Ученици от седем училища в България показаха свои проекти за справяне с климатичните промени

Ученическите проекти са част от програма за създаване на полезни и широко достъпни учебни материали за климатичните промени през проектно-базирано обучение

Макет, изчисления и проект за училище, което използва само източници на зелена енергия, за да намали своите разходи; втори живот за използваните дрехи през пространство за обмен и ремоделиране на дрехи в училище; рециклиране на вече употребявани материали като коркови тапи и хартия, пермакултура в училищния двор и зелена класна стая. Това са част от проектите за справяне с екологичните предизвикателства, които бяха създадени и представени от ученици на 11 юни по време на събитието “В час с климатичните промени”.
Форумът се проведе в Американския колеж в София и събра повече от 80 ученици от 7 училища от различни краища на страната – Кюстендил, Бяла Слатина, Шумен, с. Мирково и с. Енина и София. Те представиха авторски проекти за справяне с климатичните промени в своите общности, които разработват през последните месеци.
Учениците разширяват разбирането си за екологичните предизвикателства и създават проектите като част от по-голям проект на фондация “Заедно в час” за създаване на полезни учебни материали и ресурси за проектно-базирано обучение и задълбочаване знанията на учениците за климатичните промени. Проектът е финансиран от Европейската климатична фондация (European Climate Foundation).



Участието на учениците и създадените от тях проекти са част от тестването на вече създадените материали в първа фаза на проекта. Апробирането на ресурсите ще продължи и през лятото по време на Лятната академия на Заедно в час, където има предвидени специални избираеми следобедни занимания “В час с климатичните промени”.
Целта на материалите е да подкрепят учениците да разбират по-добре предизвикателствата, свързани с климатичните промени и да ги провокира сами да търсят и предлагат на решения на екологичните проблеми в техните общности. Образователните ресурси дават възможност също на учителите да прилагат нови и иновативни преподавателски подходи, които дават повече свобода и поле за действие на учениците във връзка с актуална тема за целия свят. Материалите са насочени към ученици от 5 до 12 клас и ще могат да се интегрират в образованието по различни предмети.
След приключване на тестовата фаза учебните материали ще бъдат финализирани и разпространени безплатно през най-големия сайт за педагогически специалисти prepodavame.bg. Всички учители, които искат първи да получат материалите, могат да заявят своето желание на сайта на проекта.
ПРОЕКТИТЕ НА УЧЕНИЦИТЕ
За събитието “В час с климатичните промени” учениците бяха подготвили богато разнообразие от продукти и материали, с които да онагледят своите проекти – макети, презентации, броушури, продукти, създадени от рециклирани материали, снимки, картички и др. По време на събитието проектите бяха оценени от тричленно жури, съставено от експерти от сферата на екологията и предприемачеството – Ивайло Бонев, съ-основател на Технократи, Костадин Андонов, Ръководител иновации и младежка ангажираност във WWF България и Петър Живков, основател на AirLief. По специална матрица, която оценява оригиналност, приложимост и въздействие на проектите журито избра и двама от победителите: ПМГ “Проф. Емануил Иванов” – Кюстендил и ПХГВТ “Проф. Д-р Георги Павлов”, София.
“За едно зелено бъдеще”
Учениците от математическата гимназия в Кюстендил бяха най-многобройни и спечелиха журито със своя проект “За едно зелено бъдеще”. В него бяха заложени няколко елемента – макет на зелен град с различни алтернативни източници за енергия; презентация с включени изчисления, особености на региона и пр.; и работилница “Втори живот на материалите” за изработване на продукти от вече използвани материали – рециклиране на хартия, подложки за чаша от коркови тапи, торбички от стари дрехи, домашни сапуни и др.
“Дрехи за бъдеще”
Другата награда на журито отиде при учениците ПХГВТ “Проф. Д-р Георги Павлов”, София. Техният проект “Дрехи за бъдеще” цели да научи учениците как да се справят със замърсяването от модната индустрия и старите дрехи. Проектът иска на насърчи преизползването на текстила и да създаде пространство за обмен и ремоделиране на дрехи в училище, което да подтикне учениците към рециклиране, преизползване и творчество!
Награда на публиката



Третата награда беше връчена след гласуване на публиката и гостите на събитието. Тя отиде за отбора на с. Енина от ОУ “Христо Ботев”. Учениците бяха създали проект, който адресира проблема, че училището има голяма сграда и съответно големи разходи. Чрез изчисления и идеи за използване на енергия от възобновяеми източници учениците дават възможност за справяне с проблема. Те бяха създали впечатляващ проект и още презентация с допълнителни изчисления, проучвания и идеи.
Трите отличени проекта получиха тематични награди от партньорите на събитието – специално създадената настолна игра – Terra Futura на Българска фондация “Биоразнообразие”, която задълбочава и насърчава интереса на учениците към темата за климата и бъдещето на планетата и материали от Plesio. Всички ученици получиха поощрителни награди, сертификати и вкусни и здравословни изненади от Хармоника, Plesio и “За земята”.
След награждаването учениците имаха възможност да се включат в специални работилници на фондация “Биоразнообразие”, WWF България и Технократи, с които да научат повече за екологията, климата и дейностите на организациите с младежи.
ОЩЕ ИДЕИ ОТ УЧЕНИЦИТЕ
Любопитни ли сте да прочете повече и за проектите на другите училища? Ето какво бяха подготвили те:
СУ “Сава Доброплодни”, Шумен
Създаване на пермакултурна градина в двора на училището. Учениците са проучили практата и предстои да съгласуват идеята с директора на училището и да въвлекат още ученици.
ОУ “Климент Охридски”, Бяла Слатина
Училището има еко клуб “Зелени хоризонти”. Изготвят наръчник с малки стъпки за опазване на околната среда. Създали са билкова градина в двора на училището – отглеждат билки за чай и имат редовни срещи “Чай с директора” – пият топла напитка и говорят за инициативи, които искат да въведат в училище.
ОУ “Георги Бенковски”, с. Микрово
Създаване на зелена класна стая в двора на училището. Създаване на макет и намиране на финансиране за неговото реализиране.
75 ОУ “Тодор Каблешков”, гр. София
Проект за пестене на вода – информационна кампания на ниво училище и квартал.
Използване на торбички за многократна употреба. Изработка на картички – продажбата им финансира закупуването на контейнери за разделно събиране за училището.
Събитието “В час с климатичните промени” се организира с подкрепата на Българска фондация “Биоразнообразие”, Plesio, Хармоника, “За Земята” и домакинството на Американски колеж в София. Благодарим им за подкрепата и ползотворното сътрудничество!



Проектът “В час с климатичните промени” се реализира с финансовата помощ на Еuropean Climate Foundation. Тази публикация отразява мнението единствено на нейния автор, и Еuropean Climate Foundation не поема отговорност за каквато и да е употреба на информацията в нея.