Ученическо самоуправление, детско и младежко участие в училище – как и защо?

УНИЦЕФ дефинира детското участие като “информирано и доброволно включване на децата, в това число на деца от маргинализирани групи, деца на различна възраст и с различни способности, във всички въпроси, които ги засягат пряко или косвено.”
Правото да изразяваш и отстояваш мнението си по въпросите, които те засягат, дава на децата и младежите не само чуваемост и свобода, но може да послужи и като инструмент за развиване на умения и нагласи за успех като способност за взимане на решения, глобална компетентност и критическо мислене например. Освен това детското участие подобрява благосъстоянието на децата и помага за изграждането на активно гражданско общество.
Но какво означава това за работата на един учител? За да отговорим на този въпрос, се консултирахме с Радослава Георгиева, обучител и ментор в “Национален младежки форум”, и Георги Стоев, учител по математика в СУ “Любен Каравелов”, гр. Пловдив. И двамата започват преподавателския си път като участници в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”.
В тази статия ще ви представим техния опит, свързан с ученическото самоуправление и детско участие в училище и ще ви споделим полезни ресурси, които да използвате заедно с учениците си, както и различни организации и инициативи, към които да се обърнете за партньорство и подкрепа.
Как СУ “Любен Каравелов” развива детското участие и как функционира техният Ученически парламент?
Разказ на Георги Стоев.

“Познаваме различни нива на детско участие във и извън училище, които варират от това децата да изпълняват задачи, поставени от възрастните до това сами да създават инициативи, в които възрастните имат по-скоро съветническа функция. В СУ “Любен Каравелов”, гр. Пловдив, детското участие е заложено още в училищната стратегия. Тя включва ученическо самоуправление и неформално гражданско образование, което води до гражданско участие на децата на местно, национално и международно ниво.
Училищна стратегия с фокус ученикът лидер
През 2019 година училището ни адаптира Стратегията си и допълни важен приоритет, насочен към развиване уменията на XXI век у нашите ученици. Заедно с педагогическия колектив създадохме нова визия за нашите ученици като общностни лидери. Важен момент беше създаването на дефиниция за това какво ние разбираме под термина ‘’ученик лидер’’, а именно ученик, който израства пълноценно във и извън училище, подобрява училищната среда, ефективно развива своите хобита, интереси и участва в извънкласни дейности. В този смисъл стъпихме върху разработване на изследване чрез действие, подкрепено от фондация “Заедно в час”, което ни помогна да се фокусираме върху лидерските качества на учениците в контекста на екипната работа и личностното самоусъвършенстване в една училищна среда, основана не на конкуренцията, а по-скоро на споделеното лидерство.
Ученическо самоуправление в СУ “Любен Каравелов”
За последните четири учебни години в училище са проведени три избора за ученически парламент (УП). Учениците имат възможност да създадат своя предизборна платформа, както дигитална, така и физическа в училище, стъпваща на конкретен проблем или тема, важна за кандидатите. Така например през настоящата учебна година най-важни за учениците се оказаха въпросите, свързани с бъдещето на училищните униформи и материалната и финансова подкрепа за ученическите клубове по интереси от страна на училището.
Кандидатите за председател и зам.-председател на УП преминават и през предизборен дебат, който се предава на живо във фейсбук страницата на училището. В третия последен етап се състоят и самите избори, като в училище отваряме изборни секции за гласуване с хартиена бюлетина, както и възможност за електронно гласуване за ученици и учители, които са в ОРЕС или под карантина. През месец април, 2022, новоизбраното ръководство на УП участва и в учредяването на Национален ученически парламент.
Изборите за УП са чудесна възможност в училище да се чуят различни гледни точки и децата да трупат увереност и умения да презентират идеите си пред публика. Голям фокус в нашето училище са клубовете по интереси, инициирани и до голяма степен водени от самите ученици – архитектурен клуб, клуб по роботика, фото клуб, кино клуб, клуб по народни танци, литературен клуб, клуб дебати, клубове за неформално гражданско образование и др.
Една от основните цели на ръководството на УП е да създаде регистър на интересите и хобитата на всички 400 ученици в училище, с което да подпомогне включването на всички ученици в автентични за тях клубове по интереси под мотото “Решаваме проблеми чрез изкуство, оставяме послания” като основен инструмент и за по-бързото адаптиране на новодошлите ученици след 7. клас.
Детско участие на местно, национално и международно ниво
Вече втора поредна година участваме в разписването на независимия мониторингов доклад към “Национална мрежа за децата” (НМД) – “Бележник” . Докладът дава експертна оценка на държавните политики за деца и младежи, като отправя и препоръки как тези политики да добият устойчив образ, за да бъдат по-ефективни. Наши основни партньори, подкрепящи детското участие в училище, са фондация “Заедно в час”, НМД, фондация “Софийска платформа”, Национален младежки форум (НМФ), Бюро на Европейски парламент в България, Център за безопасен интернет, асоциация “Голям брат, голяма сестра”, Eurochild и др. Заедно активно подкрепяме ученици да развиват своите лидерски умения и извън училище и да се себеизразяват чрез наука, изкуство, спорт и гражданско участие.
На национално ниво наши ученици са участвали в конференцията на “Заедно в час” “Приключението – от мен зависи’’ с представяне на проект за това как стремежът към образование влияе на бъдещите перспективи на човек в живота.
Фондацията активно подкрепя учениците ни и в дейностите им по младежка програма “Мегафон” към НМД, където в последните две години организират конференцията Voice it, посветена на сериозните проблеми със социалната и етническа дискриминация в страната, дискриминацията на основа сексуална ориентация в българските училища, опасностите за децата в интернет и др. В националната конференция участват политици и експерти от различни области, които дискутират темите с учениците – основен фокус е свободата на мнение и изразяване от страна на децата именно по темите, които пряко ги засягат – основно право и по “Конвенцията за правата на детето”.
Учениците работят и с “Национален младежки форум” (НМФ) и участваха в презентиране пред български евродепутати на проектни идеи за нови младежки политики на ниво ЕС и ЕП. СУ “Любен Каравелов” е и за втора поредна година училище посланик на Европейския парламент в България, като учениците от клуб “Европейци” участват активно в дейностите към академия “Жан Моне” и “Национална конференция за млади лидери”. Програмите имат за цел да предоставят опит и преживявания на мотивирани ученици и да ги запознаят с ключови концепции за лидерството чрез изследване на лидерите от българската и европейската история и съвремие, като ги вдъхновява да влияят на промяната в своето училище и в обществото. Работата по програмата за “Училище посланик на ЕП” дава възможност на ученици, вълнуващи се от политиките на ЕС, да развиват своите знания и разбирания, свързани с функционирането на европейските институции.
В международен план именно чрез детско участие наши ученици продължават да постигат големи успехи. Наша ученичка спечели стипендия за участие в международния лагер на NASA – Space Camp в Измир, Турция.
Ученическият ни киноклуб спечели международен кино конкурс за социални инициативи Shoot By Youth с послание #Speak, включващо и финансиране за инициативи на местно ниво, овластяващи деца и младежи свободно да споделят мнение по важни за тях местни проблеми, които да достигнат до местната общност под формата на фотографска изложба.
Учениците ни печелят и възможности за международни обмени в Сърбия, Германия и Исландия по програми за младежко участие. Деветокласничката Александра Хаджиева е и новият български посланик в Европейски съвет на децата към Европейската комисия, Eurochild, чието учредяване се осъществи в Брюксел с посещение на Европейския парламент. В двугодишния си мандат от 2022 до 2024, заедно с посланици от страните членки и от Сърбия и Украйна, младежите ще имат отговорната задача да инициират процедура по стартиране създаването на Европейски детски парламент и да съветват европейските институции за принципите, по които да функционира новата европейска структура. Съветът на децата работи с основната цел да защитава правата на децата в Европа и да работи за повече детско участие и овластяване на централно европейско ниво и в съответните държави.”
Ако разказът на Георги ви е вдъхновил да работите по-активно за детско участие и ученическо самоуправление във вашето училище, можете да потърсите полезни ресурси по темата на сайта на “Национален младежки форум” (НМФ). В момента те развиват и менторска програма, която описваме по-долу.
Менторска програма за Ученически съвети.
Споделя Радослава Георгиева от “Национален младежки форум”.



“Идеята за менторската програма дойде от нашия “Наръчник по ученическо самоуправление”, който е създаден с подкрепата на Министерство на младежта и спорта и беше изпратен във всяко училище с помощта на РУО преди няколко години. Той е преведен от наръчник, който се ползва на европейско ниво от OBESSU.
В НМФ бяхме обсъдили, че би било полезно за младежите първо да схванат смисъла и ролята на ученическото самоуправление и след това да ги подкрепим при прилагането на наръчника. Моята роля в програмата е на обучител и ментор, като част от инициаторите на програмата, заедно с председателя на НМФ, Мирослав Цеков, и един от зам.-председателите – Адела Бозмарова. Ние сме хората, които правим срещи с ръководствата на училищата, организираме обучение зa УС и последваща регулярна подкрепа през учебната година.
Целата ни е да подкрепяме учениците в прилагането на наръчника: да ги въведем в света на самоуправлението, ако нямат опит до момента или да ги подкрепяме да се развиват, ако вече са действащ съвет. Опитваме да прилагаме индивидуален подход при всяко училище, спрямо нуждите и контекста. Същевременно държим в училищата, в които работим и подкрепяме да има координатор – учител, с който сме в постоянен контакт и който подкрепя учениците на локално ниво. Важно за нас е и процеса да е силно подкрепен от ръководството на училището, тъй като ученическото самоуправление – участие, включване и овластяване, е ключова част от формирането на позитивна и ефективна училищна култура и създаване на общност.
Към момента имаме опит от почти година като пилотно приложение. Смятаме през месец юни да стартираме набирането на нови училища, които имат желание да ги подпомогнем в този процес и да започнем работата си с тях през есента, за да обхванем цялата следваща учебна година.”
Завършваме с думите на Георги, които много ясно обобщават защо всички усилия и на учители, и на ученици в крайна сметка си струват:
“Детското участие и ученическото самоуправление са основите, на които се гради бъдещото гражданско общество и е важно да подкрепяме всяко дете в стремежа му към себеизразяване и личностно развитие. Устойчивото самоуправление играе ролята на ‘’генерална репетиция’’ преди навлизане в реалния живот – как като граждани да сме подготвени адекватно да участваме в демократичния и политически живот на България и ЕС. Детското участие в контекста на “Конвенцията за правата на детето” развива меките умения на учениците и нагласите за участие в един глобален свят, основаващ се на толерантност, разбирателство и мир.”