• За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • СТАНОВИЩЕ: Медийната грамотност трябва да бъде интегрирана в цялостния учебен процес

СТАНОВИЩЕ: Медийната грамотност трябва да бъде интегрирана в цялостния учебен процес

  • Публикувано от Заедно в час
  • Категории Всички, Становища и коментари
  • Дата 28 август, 2018

Коалицията за медийна грамотност в образованието оценява като положителна стъпка решението на Министерството на образованието и науката за въвеждане на часове по медийна грамотност в часа на класния ръководител в XI клас, както и въвеждането на часове по дигитална грамотност за третокласниците.

Смятаме, че тези стъпки на министерството са едно добро начало в посока на изграждане на цялостен системен модел за развиване на дигитално-медийни умения у децата през целия период на обучението им в образователната система.

Половината от днешните деца са ползватели на дигитални технологии и потребители на медийно съдържание още от предучилищна възраст, а преди да навършат 12 години, 73% от тях са в социалните мрежи. Това налага изграждането на нужните умения за критично мислене и работа с медийно и мултимедийно съдържание да започне още от начален курс на образованието и да продължи чрез междупредметни връзки до завършване на средното образование.

Макар че от въвеждането на часове по медийна грамотност в часа на класа и на компютърното моделиране в начален курс ще има определена полза за повишаване на информираността на децата и запознаването им с дигитално-медийната среда, това не е достатъчно за изграждане на нужните умения и компетентности.

Дигиталният свят се основава на технологиите, но е преимуществено социална и медийна среда. За да могат децата да се възползват от неговите възможности по безопасен и полезен за развитието им начин, те имат нужда от развиване на умения като критично мислене, търсене, оценка и създаване на съдържание, умения за работа в екип, емоционална интелигентност и др.

Учениците трябва да имат възможност да започнат да развиват тези умения постепенно още от 1 клас и  чрез чрез въвеждане на елементите на дигитално-медийна грамотност по всички предмети, а не в определен ограничен брой часове като отделна дисциплина.  В същото време учителите трябва да бъдат подкрепени да придобият знанията и уменията, които ще ги направят по-ефективни в предаването на тези знания на учениците

Системното обучение по дигитално-медийна грамотност трябва да помага на децата:

  • да развиват умения за критично мислене, които са от полза както във виртуалния, така и в реалния свят;
  • да разбират как се формират и какви са целите на различните медийни послания;
  • да разпознават дезинформация и лъжливи внушения;
  • да се възползват от богатството от информация, за да се учат, образоват и развиват през целия си живот;
  • да се предпазват от злоупотреби и посегателства онлайн;
  • да се развиват като пълноправни участници, а не само консуматори в съвременната информационно-медийна среда;
  • да изразяват позиции по различни въпроси, които ги засягат и да се изграждат като активни граждани.

За Коалицията за медийна грамотност:

Коалицията за медийна грамотност в образованието обединява организации и личности, работещи в областта на образованието, медиите и гражданското общество: Заедно в час, Център за култура и дебат „Червената къща“, Център за творческо обучение, Център за приобщаващо образовние, Образование България 2030, Асоциация на европейските журналисти в България, Национална мрежа за децата, Национален център за безопасен интернет в лицето на Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ и Асоциация „Родители“, Фондация „Гласът на децата“, Фондация „БлуЛинк“, DigitalKidz, Училища.бг, сдружение „Образование без раници“, Обществен съвет към Пето основно училище „Митьо Станев“ – Стара Загора.

Обедини ни нашата загриженост за липсата на подготовка на децата да се ориентират в съвременната дигитално-медийна и социална среда и да се справят с рисковете, които тя крие. Нашата мисия е да работим за развиване на медийната грамотност в българските училища още от начален курс. Целта ни е да се гарантира сигурността на децата, както и да се развива критичното им мислене в дигитално-медийния свят.

Етикет:дигитална грамотност, Коалиция за медийна грамотност, медийна грамотност, становище, становище Заедно в час, училище, функционална грамотност

  • Сподели:
Заедно в час

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Предишен пост:

Международна лятна академия “Форум глобални лидери” се провежда за първи път в Благоевград
28 август, 2018

Следващ пост

Unify застава зад каузата на “Заедно в час” с благотворителен тенис турнир
11 септември, 2018

Прочетете още

5 идеи за послания, които да отправим към учениците в края на годината
23 юни, 2022
Над 1000 души спортуваха за по-качествено образование в България през уикенда
20 юни, 2022
20220611_101646.00_00_14_19.Still005
До 18 юни се предизвикваме с кауза в подкрепа на българското образование
16 юни, 2022

Търсене

Последни новини

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022
Защо да изберете учител на “Заедно в час”? Директорите споделят.
19май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти