Учене на открито: как и защо?

Провеждането на учебни часове на открито се отразява добре на здравето и благосъстоянието на учениците (и на учителите). Ученето навън провокира естественото любопитство на децата и действа като антидот на стреса и тревожността, на които всички сме изложени напоследък. Времето, прекарано на двора не трябва да е запазена територия само за часовете по физкултура и междучасията.
Не се налага и цяла година да въздишаме с копнеж по летните морски и планински лагери, особено при положение, че всяко българско училище разполага с просторен и обширен двор, който само чака да бъде открит от младите изследователи. Учебният процес може да се пренесе на открито и да е също толкова ефективен, а защо не и повече, по всички предмети. Много училища в България придобиха опит по темата през юли, когато провеждаха часове за наваксване и по интереси на открито под шатри в двора.
Любопитен факт е, че ученето на открито, проветряването на класните стаи и слънчевите бани на двора са били популярни методи за ограничаване на различни епидемии още в началото на миналия век, независимо от сезона или климатичните условия.
В тази статия ще ви покажем как изглеждат “класните стаи” на двора в няколко американски училища. Историите и снимките към тях са от Едутопия и MindShift.
Ето така изглежда една работилница за писане с участието на второкласници в Епископално училище “Св. Анна” в щата Делауеър. Не са изнесени нито чинове, нито столове. Децата използват бетонни блокове и клони за мебелировка. Вместо шатра, сянка им пазят дърветата в училищния двор. Подложили са си твърди папки, за да им е по-удобно да пишат.
Още преди пандемията колективът на училище Marshwood Great Works в щата Мейн се заема с построяването на голяма беседка в двора. Зимата в Мейн е много тежка, но учителите споделят, че редовно извеждат учениците на двора през цялата година. Съгласни са с колегите си в Канада, които казват, че “няма лошо време, а само лоша екипировка”. Редовно организират и пързаляне със шейни за децата, когато натрупа снегът.
Една от началните учителки в училището, Алис, провежда част от часовете си на открито още преди беседката да е завършена. Нейните четвъртокласници са оборудвани с кофи, дарени от един от местните бизнеси. Кофите случат не само като табуретки, но и съхраняват всичко, от което се нуждаят учениците – малки дъски за писане, маркери, бутилки за вода и папки.
Екипът на Начално училище “Норт Роуън” в Солсбъри, Северна Каролина, решава да осигури пространство за учене на двора. Целта е децата да са на безопасна дистанция едно от друго, но да разполагат с пространство за учене, на кое не е задължително да са с маски. Сковават дървена платформа и пейки с цел да използват природни материали и опростен дизайн.
Директорката Катрин Брайънт-Троуър казва, че насърчава учителите да осмислят ученето на открито като начин да обогатят гледната точка на учениците и да изпробват нови методи за преподаване. Учителите сами решават кога и как да се възползват от обособеното пространство в двора, създават график и се съобразяват с учебните цели, климатичните условия и интереса на учениците.
Беки Шнексър, учител по природни науки на деца от подготвителна група до 5. клас. в частно училище във Вирджиния, ще преподава всичките си часове на открито тази учебна година. Нейният съвет към колегите, които също ще работят на открито е да се снабдят с колан за инструменти. Той събира всичко, от което може да се нуждае един учител, и го държи на една ръка разстояние. В коланът на Беки има тиксо, ножица, бутилка за вода, градински ръкавици, резервна маска, лепящи листчета, отвертка и много други неща от първа необходимост.
Елизабет Раф обособява пространство за учене на двора с помощта на дъска с триножник и постелки за йога.
Независимо по какъв начин решите да се възползвате от възможността да проведете част от учебните занятия на двора, не забравяйте, че това е процес – изпробвате нещо, виждате как работи, адаптирате и променяте.
Вижте и тази статия, която ще ви даде конкретни идеи за учебни дейности на открито по предмети, а илюстрациите към нея са любезно предоставени от Петя Иванова, начален учител и учител по изобразително изкуство в 156 ОбУ “Васил Левски” в Кремиковци.