Училище за пример: СУ „Панайот Волов“, Шумен


През 2017 г. Фондация „Америка за България“ поставя началото на „Академия за лидери в образованието“. Идеята на програмата е да помогне на учители и училищни ръководители да усвоят нови методи на преподаване, да разберат как могат да използват технологиите в учебния процес по смислен начин и да обменят добри практики помежду си.
Към онзи момент СУ „Панайот Волов“ (Шумен) вече прилага иновативни педагогически методи като проектно-базирано и изнесено обучение и провеждане на уроци, комбиниращи знания от различни предметни области. Училището споделя своите образователни практики на специално създадена Facebook страница.
На този фон учебното заведение с готовност се включва в първото издание на Академията. Представители на педагогическия колектив имат възможността да преминат през обучение на тема „Прогресивни образователни практики“. Освен това създават контакти с колеги от други училища и сформират професионална учебна общност в своето училище с цел по-ефективна съвместна работа между преподаватели по различни дисциплини.



През 2020 г. Фондация „Заедно в час“ обявява началото на програма „Училища за пример“, която наследява „Академия за лидери в образованието“. СУ „Панайот Волов“ вижда в програмата прекрасна възможност да продължи по пътя към осигуряването на качествено образование за своите ученици чрез усъвършенстването на способностите на учителите. Екипът кандидатства и след последващо събеседване и подбор училището е избрано да стане част от първия випуск на двугодишната програма. Заедно с него в програмата влизат още 25 училища с над 230 учители, училищни ръководители и педагогически съветници от 15 области на страната.
[„Училища за пример“] напълно отговаря на нашите стратегически цели“, казва Росина Инджева, която като директор на училището отговаря за екип от над 60 учители и близо 800 ученици. „Аз, [както] и предишния директор, се опитвам да надграждам [върху] това, което се е случвало до момента в нашата институция, която е с над 100-годишна история.“



“Училища за пример” търси новия си випуск учители в момента. Кандидатствайте до 31 март тук!
Хем самостоятелни, хем сплотени
Програмата „Училища за пример“ има два компонента: курс „Лидерство в училище“ и курс по избор, съобразен с нуждите на съответното училище, например курс на тема социално и емоционално учене или за интегриран подход в обучението по науки. През цялото време лидерските екипи, които са съставени от най-малко трима учители, избрани от самото училище, получават подкрепа от ментор. Участието в обученията и работата с ментор са безплатни за училищните екипи.
Когато Росина Инджева поема щафетата като директор на СУ „Панайот Волов“ през лятото на 2020 г., училището вече е одобрено за участие в „Училища за пример“. Покрай многото си ангажименти в новата си роля, към която ѝ се налага да се приспособи в условията на пандемия, Росина решава да остави лидерския екип от учители да се обучава самостоятелно по програмата с уговорката, че е на разположение да им съдейства.
Лидерският екип на СУ „Панайот Волов“ включва петима учители с разнообразен профил и педагогически стаж.
Начело на екипа е Милена Иванова, която преподава изобразително изкуство и специални предмети в областта на графичния дизайн и анимацията и е с най-голям опит в професията. Останалите учители в екипа са Галина Абаджиева (български език и литература), Цветомира Георгиева (технологии и предприемачество), Катерина Колева (начален учител) и Галина Петрова (начален учител).
Обученията се провеждат онлайн в съответствие с приетите в страната противоепидемични мерки, като досега само едно от тях се е провело на живо (през август 2021 г.). През първата година от програмата се възползват още петима учители от училището, които се обучават в курс за развиване на умения на XXI век. Милена Иванова и колегите ѝ споделят опита си и с останалите педагогически специалисти в училището.



„Това, което ми харесва при тях, е, че опитват да предадат есенцията [от] всичко, което научат, на колегите си в училище. Обикновено подбират някоя част от обученията, която им е харесала, и я правят за колегите си“, казва Кина Котларска, директор на СУ „Емилиян Станев“ (Велико Търново) и ментор на участващите в програмата лидерски екипи от СУ „Панайот Волов“ и още две училища в Казанлък и Търговище.
Инвестиция в хората
Във връзка с модул „Училищна култура“ екипът разписва визия за училищната култура на СУ „Панайот Волов“ като институция и общност, обединена около определени символи и ценности с цел личностно израстване на учениците с подкрепата на учителите и родителите им.
Учениците, учителите и родителите подхранват тази култура чрез действията си. Например те провеждат акции за Деня на Земята и Деня на водата, засаждат дръвчета по зелената алея на една от улиците в Шумен и поставят къщички за птици в лесопарк „Кьошковете“.
Покрай обучението по изграждане на приемаща и включваща среда в училище лидерският екип, участващ в програма „Училища за примера“, разработва проект и в тази посока.



„Разработихме училищна политика за подкрепа на многообразието и интеркултурното образование“, казва Милена Иванова. „Представихме [я] пред нашия ментор и представител на Фондация „Заедно в час“ и получихме добри отзиви за нейната структура. Основните ни цели са зачитане значимостта на всяка човешка личност, нейната идентичност, признаване на правото и ценността на различието [и] приемане на равнопоставеността на всички хора в обществото, [включително] между половете.“
На този фон седмокласници посещават религиозни и културни паметници на различните етнически общности в Шумен. А по-големите ученици заснемат репортаж, излъчен в ефира на Телевизия „Шумен“, в който разказват за Томбул джамия и арменската църква „Света Богородица“.
Лидерският екип използва наученото по програмата и за развиване на комуникационните умения на учениците.
„Комуникацията е пътят [към] успеха. Ако няма комуникация, [учениците] няма да могат да работят в екип. Комуникационните умения са ключови и за преподавателите“, категорична е Милена Иванова.
Програма „Училища за пример“ не е изпит, който трябва да се вземе с определена оценка, а колективно усилие, насочено към личностно и професионално израстване на учителите и съответно към повишаване качеството на преподаване, обяснява Кина Котларска.



„Целта на програмата е не да сравняваме училищата, а всяко училище да постигне прогрес от гледна точка на позиция[та], от която е тръгнало. Тук става дума за инвестиция в хората. А инвестицията в хората е най-трудна, иска най-много време и дава резултат след най-дълго време“, казва менторката и допълва, че програмата ѝ дава възможност не само да споделя опита си, а и да научава нови неща, например по отношение на провеждането на обучения за възрастни хора в електронна среда.
Общност за учене и взаимопомощ
По думите на Милена Иванова програмата на „Заедно в час“ предлага обучение за училищни екипи, съобразено с променящите се изисквания към учителите и условията, в които преподават.
„Работата по програма „Училища за пример“ е изключително премерена като ресурси, от които учителите наистина имат нужда“, казва тя. „Обучаваме се по теми, свързани със създаването на позитивна образователна среда, осъзнаването на собствената идентичност [и] приемането на равнопоставеността в социалното пространство.“
Като директор на СУ „Панайот Волов“ Росина Инджева е признателна за помощта, която лидерският екип получава от Кина Котларска.
„Аз участвам в голяма част от сбирките на екипа с г-жа Котларска. Тя винаги е била много дейна и [ни е давала] конкретни съвети, правила е конструктивни забележки по нашите планове и програми. Тя има доста богат опит и като педагог, и като управленец, така че ни е полезна във всяко едно отношение“, казва директорката на шуменското училище.
През тази есен екипът участва в обучение, в което училището се разглежда като учеща организация. До края на настоящата учебна година от Милена Иванова и колежките ѝ се очаква да разработят стандарти за управление на качеството на обучението. Един от тези стандарти се отнася до нагласата за учене и необходимостта от сътрудничество и между учениците, и между учителите.



„Ние като учители [вярваме] в идеята за учене през целия живот и [се опитваме] да [я] предадем като добавена стойност на нашите ученици, [за да разберат], че излизайки от училище, няма как да престанат да учат, просто трябва да продължат да се развиват“, казва Милена Иванова, според която обучението в електронна среда заради COVID-19 показва, че ученето през целия живот не е някаква абстрактна концепция, а съвсем реална необходимост.
Днес, повече от година след началото на програма „Училища за пример“, Росина Инджева и Милена Иванова се чувстват по-уверени и по-отворени към нови идеи. Пожелават си само едно: пандемията да приключи час по-скоро, така че заедно с колегите си да могат да приложат наученото от програмата в провеждането на различни занимания с учениците във и извън училището.
Прочетете още: