• За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари

Становища и коментари

  • Начало
  • Блог
  • Становища и коментари
  • Външното оценяване не дава картина на образованието в България

Външното оценяване не дава картина на образованието в България

  • Публикувано от Заедно в час
  • Категории Становища и коментари, Всички
  • Дата 26 април, 2022

Становище по проекта на Национална програма „Система за национално стандартизирано външно оценяване”

Вижте становището в pdf

Националното стандартизирано външно оценяване е ключов инструмент за повишаване на качеството на образованието в редица държави по света. В образователните системи, в които учениците показват високи постижения, резултатите от независимите външни оценявания служат като база за детайлен анализ на силните и слабите страни на училищната система в съответната държава и за аргументирани предложения за подобрения. Качествено проведените външни оценявания показват обективна картина на образованието и са инструмент не за формиране на класации на училища, а за дълбочинни изследвания на предизвикателствата в сферата на образованието и възможните им решения. На основата на тези оценявания се разработват и прилагат дългосрочни национални политики с цел повишаване на постиженията на учениците и подобряване на средата на работа на учители и директори.

Провежданите в България национални външни оценявания все още не изпълняват тези цели. В най-добрия случай те служат най-много за информираност на учениците и родителите при кандидатстване за училище. Основната цел на външното оценяване обаче – да даде картина на образованието в България, както и основа за бъдещи политики за подобряване на качеството на преподаването и ученето, не е постигната. В допълнение, системата за национално външно оценяване в България отдавна се нуждае от сериозно актуализиране, така че да измерва тези знания и умения, от които учениците се нуждаят, за да са успешни в XXI век. Обществени и експертни разговори през последните години дават ясни очаквания за подобряване на качеството на въпросите във външните оценявания и тяхното оценяване. 

Националната програма „Система за национално стандартизирано външно оценяване“ не предлага мерки в посока подобряване на системата на националното външно оценяване. Заложени са единствено административни дейности по организирането на външното оценяване и няма ясен знак, че Министерството на образованието и науката предвижда промяна и развиване на системата, така че да отговори на нуждите на заинтересованите страни в сферата на образованието. Предвидените в дейност “Информационно осигуряване” “анализ и обсъждане на резултатите от НВО и от ДЗИ” не са конкретизирани и не дават яснота за това как ще бъде изготвен, разпространен и използван този анализ на резултатите.

С цел подобряване на системата на националното външно оценяване и реално използване на резултатите от него за повишаване на качеството на образованието в България настояваме за включване в националната програма на следните елементи:

  • детайлно описание на съдържанието на предвидения анализ на резултатите от НВО и ДЗИ;
  • яснота колко средства ще бъдат отделени за разработването на анализа на резултатите от НВО и ДЗИ и кой ще го подготви (звено на МОН или външен изпълнител);
  • детайлен план за публичното представяне на анализа на резултатите от НВО и ДЗИ.

Настояваме също така за ясен ангажимент от страна на Министерството на образованието и науката за започване на прозрачен експертен разговор с участието на всички заинтересовани страни в сферата на образованието за промяна на системата на националното външно оценяване. В свои препоръки към България Организацията за икономическо сътрудничество и развитие препоръча да се публикува пътна карта за необходими промени в системата на НВО и ДЗИ, за да се синхронизира със световния опит, както и да се инвестира в изграждането на звено или институция, която професионално изработва инструменти за оценка и поддържа банка с въпроси.

Включването в този разговор на представители на гражданския сектор, които имат дългогодишен опит и експертност в работата на терен с ученици и учители, както и на анализатори и изследователи в сферата на училищното образование, би подпомогнало сериозно процеса по реформиране на системата на външното оценяване.

Етикет:външно оценяване, изпити, Министерство на образованието и науката, Национална програма

  • Сподели:
Заедно в час

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Предишен пост:

НП "Заедно за изкуствата и спорта" има нужда от ясен логически модел и измерители за успех
26 април, 2022

Следващ пост

Настояваме за разработване на учебни помагала за деца и младежи с майчин език, различен от българския
26 април, 2022

Прочетете още

Salesforce-position
Заедно в час търси специалист “Технологии и операции”
28 юни, 2022
52049364038_71152edfaf_c
За чудесата, които се крият отвъд формалното образование
27 юни, 2022
letni preporaki za uchiteli knigi (2)
Летни препоръки за учители: филми и сериали
25 юни, 2022

Търсене

Последни новини

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022
Защо да изберете учител на “Заедно в час”? Директорите споделят.
19май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти