Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона

60 експерти от регионални управления на образованието в България влизат във втората си година обучения за ефективно наставничество на нови учители

С облекчаването на противоепидемичните мерки членовете на консорциума по международния европейски проект NEST (Novice Educator Support and Training – NEST) най-накрая получиха възможност да се срещнат на живо. Срещата се състоя на 11 и 12 май в Барселона. По време на нея беше представен първият междинен доклад, което бележи завършека на един от ключовите етапи в работата на консорциума.
Проектът NEST, който стартира през март 2021 г., е мотивиран от въпроса как трябва да изглежда една ефективна програма за новоназначени учители и техните наставници. В търсене на отговор се обединяват образователни експерти от 5 европейски държави и 7 образователни системи. Целта им е да апробират обучителна програма за ментори на начинаещи учители, която след това да прерасне в държавни политики.
В България през обученията преминават 60 експерти от 14 регионални управления на образованието. Партньори по проекта са Министерството на образованието, синдикат Образование към КТ “Подкрепа” и “Заедно в час”, които са и координатор на консорциума.
Една от основните цели на срещата беше партньорите да споделят натрупания през изминалата година опит.
“В “Заедно в час” се гордеем с това, че сформирахме многообразен екип от обучители”, каза Нели Колева, ръководител на проект NEST и на екип “Стратегически партньорства” във фондацията.
Екипът включва един експерт от “Заедно в час”, четирима експерти от регионалното управление на образованието във Враца и трима университетски преподаватели по педагогика. “За нас е изключително важно да предложим модел на ефективна комуникация, тъй като заинтересованите страни в системата на българското образование като цяло не комуникират един с друг”, допълва Нели Колева. Това е и едно от основните предизвикателства пред належащите реформи в системата.
“NEST ни дава възможност да култивираме нов модел за обучение на учители, основаващ се на синергията между експерти от различни институции”, казва още Колева.
Този модел ще залегне и в основата на предложенията за нови образователни политики, които фондацията планира да развие в рамките на проекта.
Една от ключовите предпоставки тези и други подобни политики, разработени от партньорите по проекта, да бъдат възприети от държавните образователни системи са научните проучвания, съпътстващи реализацията му. Учени от Университета Дюсбург-Есен измерват знанията, уменията и нагласите на начинаещите учители, които имат ментори, и ги сравняват с тези на контролна група от преподаватели, които не работят с наставник. Данните, събрани до този момент, също бяха сред темите, обсъдени по време на срещата в Барселона.
Те сочат, че самите начинаещи учители не винаги поставят нуждата от менторство високо сред потребностите си. Това е устойчива тенденция, която се наблюдава и при резултатите от първата среща за споделяне на резултати през март.
Според участниците в срещата учителите третират наблюденията на менторите над учебния процес като оценка на работата им, а не като начин за подобряването ѝ. Промяната в този възглед е сред предизвикателствата, които менторите ще адресират с предстоящата втора кохорта учители.
Втора статистика, представена на срещата, сочи, че учителите с готовност биха наблюдавали работата на своите колеги, за да подобрят собственото си преподаване.
Това предполага, че обучителите биха подобрили нагласите на учителите спрямо менторството, ако изрично посочват целта на наблюденията си. Същевременно те биха могли да пречупят възгледа, че външните наблюдения са неизменно обвързани с оценяване като култивират доверие между себе си и учителите.
Научете повече за проект NEST тук
Етикет:NEST, наставничество на учители, проекти