Директор за един ден и Директорът като коуч – какви са управленските практики на СУ “Емилиян Станев” във Велико Търново

Как едно училище да се управлява по-ефективно и какви са добрите практики, които помагат за по-добрия мениджмънт на училищните екипи са теми, които са силно застъпени в програма “Училища за пример”. Преди седмица в разговора ни с г-жа Кина Котларска, тя сподели няколко много интересни управленски практики от опита си като директор на СУ “Емилиян Станев” в гр. Велико Търново. Решихме, че тези практики си заслужава отделна публикация.
Прочетете цялото интервю с г-жа Котларска тук.
Как разделят управленските функции в училището
“Това, което сме направили в нашето училище е едно разделение на функциите по хоризонтала и по вертикала, така че да имаме някакъв дублаж и засичане на функциите на директор и зам.-директор.”, споделя г-жа Котларска.
В училището тя е директор от 2012 г. Учениците са над 1450 като обхващат трите образователни степени в средното образование, а учителите и непедагогическия персонал са общо 161 души.

Г-жа Котларска, като директор имам трима зам.-директори, които отговарят за начален, прогимназиален и гимназиален етап. Отделно има още двама зам.-директори – един отговаря за учебната и административната работа, а другият за квалификацията и качеството. Всеки един от зам.-директорите, включително и самият директор, отговарят за част от учителския колектив.
Учителите в колектива са разделени в 11 методически обединения. Всяко едно от тях обединява между 7-8 до 24 души, в зависимост от предметите. Последното методическо обединение, което създава училището съвсем скоро, се казва “Подкрепа” и обединява ресурсните учители, логопеда, педагогическите съветници и психолога на училището.
“Тези хора си взаимодействат вътрешно, работят си по план, ходят, гледат си уроци, правят си някакви неща, които са си планирали годишно. Този план е част от голямата идея на училището за годината и всеки някъде си е намерил мястото. Всеки един от зам.-директорите отговаря за едно, две или повече методически обединения, в зависимост от бройката на хората в тях.” допълва картината г-жа Котларска.
Така в момента тя самата наблюдава новото обединение “Подкрепа”, природните науки и математика, а предходните две години е била отговорник за учителите по Български език и литература и чужди езици.
“За да сме наясно каква е персоналната ситуация на всеки един учител в обединенията, за които отговаря, всеки един зам.-директор провежда два пъти в годината персонална среща със „своите“ учители. Тази училищна политика нарекохме “Директорът като коуч”.
“Директорът като коуч” – знае ли директорът как преподават учителите и от какво имат нужда

Индивидуалните срещи между директорите и учителите се провеждат два пъти годишно – веднъж в началото на годината и веднъж в края на годината.
“Бяхме се разбрали за съдържанието на тези срещи и какво ще търсим да видим в края на годината. В тази персонална среща искахме да поговорим с конкретния човек и да обсъдим неговите професионални цели за учебната година в ход“ казва г-жа Котларска.
Трите въпроса, които директорите задават на всеки учител в началото на годината, са:
- Какви са личните професионални цели на учителя за тази учебна година?
- По какво директорът като персонален отговорник ще съди, че конкретния учител е изпълнил своите цели?
- С какво ръководството може да подкрепи този учител?
През тези разговори ръководството получава ценни данни и конкретна информация, която иначе не би получило – кой от какво има нужда, евентуално от някаква специална квалификация, има ли някъде има напрежение, което да се улови навреме.
След това през учебната година директора и зам.директорите трябва да посетят поне по веднъж всеки един от учителите, за които отговарят. Така средно се получават около 20 посещения на зам.-директор/директор.
“И аз ще посетя до края на годината моите учители, за които отговарям. В същото време като директор съм си поставила за цел да видя новоназначените учители, да посетя ключовите колеги във важните класове като V клас – преход към прогимназия; VII клас, където има НВО; X клас и XII клас. По този начин се получава още едно засичане в ангажиментите на ръководството, което дава по-пълна представа за ситуацията.”, допълва г-жа Котларска.
Така всеки учител е посетен по два пъти в годината от двама души от ръководния екип.
“Знаете, всеки ще гледа по свой начин, всеки ще види различно нещо. Така колегата учител ще има обратна връзка от двама различни източника. От друга страна като ръковоство имаме реална представа за това как работят учителите. А това е много важно. Защото всъщност какво е едно училище – мястото, където се учи. Най-важната задача на училището е да учи децата. Ти, като ръководител, ако искаш да проследяваш качество, тенденции и проблеми, трябва да имаш реална представа какво се случва. Не става само да стоиш в кабинета да чакаш да ти се обади някоя гневна майка или да дойде някоя разтревожена учителка. Трябва да имаш твоя представа за това как вървят нещата.”, допълва повече за целите на тази политика директорът на СУ “Емилиян Станев”.
Г-жа Котларска споделя, че отвъд тези посещения заедно с ръководството на училището периодично се събират и обсъждат наблюденията си за отделните учители и преценяват какво за конкретния човек ще е най-полезно и подходящо.
“Директор за един ден” – как подготвяме следващите кадри за ръководни и административни позиции
“Не е точно така като “Господин за един ден”, но е директор за известно време.”, с усмивка започва разказа за втората вътреучилищна политика г-жа Котларска.
“Всичките ми колеги в ръководството са горе-долу моя възраст и аз съм преценила, че в следващите пет години, ще напуснем системата всички, един след друг, една година един, една двама. Това означава, че аз трябва да оставя училището подготвено. Трябва да има хора, които разбират как функционира администрацията, хора, които биха могли да станат добри зам.-директори. Защото това не е толкова проста работа.”

А “Директор за един ден” дава възможност на учителите именно това да се пробват в такава нова роля и да видят дали това е нещо, което биха искали да правят. Директорът споделя с екипа тази идея и предлага на всички учители да помислят и да споделят дали искат да опитат.
“Имам трима учители, които идват вторник и четвъртък всяка седмица. Разбира се, плаща им се 4 часа извънреден труд седмично. Те ни помагат в администрацията и се учат. Как се прави заповед, как се прави проверка, най-различни неща – каквото е на момента и от което ние имаме нужда за помощ. Обсъждаме, възлагаме и така. Това ми се струва добър вариант да видят това за тях ли е или не е.”, споделя повече за задачите на помощниците г-жа Котларска.
Тя допълва, че дори тези учители никога да не решат да се занимават с такъв тип работа, тази политика е полезна защото по-голяма част от екипа знае и разбира спецификата на административната работа, а това пък стимулира колегите по-бързо и отговорно да извършват задълженията си.
Ако и вашето училище също развива подобни практики, свързани с по-ефективно управление или пък подобряване на преподаването, споделете ни ги в процеса “Добрите практики на фокус” до 28 февруари. Имате възможност да спечелите страхотни награди и да популяризирате своята работа сред образователната общност в страната.