Венелина Николова: Мотивацията на преподавателите е основополагащ фактор за постигане на добри резултати


Венелина Николова е директор на 125 СУ „Боян Пенев“. На 22 години за пръв път стъпва като учител в класна стая – през 1989 година. Казва, че оттогава работи точно това, което харесва и обича. Работила е в две училища – ПГТЕ „Хенри Форд“ – 7 години и 21 години в 125 СУ „Боян Пенев“, от които 10 години като заместник-директор и вече втора година като директор. Завършила е физика и математика в СУ „Св. Кл. Охридски“. За нея учителската професия е преди всичко отговорност и отдаденост.
125 СУ “Боян Пенев” е едно от двете училища, в които тази година ще се проведе Лятната академия на “Заедно в час” за успех и забавления.
Битува мнението, че мнозинството от учениците не искат да учат през лятото, но миналата учебна година Лятната академия на “Заедно в час” беше посетена от над хиляда ученици. Какви занимания търсят според Вашите впечатления учениците и техните родители през лятната ваканция.
Аз лично не смятам, че децата не желаят през лятната ваканция да имат определени занимания. В днешния дигитален свят, когато им е скучно, децата не умеят сами да намерят начин да осмислят свободното си време. Заниманията в Лятната академия ще ги откъснат от техните електронни устройства, ще ги накарат да творят, да спортуват, да пеят и като цяло да прекарат един ползотворен ден сред своите връстници. Това разбира се е важно и за техните родители. С мен някои от тях са споделяли, че Лятната академия осмисля една значителна част от ваканцията на децата.
(бел. ред. имате възможност да запишете детето си на лятната академия до 30 юни )
А какво е важно от педагогическа гледна точка, така че учениците да не губят изцяло връзката с образованието през лятото?
Отново ще обърна внимание на темата със съвременните технологии. Много от децата през лятото не общуват със съучениците си или ако го правят, използват социални мрежи или приложения за онлайн комуникация. Това според мен е пагубно за развитието на децата. Не искам да останете с впечатлението, че съм противник на технологиите – не, това не е така. Но всичко трябва да е балансирано, децата не бива да губят връзката с реалния живот – общуването с родителите си, с приятелите си, със своите съученици и учители. Възможността днес с един клик на мишката да намериш информация за всичко, което те интересува, води до намаляване на мотивацията за учене. Липсата на мотивация е по-голям проблем от всякога, защото днешната училищна система е изправена пред неравната „битка“ с „умните“ устройства. Така, че тези три седмици са изключително полезни и от тази гледна точка.
Учениците на 125 СУ “Боян Пенев” показват много добри постижения през последните години. Кои са най-важните фактори, които допринасят за успеха на учениците?
Наистина с всяка измината година постиженията на учениците на нашето 125 училище стават все по-значими. На първо място това се дължи на екипа от педагогически специалисти – като започнем от преподавателите в начална образователна степен, които поставят основите, като изграждат навиците и уменията за учене у учениците, преминавайки към прогимназиалния етап, в който учители надграждат. Успехът на нашите четвъртокласници на Национално външно оценяване /НВО/ винаги е средно около 18 точки /скалата е от 20 точки/, което е показател за качеството на образованието, което предлагаме в училище.
През последните години по успех на седмокласниците ни на НВО сме в десятката на училищата в София. Голяма част от нашите ученици продължават обучението си в най-добрите софийски гимназии. Гордост за нас са и нашите гимназисти – в паралелките с профил „математически“ при нас се обучават най-добрите ни ученици – състезатели по математика и членове на националните отбори по математика на България.
Всичко това се постига с много труд, постоянство и отдаденост на преподавателския екип на нашето училище. Друг важен фактор за успехите на учениците е това, че ние работим в тясна връзка с родителите им. Партньорството между 125 СУ и Училищно настоятелство „Хермес“ спомага за бързото справяне с всеки възникнал проблем и за подобряване на учебната среда в училище.
Според мен важен фактор е и възможността ни да работим по проект „Иновативно училище“, което ни дава свободата да използваме нетрадиционни методи на преподаване и обучение на учениците. Работа ни с партньорски организации като институти към БАН, университети, софтуерни фирми, музеи, училища и други са доказателство, че обществото като цяло е готово да си сътрудничи с училищни институции за осъвременяване и усъвършенстване на училищната образователна система.
Внасянето на иновативни елементи по отношение на организация и съдържанието на обучението цели изграждане на оптимални условия за формиране на функционална грамотност и устойчива мотивация за успешна реализация на учениците. Поставената цел е обвързана със стратегията на училището за развиването и утвърждаването му като успешно и ефективно училище. Чрез творческо преподаване и развитие на индивидуалността и заложбите, училището подкрепя и подпомага усилията на всяко дете да израсне като нравствена и толерантна личност с изразено гражданско съзнание и поведение.
Как 125 СУ успява да привлече и задържи мотивирани учители към екипа си?
Мотивацията на преподавателите е основополагащ фактор за постигане на добри педагогически резултати. Най-голямата мотивация за всеки учител са успехите на неговите ученици. А повярвайте, успехите на нашите ученици са много и много значими. Когато работиш с добри и търсещи знанието деца, когато отдаваш сърцето и душата си за това, когато времето, посветено на учениците, е повече от твоето работно време, когато имаш свободата да твориш и да се изявяваш, чрез своите ученици, успехите наистина са големи.
Така работим ние в 125 СУ „Боян Пенев“, училището, чиито девиз е „Училище с лице, училище за личности“!