• За нас
    • За нас
    • Нашият екип
    • Съвет на директорите
    • Финансова информация
    • Prepodavame.bg
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Prepodavame.bg
    • Училищен абонамент за Prepodavame.bg
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    • Дарете
    • Благотворителен търг на звездите
    • Корпоративни партньорства
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Истории на съмишленици
  • Prepodavame.bg
  • Блог
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Нашият екип
    • Съвет на директорите
    • Финансова информация
    • Prepodavame.bg
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Prepodavame.bg
    • Училищен абонамент за Prepodavame.bg
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    • Дарете
    • Благотворителен търг на звездите
    • Корпоративни партньорства
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Истории на съмишленици
  • Prepodavame.bg
  • Блог
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Добри практики

  • Начало
  • Блог
  • Добри практики
  • Три причини да включим темата за правата на децата в часовете

Три причини да включим темата за правата на децата в часовете

  • Публикувано от Ремина Алексиева
  • Категории Добри практики, Всички, Добри практики в образованието по света
  • Дата 8 декември, 2021

През 1989 г. общото събрание на Организацията на обединените нации (ООН) приема Конвенцията за правата на детето. Това е първият международен нормативен документ, който утвърждава човешките права за всички деца. Оттогава досега са постигнати значителни подобрения в опазването на основните права на децата в много държави по света, но въпреки това достъпът на стотици хиляди деца до права продължава да бъде ограничаван. 

Живеем в икономическа и социална обстановка, която ни изправя пред проблемите на нарастващата миграция, промяната на климата и стремглавото навлизане на технологиите в начина ни на живот. Именно затова ролята на училището е изключително важна за обучението по права на децата, за да могат учениците да придобият уменията и нагласите, нужни, за да упражняват гражданските си права и да бъдат чувствителни към проявите на несправедливост. В тази статия ви даваме три причини да включите темата за правата на децата в класната стая. 

1. Учениците ще познават своите права и задължения

За да могат учениците да станат пълноценни членове на обществото, те трябва добре да познават правата и задълженията си като деца и граждани и да умеят да ги разпознават в различни ситуации. Вероятно ще си кажете, че много от децата са напълно наясно с правата си, и това донякъде е така – според психологически изследвания, децата често имат вътрешно заложено чувство за справедливост и равенство, което се изразява от ранна детска възраст. Това невинаги е налице обаче, особено при деца, които биват подтискани или не са уверени да изразяват мнението си. 

Когато говорим открито за правата на децата, например за тяхното право на образование, на свободно изразяване на мнение и правото им на грижа, това спомага за това учениците да осъзнават кои взаимоотношения са справедливи и равнопоставени и да придобият чувството за отговорност да създават такива. Също така, обсъждайки важността на техните права, те започват да разбират тяхната роля в обществото и ролята на институциите в техния живот. Това изгражда важното умение на децата да разбират този така важен баланс между това на какво те имат право и какви са техните задължения в училищната среда и в семейството си. 

Подобни дискусии можете да провеждате в голям брой часове, без да размествате прекалено много учебната си програма:

  • В часовете по история и цивилизация можете да обсъждате правата и задълженията на децата през погледа на историята, например по време на Просвещението в Западна Европа.
  • В часовете по български език и литература можете да разгледате определено произведение – например ,,Илиада” и да обсъдите правата на участниците в Троянската война от едната и от другата страна на конфликта. 

2. Учениците ще са по-свободни да изразяват мнение и да предприемат действия, за да подобрят средата си

Учениците трябва да уважават мнението на другите, защото всеки ученик (и човек) има право да бъде чут. Изразяването на мнение е едно от основните умения, които децата развиват в училище през различни дейности по всички предмети. Това умение е изключително важно за когнитивното им развитие и способността да изграждат логично структурирани аргументи по дадена тема. През стимулиране на дискусии за правото на мнение подтикваме учениците да осъзнаят важността му и да разберат какво губят, ако не изразяват мнението си, а стават и по-уверени в това да го правят. 

Но как можем да преминем от изразяването на мнение към действия? Отговорът е по-лесен отколкото си мислите – можем просто да попитаме учениците какво не харесват в тяхната среда, какво мислят, че трябва да бъде променено и как. 

Такава дискусия можете да проведете в час на класа или в часовете по човек и общество, когато засягате теми свързани с обществото и изразяването на мнение. Разделете учениците по групи и с лепящи листчета или други материали им дайте задача да дискутират какво могат да променят в училището си. Съберете най-практичните предложения от работата в екип и размишлявайте над това как може да постигнете тази промяна заедно – като направите изложба от творби в коридорите, поставите кашони за рециклиране или посадите цветя в двора на училището. Възможностите са много, а с подобно упражнение ще развиете не само комуникационните умения на учениците, но и тяхното аналитично мислене и нагласата ,,от мен зависи”.

3. Учениците ще развият своите социално-емоционални умения

Образованието по права на детето има важна роля от най-ранна възраст, тъй като през него децата откриват и опознават света, изграждат личността си и формират водещите за тях вярвания, ценности и нагласи, които ги правят уверени и успешни. Проучванията сочат, че учениците, които дискутират обществено важни проблеми, включително техните права и задължения, имат по-развити социално-емоционални компетенции и по-висока емоционална интелигентност. 

През тези занимания учениците откриват взаимодействието на собствената си личност, нагласи и мнение в различни взаимоотношения – тези с родителите си, с учителите си, със съучениците си и по-големите от тях ученици. Например, когато говорим за човешките права и какви са последиците от пренебрегването им, учениците се учат кога да поискат помощ, как да управляват емоциите си в предизвикателни ситуации и как да поддържат толерантни и здравословни взаимоотношения. 

С подкрепата на своите учители и с опита си от живота в общността през преживяване и дискусия, те се учат да поемат отговорност, да създават инициативи,  изграждат увереност и готовност да бъдат активни участници в своя живот, сдружават се, учат един от друг и планират заедно.

Повече за правата на децата в училището и как да възпитаме ученици, които разбират правата и задълженията си можете да откриете на prepodavame.bg.

Можете да намерите адаптираната версия на Конвенцията за правата на детето тук. 

Етикет:права на децата, социално-емоционални умения

  • Сподели:
Ремина Алексиева

Предишен пост:

Вижте кои са училищните проекти, които ще финансира програма “Учим заедно”
8 декември, 2021

Следващ пост

Кристина Георгиева: добрият ментор е човек, на когото можеш да се довериш
8 декември, 2021

Прочетете още

Thumb-16×9 (1)
Резултатите от PISA: знак, който България вече 22 години не вижда
5 декември, 2023
survey
Мащабно изследване за преподаването на ценности в училище
1 декември, 2023
mirena
Фондация „Заедно в час” проведе майсторски клас на тема „Социално-емоционално образование в квалификацията на учители за наставничество“ в рамките на национална конференция
30 ноември, 2023

Търсене

Последни новини

Фондация „Заедно в час” проведе майсторски клас на тема „Социално-емоционално образование в квалификацията на учители за наставничество“ в рамките на национална конференция
30ное.2023
Какво прави едно училище за пример
10ное.2023
Започна кандидатстването за новия випуск на програма “Училища за пример”
10окт.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти