Учене или оценяване?

Въпросът за взаимовръзката между оценката и ученето е малко като кокошката и яйцето. Кое е първо? Или в този случай: “Защо учим?”. Само защото ще ни оценяват ли? А какво ни мотивира повече? Високата или ниската оценка? Високата оценка води след себе си облекчение, триумф, повдига самочувствието и ни кара да вярваме в собствените си умения. Ниската пък ни дава възможност за ново начало, тотално преосмисляне на тактика и учебен процес и в идеалния случай – брилянтна поправка.
Комплексни въпроси, на които едва ли ще успеем да дадем еднозначен отговор. Едно е ясно – в училище трябва както да се учи, така и да се пишат оценки, така че в тази статия събираме различни ресурси по темата. Надяваме се да са полезни, да ги прилагате успешно и самите вие да изследвате идеалния баланс между ученето и оценяването в класната стая.
Започваме със запис от уебинара “Тайната на формиращото оценяване в присъствена и онлайн среда”.
В него ще намерите конкретни стратегии, инструменти и идеи за това как да проверите дали учениците усвояват необходимите знания. Уебинарът отговаря и на един важен въпрос, а именно:
Какво е формиращо оценяване?
Основната цел на формиращото оценяване е много проста. Да проверим какво са разбрали учениците и къде има пропуски или обърквания, за да можем да планираме инструкции, задачи, активности, които да им помогнат да постигнат обучителните цели.
Ако в момента нямате време да изгледате това 120-минутно видео, не се притеснявайте, тъй като сме синтезирали всичко, което трябва да знаете по темата в една статия, която да прочетете за около пет минути.
Как да изместим фокуса от оценяването към ученето?
Ако ви е дотегнало от непрестанни въпроси и молби за повишаване на оценки, може би е добра идея да се опитате да изместите фокуса от оценките към ученето. Това е бавен процес, няма да стане от днес за утре, но с течение на времето ще видите промяна в нагласата както на учениците, така и на родителите им. За ваше улеснение сме обобщили пет основни стратегии тук:
Как да включим родителите в процеса?
Не подценявайте родителите. Те имат огромно влияние върху резултатите на учениците, но невинаги го осъзнават или по-скоро си мислят, че единственият начин да помогнат е като свършат работата вместо децата. Но това далеч не е така. Покажете им начините, по които могат да се включат, и които не изискват от нито един възрастен да пише домашни или да прави колаж от есенни листа след работа.
В тази статия ще намерите конкретни идеи за ролята на родителите в процеса на оценяване.
Оценяване в онлайн среда
Припомняме ви и една компилация от добри практики за оценяване в онлайн среда.
Препоръчваме ви и този кратък видео курс за работа с Гугъл формуляри.