10+ съвета (и идеи) за класни ръководители


Класното ръководство е част от онези дейности на учителите, които често се подценяват от хората, които никога не са били класни – скритата част на айсберга в учителската професия. В класната работа се крие много допълнителното административно натоварване, но и още повече грижа, внимание и отговорност за всяко дете в класа, задълбоченото разбиране за неговата лична история, семейната ситуация и общуване с родителите. Именно затова и ролята на класните ръководители е важна част от изграждането на позитивна училищна култура, която насърчава развитието на всяко дете и всеки учител в училище.
Знаете ли, че темата как да създадете позитивна училищна култура е част от обучителните модули в програма “Училища за пример”? Сега е моментът да заявите интерес към програмата и да насърчите своето училище по пътя на устойчива промяна, която включва всички – ученици, учителите и ръковоство.
Попитахме учители с разнообразен опит като класни ръководители от общността на “Заедно в час” да споделят своите съвети, които им помагат да се справят по-уверено с ролята на класни ръководители. Надяваме се те да са полезни и за вас, независимо дали сте начинаещ или опитен класен ръководител.
Изграждане на доверие и познаване на учениците
- Помнете дребни неща за учениците и живота им, техни любими цветове, музика, която обичат, защото това създава съвсем друго ниво на общуване и изгражда доверие.
- Индивидуални разговори. Правете индивидуални разговори с учениците. Може веднъж на срок с всеки ученик профилактично, а след час с ученик, който има нужда и е заявил, особено когато детето е в труден период / спадат резултати / отсъства много. За да ти казват честно какво ги тормози, дори пред целия клас, е дълъг път на учене как да се изслушвате и че всеки има право на своята гледна точка. На подобни разговори могат да са посветени и часовете на класа (а и някои от другите часове).
- Изградете близост между класен и ученици. Обща визия за класа, общи цели, сплотяващи игри и задължително отбелязване на успехи, рожденни дни и празници като семейство.
- Създайте позитивна и подкрепяща среда в класната стая – табла, рисунки, цели, изображения, свързани с предметите. Нищо от това не е нужно да го прави учителят – достатъчно е да даде свобода на учениците да действат.
- Споделено време извън училище (кино, пикник, разходка) – помага за изграждане на доверие
- Седмични/месечни рефлексии с класа за изграждане на общност и обсъждане на важни теми и моменти от взаимното общуване.
- Да не се сравняват учениците (и класовете), защото в тази възраст егото е много ранимо и сравненията се интерпретират често по-драматично.
- Когато даваш пример, използвай имената на учениците.
- Говори с тях не като техен класен, а като част от отбора. Убеди ги, че сте едно цяло и само така може да се движите напред.
- Сложете си ясни граници за служебен/личен живот, за да се предпазите от бърнаут. (включително дали приемате ученици в своите профили в социалните мрежи)
Работа с родителите
- Отделяйте време за индивидуални разговори с родителите НЕ само, когато има проблем с детето. Споделянето на похвали, постижения и напредък изгражда доверие и фокусира отношенията с родителите върху общата цел за успеха и развитието на ученика.
- Подходящи теми за разговори с родителите още в началото на годината (поемането на класа) са: интереси на детето, трудности с които се сблъскват, как учи детето вкъщи, какви са очакванията на детето от родителя, от родителя към детето, от детето и родителя към учителя и от учителя към детето и родителя.
- Много общуване с родители, но с много ясни граници, защото стигаш до денонощно писане / говорене.
- Съвместни родителски срещи (деца+родители).
- Два пъти в годината да организирам неформални родителски срещи от две части – първата е с напитка, хапване и обсъждане (с подготвен план на срещата) и втората част е с деца и родители да посетим културно мероприятие – балет, опера, комеди шоу 🙂 Така родителите също ме приеха за приятел и се обръщаха към мен при по-тежки ситуации.
- Сложете си ясни граници за служебен/личен живот, за да се предпазите от бърнаут.
Решаването на конфликти между ученици и ученици с учители
- Решаването на конфликти да има ясен алгоритъм, който да е прозрачен за ученици, родители и учители. Класните често се забъркват в решаването на конфликти и още в началото на годината е хубаво да се уточни. При нас присъства психолог, учител, класен и заинтересованите страни. Понякога и родители.
- На педагогическия съвет, когато всички се оплакват от ученик/ученици, класният е този, който може да даде перспективата на учениците. Затова ги изслушвайте внимателно и се опитвайте да ги разберете. Ролята на класния е да е на стратата на учениците.
- Да се търси психолог при нужда. Класният не винаги е достатъчен да подкрепи учениците в по-тежки моменти.
- Не приемайте нито хубавото, нито лошото твърде лично. Зад всяко действие стои някаква лична причина, която обикновено няма нищо общо с вас.
И един допълнителен съвет за край:
За всеки класен е ключово да има система за проследяване на информация. Особено в началото на година се събират много документи и трябва да се проследяват качествено. Добра практика е да има записани черно на бяло по 5 неща за всяко дете, които да се споделят със следващ класен или с учители по предмети.
Този списък, разбира се, не е изчерпателен. Вярваме, че има още полезни съвети, които биха били полезни за начинаещи и опитни класни ръководители. Споделете ни вашите на newsletter@zaednovchas.bg и ще подготвим втора статия с нови съвети.
Накрая завършваме с един цитат на учител, който много ни хареса и вярваме, че много добре събира есенцията на класната работа:
“Класният ръководител е учител, който познава децата и семействата, който изслушва, който се грижи за това те да имат условия за учене и развитие на способности.”