Време е за оценяване


От 6 април учителите в България вече имат право да изпитват и поставят оценки на учениците в ситуацията на дистанционно обучение. Затова и споделяме няколко изпитани начина за дистанционно оценяване, споделени от учители, подходящи платформи за онлайн проверяване на знания и няколко по-нестандартни начина как да направите оценяването по-забавно и интересно за учениците. Идеята ни е през следващите седмици да допълваме тази страница с още идеи, споделени от вас и други учители, за да бъде максимално полезна, така че не се колебайте да ни пишете и да споделите как ще оценявате своите ученици дистанционно.
Стъпка по стъпка: Платформи за онлайн оценяване
Тези платформи са изпробвани и използвани от действащи учители в гр. Стара Загора: Господинка Иванова, начален учител в Първо ОУ “Георги Бакалов” и Яница Господинова, учител по английски език в ПГЕ “Джон Атанасов”. Те са описали и начините за тяхното използване.
Kahoot!

Нужни материали: регистрация в kahoot, достъп до интернет
Подготовка:
Стъпка 1: Направете си регистрация в Kahoot. Може да използвате и своя Google профил за улеснение.
Стъпка 2: Създайте свои въпросници/тестове.
Избирате “Create kahoot” и започвате да въвеждате своите въпроси.
В горния правоъгълник въвеждате въпросът, на който искате децата да отговорят.
В малките правоъгълничета поставяте вероятни отговори. Имате опция да зададете и конкретно време за работа.
Стъпка 3: След като създадете вашия въпросник, програмата ще ви даде индивидуален код, който да споделите на учениците за достъп до теста. Не е нужно те да бъдат онлайн по едно и също време. Могат да направят теста, когато имат достъп до интернет. Играта се запазва и може да бъде отворена, дори след месец.
Стъпка 4: Когато учениците влязат през кода, те трябва да въведат своето име. Споделете им ясно, че очаквате да въвеждат своите истински имена, за да не се обърквате с псевдоними и други измислени имена. Платформата позволява да виждате в реално време как всяко дете отговаря на поставените от вас въпроси.
П.С: Ако нямате достатъчно време да създавате нови въпросници, може да потърсите дали някой вече не е създал и запазил тест в платформата с темата, която ви е необходима. Обръщаме внимание, че е важно да проверите дали той съдържа информацията, която вашите ученици са учили и е подходящ за тях като ниво и език.
П.П.С. Ако имате ученици, които нямат никакъв достъп до интернет, направете въпросника в Word, или друга програма, която използвате. Принтирайте листовете и разпространете през медиаторите или другите вече установени начини. Може да изберете и други форми на тестовете, които да са по-достъпни за вашите ученици (с по-малко предполагаеми отговори, с форми и картинки, които те харесват).
Примерна инструкция за учениците:
Ученици, днес имаме страхотната възможност да играем една нова и забавна игра и в същото време да измерим какво сме научили за …. . Тя се казва Кахут. Чували ли сте за нея? (ако учениците познават приложението, може да преминете по същество защо и как ще използвате платформата за този час). За да се включите в играта, имате нужда само от телефон/таблет или лаптоп и интернет. Моля да започнем играта заедно в ХХ ч./ Всеки може да попълни въпросите и да изиграе играта в удобно време за него до края на деня утре. Важно е да запомните ето този код за достъп:……..
(Давате вашия идентификационен номер за викторината). Следващото важно нещо е да запишете името си. Моля да използвате своите истински имена, защото иначе няма да разбера дали и как сте си попълнили въпросника. Ако имате въпроси или нещо не е ясно, питайте сега. (изчаквате за въпроси) Готови ли сте? Хайде да играем!
Тази платформа и практика е разписана от Господинка Иванова, начален учител на 3 клас в Първо ОУ “Георги Бакалов”, гр. Стара Загора
Quizizz

Нужни материали: регистрация в quizizz, достъп до интернет
Подготовка:
Стъпка 1: Влезте в сайта quizizz, като регистрирате нов профил или през своя google профил. Имате възможност да създадете своя собствена викторина/тест или да използвате готовите въпросници, създадени от други учители и потребители.
Стъпка 2: Следвайте инструкциите на сайта при създаване на нова викторина. Ако не знаете английски, може да използвате Google Chrome браузър и да си преведете всичко на български при нужда (с десен бутон -> преведи на български, работи, ако настройките ви са на български).
Стъпка 3: След като сте създали своята викторина, избирате дали да я направите за домашна на учениците, да се упражняват сами (самите ученици могат да си създават собствени викторини за упражнение, ако това им помага) или да я пуснете в реално време само с един споделен код.
Стъпка 4: Връзката с учениците става подобно на Кахут – само със споделянето на един код. Те влизат през своя телефон с кода и своето име, след което могат да решават викторината. Вие получавате анализи, статистика, общи и индивидуални отговори.
П.С. Имате възможност за създаване на класове и интеграции с Google classroom.
П.П.С. Платформата е особено предпочитана от учители по английски език, заради наличието на много вече разработени викторини с различни теми, подходящи за ученици на различни нива.
Примерна инструкция за учениците:
Влезте в Joinmyquiz.com, въведете следния код, напишете си името и след това решете викторината. Мога да напиша инструкциите в чат, който използваме, или да ги проектирам като споделен екран от сайта.
Тази платформа и практика е разписана от Яница Господинова, учител по английски език ПГЕ “Джон Атанасов”, гр. Стара Загора
Google Forms
Нужни материали: профил в Google, достъп до интернет
Подготовка:
Стъпка 1. Влизате в своя профил в Google и създавам тест с инструмента “формуляри” (Google Form). Отваря се форма, която позволява задаването на име и кратко описание (тук може да посочите, че това е тест или домашна и каква е неговата цел. Може в описанието също да включите какъв е начинът на оценяване, който ще използвате и други подробности – как учениците да попълват и други инструкции). При настройката на анкетата може да зададете автоматично формата да събира имейлите на учениците. По този начин ще избегнете анонимно попълване или ако някой не е посочил истинското си име.
Стъпка 2: Започнете да правите своите въпроси. Имате възможност да задавате различни типове въпроси – с кратък отговор, с дълъг отговор, избор от няколко отговора, с оценка по скала, за свързване и пр. Можете също да вкарвате картинки и илюстрации към въпросите и допълнителни обяснения на условието. Не забравяйте да отбележите всички въпроси като задължителни (или допълнителните като незадължителни), за да позволите на учениците да изпращат напълно попълнени тестове.
Стъпка 3: След изготвяне на всички въпроси и проверка на настройките, може да споделите теста както през линк, така и директно като им го пуснете по имейл. Отговорите на въпросите се получават индивидуално, като формата позволява още да се следи след обща статистика и тенденции изготвени от системата автоматично. Създадените формуляри се съхраняват автоматично в Google диск и там могат да се организират в папки, да се копират за различните класове и да се редактират при нужда.
Примерна инструкция:
Ученици, от този споделен линк може да отворите теста (мога да го изпратя в обща група на класа). Моля да попълните задачите до …
Още платформи за тестове, работни листа и изпитване, препоръчани от учители:
ClassDojo – за ученици в начална степен
Още креативни начини за изпитване и оценяване
Понеже оценяването не е само избор на подходяща платформа, ето още няколко креативни начини да измерите наученото от учениците през възможностите на дистанционното учене. Много от учителите още в първите седмици се ориентираха към проекто-базирано обучение, е тези идеи перфектно пасват на такъв тип преподаване и не само.
Видеа “как се прави” или Наръчник за употреба

Видеата тип “как се прави” са едни от най-популярните в youtube сред децата и тийнейджърите (и сред много възрастни също!). Оттук и една страхотна идея – ако учениците обичат да ги гледат – защо да не ги предизвикате да направят собствено видео. В него те могат да разбият на стъпки определен процес, да го обяснят и през тяхната интерпретация да прецените какво са усвоили. Видеото дава възможност за мерене не само на знания, но и на умения, особено ако се използва с надграждане.
Създаването на вид видео урок ще позволи да видите не само какво учениците са усвоили от дистанционното учене, но също и да проявят своята креативност през медия, която е близка и итересна за тях.
Подготовка:
Стъпка 1: Преценете какво бихте искали да оцените през видео. Може да обсъдите и със самите ученици, защото видеото е вид проект, върху който могат да работят и по-дълго време. Изберете също дали искате да разпределите учениците да работят индивидуално или в екипи (по групи).
Стъпка 2: Ако изберете да изпробвате подобен начин на оценяване, много е важно да подготвите учениците предварително – какво очаквате като краен резултат и съответно какво точно ще оценявате. Може да изпратите примерни видеа, както и да обсъдите различни идеи, да отговорите в чат на възникнали въпроси (такава сесия може да направите и предварително). Може да подготвите предварително критериална матрица, която да споделите с учениците – например колко точки получават за ясно и вярно обяснение на предметното знание, колко точки за креативност при представянето и пр. Вариант е също да включите съучениците им в оценяването като допълнителен критерий. Това е подходящ вариант, ако споделят видеата в групата на класа, или друго онлайн пространство, където работите.
Стъпка 3: Преценете колко свобода искате да дадете на учениците – дали вие ще зададете темите, дали ще дадете предварително сурови материали за четене и подготовка, от които трябва да извадят информацията за своето видео или само ще зададете темата и ще дадете пълна свобода на учениците да търсят информация – у дома, в интернет или чрез анкети с хора.
Стъпка 4: Задайте времева рамка и правила за изготвянето на видеата – какво може и какво не може, докога трябва да са готови и къде трябва да ги качат.
П.С. Видеата са подходящи за различни предмети и онлайн пространството дава възможност за пълно развихряне.
Ето няколко примера:
География: Обучение как да се ориентираш по карта/ Как се използват различните видове карти
БЕЛ: Как се прави анализ на литературно произведение или как да напишем добро съчинение/преразказ / Как да направим синтетичен разбор и пр.
Английски език: Как да разберем кое време да използваме – сегашно просто или сегашно продължително
Музика: Как да различаваме различно темпо в музиката
ФВС: Как да изпълняваме правилно клекове
Математика: Как да решим квадратно уравнение
Полезни платформи: youtube (позволява и монтаж), MovieMaker (Microsoft), iMovie (за потребители на apple устройства), loom и други. Разбира се, учениците винаги могат да използват и просто видеокамерата на телефона или компютъра си.
П.С. За ученици, които не се чувстват особено уверени с видео платформи или нямат добра интернет връзка винаги има вариант да направят “старомодно” ръководство или наръчник за употреба. Те може да са както под формата на онлайн продукти – е-книга, пауърпойнт презентация, така и на сглобена хартиена книга.
Създаване на инфографика

Подобно на видеата, инфографиките дават възможност през изображения и данни да се проследят различни процеси или да се изведе ключова информация (ключови думи, теореми, правила, факти и цифри), свързани с преди това обработена информация. Заданието за инфографика позволява на учениците още да усвоят умения за презентиране и графичен дизайн.
Стъпките за създаване на инфографика като начин за оценяване в голяма степен съвпадат с тези за видео проект how to, затова няма да се спираме на всяка отделно.
Много лесен инструмент, който може да предложите за използване е canva.com, която е безплатна и предлага разнообразни темплейти, шрифтове и формати, в ключително и за инфографики. Те лесно се адаптират и използват.
Друг вариант е да ползвате Power Point и така ученците да развият и уменията си за работа с програмата. Подбоно на оценяването през създаването на видеа, тук ключово е да посочите какво точно ще оценявате и какво бихте искали да видите като краен ефект.
Ето и примерни задачи по различни предмети:
Музика: Виенската класическа школа (учениците могат да вкарат портрети на композиторите, най-известни произведения, биографични бележки, ключова информация за периода и значението на музиката в историята)
Математика: Числото пи и неготово предназначение в реалния живот (тук учениците могат да проучат и опишат подробно какво е числото пи, къде се използва в практиката, как се изчислява и пр.)
Литература: Какви са сюжетните връзки между героите в “Хамлет” на Шекспир
Истории за оценяване от класните стаи
В тази секция сме подготвили, съвети, препоръки и практики от учители, свързани с оценяването по време на дистанционно учене.
В тази секция сме подготвили, съвети, препоръки и практики от учители, свързани с оценяването по време на дистанционно учене.
Иван Петров,
който е учител по математика, споделя също, че използва комбинация от различни методи за оценка – контролни, google forms, креативни задачи за домашно, видеа, в които ученици обясняват понятия като за 3-годишно дете. Неговият съвет е оценяването винаги да е комбинация от поне две неща: задачи + видео, тест + домашна. Той предлага и още една креативна идея: децата да измислят задача, с която да затруднят учителя (разбира се, първо трябва те да я решат).
Ето част от кретивните задачи, които Иван дава на своите ученици:
- Изучаване на графики – да превърнат таблицата за съдържание на три продукта в някаква диаграма с проценти и да анализират кой продукт е най-здравословен (видео).
- Височини на триъгълник – да направят видео-презентация за приложенията на височините в триъгълника (въпросът беше: Защо височините в триъгълника са важни?)
- Лице на правоъгълник/триъгълник – да мерят всякакви предмети вкъщи и да намират лица – от форми на стъкла, огледала, до пребоядисване на техните стаи
- Лице на триъгълник – да създадат Триъгълник на серпински (фрактал) или Тройна на Архимед, което се получи доста добре
Георги Стоев,
преподава също математика. Той споделя, че в повечето случаи залага на google forms, но обстойно проверявам всеки отговор, особено към отворените въпроси.
“Например, когато изчисляват лице на околна повърхнина на правоъгълен паралелепипед (в задачите, които подготвя те са свързани с конкретни примери от реалността – част от сграда на училище, болница или къща – проектираме бежански лагер), често записват отговорите си с думи или неправилно изписани мерни единици и въпреки, че са пресмятали вярно, проверявам дали са прочели инструкцията.”, споделя Георги.
Когато в инструкцията в началото на теста е обяснено, че от тях се очакват само крайни числови отговори, т.е. следи се до колко спазват инструкциите. Задачите са разделени в групи и отговарят на определен критерий. След проверка към всеки критерий учителят вписва % успех на всеки ученик, за да видят какво са усвоили и какво не. В момента имат инструкции как да си създадат план за подобрение и да го изпълнят до края на седмицата.
С друг клас Георги използва гугъл формите за постоянно формиращо оценяване, както в началото на часа, така и като изходен билет (оценяване на разбирането и наученото през конкретния час, което се прави в края на часа).
Като съдържание Георги силно препоръчва да ГеоГебра за геометрията – върши чудеса с развивките в 5 клас, с еднакви триъгълници в 7 клас, с окръжностите и вписаните и описани многоъгълници в 8 клас и т.н.
“Често измислят задачи и дори заснемат образователни клипчета, в които имат задачата да обяснят урока на друг човек. 8 клас чертаят супер креативни чертежи с окръжности, пресъздават извънземните концентрични кръгове и т.н. 7 клас откриват нова за нас теорема и я доказват с чертеж (макар че това вече е по-трудничко), вдъхновени от Наполеоновата теорема за скрит равностранен триъгълник (скоро се сблъсках с това нещо, много е яко)”, допълва Георги
Как ГеоГебра може да се върже с Google Classroom вижте тук.
Радослава Георгиева,
която е учител на първи клас, споделя, че не обича да оценява само с тестови задачи, затова е направила специален измерител, където следи и отбелязва участието на всяко дете в дискусии, изработени продукти самостоятелно и пр. Тя също провежда консултации с родителите, за да имам и някакво наблюдение на процеса на работа вкъщи. Оценките, които поставя включват и тези наблюдения, като по този начин има по-цялостно впечатление за представянето на всеки ученик.
Божидара Илиева,
която е учител по ИТ, споделя, че дава практическа задача с критерии и тест в Google forms. По време на това преживяване с учениците са в конферентна връзка. Друг подход, който използва и препоръчва е даване на практическа задача с критерии за домашна работа и нейното представяне със споделен екран пред целия клас. По време на представянето учениците следят за изпълнението на критериите и попълват обратна връзка в анкета.
Божидара използва тази техника и в стандартните си часове в компютърния кабинет.