С телевизия и през лятната ваканция – съвети и препоръки от учители

Трима учители споделят своето мнение за научнопопулярните канали в допълнителния ТВ пакет “Глобус” на Булсатком с полезни препоръки за родители и ученици
Лятната ваканция започва съвсем скоро и свободното време от училище освобождава разнообразни възможности за занимания на учениците. Гледането на телевизия традиционно е едно от заниманията, които привличат много вниманието на учениците, но това не бива веднага да плаши родителите, защото дори гледането на телевизия може да има своя позитивен ефект.
В тази статия заедно с партньорите ни от Булсатком и трима учители – Гергана Чолакова, Петя Данева и Ренета Георгиева събираме съвети и препоръки за каналите в допълнителния ТВ пакет “Глобус”, които ще насърчат любопитството на учениците, ще им помогнат да учат по неформален начин и да усвоят по-лесно учебния материал.
Ако сте абонат на Булсатком, активирайте специалния допълнителен ТВ пакет “Глобус” с едни от най-добрите научнопопулярни канали в света. Освен вълнуващи образователни предавания с абонамента си подкрепяте и “Заедно в час” с дарение от 0.50 лв от цената на месечния абонамент. Научете повече тук.
Не забравяйте, че до края на юни може да се запишете и за безплатната Лятна академия за ученици на “Заедно в час”! Тази година тя е отворена за ученици от цялата страна.
От телевизия вкъщи до учителската стая и редовните часове



“Повечето филми и предавания са обвързани с учебното съдържание за 5, 6 и 9 клас по история и география. Представени са от учени, професори и изследователи, което помага да се възприемат по по-интересен начин, отколкото от мен като учител. Освен това, те предлагат по-широка гледна точка и отговарят предварително на много от въпросите, които учениците задават по време на час.”, споделя общите си наблюдения за предаванията от ТВ пакета “Глобус” Петя Данева. Тя е учител по история, география и философия в Частно средно училище “Юрий Гагарин” във Варна и възпитаник на програма “Нов път в преподаването”.
Докато гледа вкъщи канала “H2” и поредица за древен Египет, Петя решава да използва предаванията и като начин за преговор на изучаван материал в пети клас. Подбира конкретни епизоди и ги споделя на учениците, а след това те трябва да отговорят на въпроси по филма.
Петя дори решава да сподели ТВ пакета и със своите колеги и да включи предаванията в редовните часове, които преподава:
“Взех си устройството в училище. Имаме телевизор в учителската стая и го пуснах на колегите. В момента телевизорът е сложен във голямо фоайе и караме един път месечно там час, работейки по бланки, свързани с филм – и по география за Африка с 5 кл, и по история.”
Опознаване на света с The World
Ренета Георгиева, която преподава на начална степен в Националното училище по изкуствата “Панайот Пипков” в Плевен споделя, че докато гледа канали открива интересни предавания, които ще са любопитни за учениците. За нея каналът, който е най-подходящ за начален етап е The World.
“Филмите са поднесени интересно със сюжет и за децата е много по интересно от представяне просто на факти.”, споделя Ренета. Разнообразието от теми пък покрива и част от материала, който се засяга в часовете – “има предавания както за природата и опазване на земята, така и предавания свързани с историята.”
Предавания, които Ренета препоръчва са “Египет”, “По стъпките на динозаврите”, “Науката срещу Бог”, “Зелени проекти” и “Чудесата на слънчевата система” от програмата на The World, както и “Инициативи за природата” и “Странни създания” по Love nature.
Ренета също като Петя използва телевизията в часовете си – записва си интересни факти, които в удобен случай споделя с учениците, за са провокира интереса им по определена тема или раздел. Според нея ще е чудесна възможност за учене и ако предаванията могат да се гледат на запис, за да ги дискутират заедно с учениците.



Телевизия и за гимназисти
Гери Чолакова, която е учител по география, а в момента подкрепя новите учители в програма “Нов път в преподаването” в “Заедно в час” веднъж вече сподели своите препоръки за учители. Ето и още от нейните съвети как могат да се използват каналите от пакета “Глобус” в обучението на гимназисти:
Love Nature:
Предавания като “Непознати пейзажи” са много подходящи са за въведение в нов раздел по География и икономика в 5-10 клас. Те биха мотивирали учениците по-целенасочено да учат в конкретния раздел и да извлекат най-важната информация от всеки урок
America’s wild border: Northern exposure – отново много подходящо за изучаване в география 6 клас, особено с акцент върху природните зони. Ако трябва сега отново да преподава Северна Америка, бих се предложила всичко, което учениците виждат в атласа и учебника, да могат по-фокусирано да проследят. Бих дала на учениците задачи, в които да изследват растителния и животинския свят на конкретна природна зона и въпроси в посока: Какъв е климатът? Каква е растителността – иглолистна или широколистна? и пр. През предаванията мога да направя прехода с природната зона, за да могат учениците да се “докоснат” до това как наистина изглежда съответната природна зона.
Tales from Zambia – Замбия е страна, която разполага с впечатляваща екосистема и е страхотна възможност за учениците в 5 клас по География и икономика, когато учат Африка да “погледнат” континента от гледна точка на неговите природни богатства, отвъд предизвикателствата на хората, живеещи на континента. За да се случи всичко това е важно учителят регулярно да проследява предаванията, да планира дългосрочно в кой момент ще адаптира предавания с конкретен раздел с учениците, а защо не и да споделя само конкретни аспекти/трейлъри от видеото, за да мотивира учениците.
TravelXP:



Гери споделя, че това е любимият й канал, защото е учила туризъм и в гимназията и в университета, има и опит в сектора.
Каналът се разделя на 6 направления, които обобщават предаванията в следните теми: Дестинация, храна, култура, природа, наследство и начин на живот. В следващите няколко реда Гери разказва как две от направленията могат да се използват в учебния процес.
Направление дестинация: В това направление фокусът е върху различни дестинации и различни държави. Това е страхотна възможност за по-фокусирано разглеждане на конкретни държави в училище (в географията 5-7 клас например, когато се разглеждат континенти, винаги има представяне на 2 по-големи държави) или държави от конкретен регион. Предаванията дават много добра възможност за даване на допълнителни задачи, в които учениците извличат информация къде е разположена страната, какво е характерно за нея, каква е културата и да се сравняват с нашия начин на живот и нашата култура. Например – какво е общото между нашата и тази държава? Какво е общото и различното? (Бих наградила задачите, особено за учениците в гимназия да изследват от къде идват тези разлики, дали разликите се дължат на географската характеристика на даденото място или от историческа гледна точка нещо е повлияло). От друга гледна точка, ако преподавах в професионална гимназия по туризъм това е страхотна възможност за учениците да изследват видовете туристи, т.е. каква би била разликата в това да ти идват туристи от Германия или Филипините.
Направление храна: Страхотно предаване за професионалните гимназии, тъй като могат да се изследват техники/подходи/кухни на различни страни от целия свят. За да бъде максимално реалистично, може да се направи и комбинация между изследване на техника за готвене и прилагане в конкретните часове по практика.
Прочетете още: