• За нас
    • За нас
    • Нашият екип
    • Съвет на директорите
    • Финансова информация
    • Prepodavame.bg
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Prepodavame.bg
    • Училищен абонамент за Prepodavame.bg
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    • Дарете
    • Благотворителен търг на звездите
    • Корпоративни партньорства
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Истории на съмишленици
  • Prepodavame.bg
  • Блог
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Нашият екип
    • Съвет на директорите
    • Финансова информация
    • Prepodavame.bg
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Prepodavame.bg
    • Училищен абонамент за Prepodavame.bg
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    • Дарете
    • Благотворителен търг на звездите
    • Корпоративни партньорства
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Истории на съмишленици
  • Prepodavame.bg
  • Блог
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Становища и коментари

  • Начало
  • Блог
  • Становища и коментари
  • Външното оценяване не дава картина на образованието в България

Външното оценяване не дава картина на образованието в България

  • Публикувано от Заедно в час
  • Категории Становища и коментари, Всички
  • Дата 26 април, 2022

Становище по проекта на Национална програма „Система за национално стандартизирано външно оценяване”

Вижте становището в pdf

Националното стандартизирано външно оценяване е ключов инструмент за повишаване на качеството на образованието в редица държави по света. В образователните системи, в които учениците показват високи постижения, резултатите от независимите външни оценявания служат като база за детайлен анализ на силните и слабите страни на училищната система в съответната държава и за аргументирани предложения за подобрения. Качествено проведените външни оценявания показват обективна картина на образованието и са инструмент не за формиране на класации на училища, а за дълбочинни изследвания на предизвикателствата в сферата на образованието и възможните им решения. На основата на тези оценявания се разработват и прилагат дългосрочни национални политики с цел повишаване на постиженията на учениците и подобряване на средата на работа на учители и директори.

Провежданите в България национални външни оценявания все още не изпълняват тези цели. В най-добрия случай те служат най-много за информираност на учениците и родителите при кандидатстване за училище. Основната цел на външното оценяване обаче – да даде картина на образованието в България, както и основа за бъдещи политики за подобряване на качеството на преподаването и ученето, не е постигната. В допълнение, системата за национално външно оценяване в България отдавна се нуждае от сериозно актуализиране, така че да измерва тези знания и умения, от които учениците се нуждаят, за да са успешни в XXI век. Обществени и експертни разговори през последните години дават ясни очаквания за подобряване на качеството на въпросите във външните оценявания и тяхното оценяване. 

Националната програма „Система за национално стандартизирано външно оценяване“ не предлага мерки в посока подобряване на системата на националното външно оценяване. Заложени са единствено административни дейности по организирането на външното оценяване и няма ясен знак, че Министерството на образованието и науката предвижда промяна и развиване на системата, така че да отговори на нуждите на заинтересованите страни в сферата на образованието. Предвидените в дейност “Информационно осигуряване” “анализ и обсъждане на резултатите от НВО и от ДЗИ” не са конкретизирани и не дават яснота за това как ще бъде изготвен, разпространен и използван този анализ на резултатите.

С цел подобряване на системата на националното външно оценяване и реално използване на резултатите от него за повишаване на качеството на образованието в България настояваме за включване в националната програма на следните елементи:

  • детайлно описание на съдържанието на предвидения анализ на резултатите от НВО и ДЗИ;
  • яснота колко средства ще бъдат отделени за разработването на анализа на резултатите от НВО и ДЗИ и кой ще го подготви (звено на МОН или външен изпълнител);
  • детайлен план за публичното представяне на анализа на резултатите от НВО и ДЗИ.

Настояваме също така за ясен ангажимент от страна на Министерството на образованието и науката за започване на прозрачен експертен разговор с участието на всички заинтересовани страни в сферата на образованието за промяна на системата на националното външно оценяване. В свои препоръки към България Организацията за икономическо сътрудничество и развитие препоръча да се публикува пътна карта за необходими промени в системата на НВО и ДЗИ, за да се синхронизира със световния опит, както и да се инвестира в изграждането на звено или институция, която професионално изработва инструменти за оценка и поддържа банка с въпроси.

Включването в този разговор на представители на гражданския сектор, които имат дългогодишен опит и експертност в работата на терен с ученици и учители, както и на анализатори и изследователи в сферата на училищното образование, би подпомогнало сериозно процеса по реформиране на системата на външното оценяване.

Етикет:външно оценяване, изпити, Министерство на образованието и науката, Национална програма

  • Сподели:
Заедно в час

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Предишен пост:

НП "Заедно за изкуствата и спорта" има нужда от ясен логически модел и измерители за успех
26 април, 2022

Следващ пост

Настояваме за разработване на учебни помагала за деца и младежи с майчин език, различен от българския
26 април, 2022

Прочетете още

Thumb-16×9 (1)
Резултатите от PISA: знак, който България вече 22 години не вижда
5 декември, 2023
survey
Мащабно изследване за преподаването на ценности в училище
1 декември, 2023
mirena
Фондация „Заедно в час” проведе майсторски клас на тема „Социално-емоционално образование в квалификацията на учители за наставничество“ в рамките на национална конференция
30 ноември, 2023

Търсене

Последни новини

Фондация „Заедно в час” проведе майсторски клас на тема „Социално-емоционално образование в квалификацията на учители за наставничество“ в рамките на национална конференция
30ное.2023
Какво прави едно училище за пример
10ное.2023
Започна кандидатстването за новия випуск на програма “Училища за пример”
10окт.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok