванова. Тя е директор само от няколко години, но успява да преобрази училището. Промяната е както външна с реновиране на сградата, така и по същество – заедно с училищния екип слагат на фокус нуждите на децата от селото, привличат и много нови ученици от съседни села, които ежедневно пътуват с осигурен автобус.
Звънецът бие и е време за първата дейност.
Арт терапия за деца със СОП
“Арт терапия за деца със СОП” е час, в който учениците са разделени по групи. Чрез творчески задачи и занимания деца със специални образователни потребности работят със свои съученици. По този начин учениците си сътрудничат, помагат си и изграждат взаимоотношения, които се пренасят извън класната стая. Г-жа Иванова разказва, че от началото на проекта приемствеността към учениците със СОП в училището се е повишила значително.
Часът се води от ресурсния учител Красимира Петрова два пъти седмично, като извънкласна дейност в следобедните часове.
“В деня на отворените врати темата беше „Пътят на парите“ и всяка група беше в различна роля: пицария, магазин и др. Децата от групите имаха за задача с помощта на материали да напълнят кошница с продукти, да направят пица като изберат подходящите продукти по рецепта, като в края на часа се отвори “банка” и се разигра продажбата на различните продукти. Част от гостите на часа влязоха в ролята на данъчен инспектор и следяха за правилното изпълнение на задачите.”, разказва Мариян
Здравословното хранене и емоциите

В часа по Околен свят второкласниците на г-жа Христинка Петрова се занимават с темата за здравословното хранене и емоциите. Класната стая е пълна с ученици и родители, а след проведените дейности всички са много въодушевени. Децата са изработили макет на парк с алеи, които са посветени на здравословното хранене. Преживяването в парка ще бъде запечатано и като видеа и допълнителни материали, за да остане като възможност и за други училища да черпят от опита на ОУ “Христо Ботев”.
Битка след битка и така до победа
Ателие „Битка след битка и така до победа“ е организирано като състезание по история и цивилизации и информационни технологии между по-големите ученици. Децата са разделени на две групи, като всяка трябва да избере тема по история и цивилизации и за определено време да направи презентация по тази тема. Като всяко едно състезание и това има жури, което да оцени презентациите и да излъчи победител. Различното в това жури е, че е съставено от ученици. Учителите по история и цивилизация – Йорданка Лалова, и по информационни технологии – Данаил Димитров, разказват, че всички ученици са се представили страхотно. Една от най-популярните теми се оказва Троянската война, защото произведението “Илиада” е изучавано и по български език и по история.
Състезателни и щафетни игри в двора на училището
Денят завършва с щафетни игри в двора на училището, в които се включват всички – ученици, родители, учители. Активното включване на родителите в училищния живот е и една от големите цели на училището с участието в програма “Учим заедно”. Родителите имат възможност да се включват в планирането и воденето на извънкласни дейности за учениците. Преди Великден именно семействата организират работилници за боядисване на яйца и заедно с децата участват в облагородяването на двора на училището. Част от родителите споделят, че първоначално са се чувствали притеснени, но в последствие откриват колко полезно и приятно е и за тях самите и за техните деца. Затова и съветват всички родители да отделят време и да се включват заедно с учителите и своите деца в извънкласни дейности.

Един нетърсен, но пък много позитивен резултат от проекта в ОУ ”Христо Ботев”, е и основаването на първата граждажданска неправителствена организация в селото. Мотивирани хора от селото основават фондация “За Румянцево”, чиято цел е да подкрепи облагородяването на селото, чрез организирането на различни инициативи и събития. Така само преди дни на първи юни “За Румянцево” и колективът на ОУ “Христо Ботев” организират съвместно събитие за децата в селото.
Включването на ОУ “Христо Ботев” в програма “Учим заедно” показва как, чрез целенасочени действия всяко училище може да работи за наваксване на пропуските от пандемията, да ангажира учители, родители и деца и да създаде една по-приобщаваща среда в училище.
Следете новините и историите за проектите на училищата в програма “Учим заедно: Преодоляване на образователните трудности причинени от пандемията”
Знаете ли, че “Заедно в час” работи в област Ловеч, където се намира Румянцево, още от 2013 г. От тогава през програмите на организацията са преминали десетки учители и училища. Регионален корпоративен партньор на организацията в областта е ТИТАН Златна Панега Цимент АД.
Прочетете още:
Как учениците от Тополица наваксаха пропуските от пандемията?
Етикет:Луковит, проекти, Румянцево, Учим заедно, финансиране на проекти