Заедно за успеха на всяко училище

Възпитаници на “Заедно в час” представиха свои практики и инициативи на форум в София

Форумът събра на едно място настоящи участници в програмата на “Заедно в час”, нейни възпитаници, директори и учители от училища от цялата страна, представители на национални институции и неправителствени организации.

“Почти всеки ден срещам възпитаници на програмата на “Заедно в час”, които продължават да работят за това всяко дете да има достъп до качествено образование. Със сигурност всеки ден срещам учители, директори и колеги, които биха спечелили от партньорство с тях. Роди ми се идеята да събера тези хора на едно място.”

С тези думи Екатерина Граменова, управител на академия НИКЕ и възпитаник на “Заедно в час”, откри форума “Заедно в образованието: За успеха на всяко училище” на 12 април в София. За втора поредна година той събра на едно място настоящи участници в програмата на “Заедно в час”, нейни възпитаници, директори и учители от училища от цялата страна, представители на национални институции и неправителствени организации.

Целта на форума “Заедно в образованието: За успеха на всяко училище” беше да даде платформа на възпитаниците на “Заедно в час” да представят своята работа и инициативи, да ги срещне други активни представители на образователния сектор, както и да дискутира темата как добрите училищни практики могат да се разпространят в системата.

Как да развиваме училището си

Донка Панева (вляво) модерира дискусията с Даниела Тодорова, д-р Анелия Андреева и Емилия Иванова

Специално участие в дискусиите взеха д-р Анелия Андреева, директор на Националния инспекторат по образованието, Емилия Иванова, директор на 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин”, и Илка Стоименова, директор на 159 ОУ „Васил Левски“. Те обсъдиха заедно с възпитаниците на “Заедно в час” Даниела Тодорова, директор на ЧСУ “Българско школо”, Пламена Николова, програмен координатор “Образование” в Национална мрежа за децата, и Даниела Иванова, заместник-директор на 93 СУ “Ал. Теодоров – Балан”, възможностите за успешно развиване на училището и намирането на нови и полезни практики в помощ на учителите и директорите.

“Стремим се да поддържаме първоначалната мотивация на новите учители и да предлагаме полезна продължаваща квалификация”, сподели Емилия Иванова.

В 90 СУ учителите наблюдават взаимно часовете си и си дават обратна връзка. Според Даниела Тодорова училището трябва да е учеща организация, защото “ако искаш да накараш децата да учат, трябва да им покажеш как се прави.” Тя също работи за това ЧСУ “Българско школо” да има изградена рефлексивна и учеща се училищна култура. Д-р Анелия Андреева пък посочи училищното лидерство като един от основните критерии, които Националният инспекторат по образованието търси при посещенията си в училищата.

Във втората дискусия, модерирана от Ренета Богданова (вляво), участваха Илка Стоименова, Пламена Николова и Даниела Иванова

Да отворим училищата и да ги свържем с реалния свят – това беше посланието на Илка Стоименова от 159 ОУ. Пламена Николова наблегна на приобщаването и включването на родителите, което според впечатленията й се търси и от двете страни, както и на това да обърнем внимание как се чувстват децата в учебната среда. Даниела Иванова сподели, че в нейното 93 СУ учителският екип взаимодейства регулярно с треньорите на спортно насочените си ученици, за да съгласуват успехa в спорта и успехa в училище.

Идеи от учители за учители

Както и през 2018 г., и на тазгодишното издание на “Заедно в образованието” бяха представени успешни инициативи на възпитаници на “Заедно в час”. Част от тях включваха конкретни практики на училищно ниво, а други засягаха работа в цели общности.

  • Как образованието може да е свободно и безплатно за всички и какво прави Образование без раници в тази посока разказа Иван Господинов.
  • “СЪбитието Северозапад” – инициатива за междуучилищен обмен, който има за цел да ангажира младите хора с положителната промяна на средата около тях, участва във форум за добри практики в Бутан. Как СЪбитието работи за развиване на ключови умения на учениците разказа Мария Веласкес.
  • Приключението “От мен зависи” е програма, чрез която ученици между I и XII клас могат да разгърнат своя потенциал, да развиват умения за ефективна работа в екип и нагласи като “от мен зависи” и “аз мога”. Радостина Бойчева сподели какви приключения очакват учениците на тазгодишното издание на програмата.
  • Упоритият труд и доброто образование могат да отведат всяко дете където пожелае, независимо откъде е започнало – тази нагласа развива у учениците програмата “Училищни чудеса, създадена от възпитаници на “Заедно в час” в региона на Ловеч. Повече за програмата разказа на форума Александра Иванова.
  • Кристина Николова представи работата на Академия НИКЕ – организация, създадена от възпитаници на “Заедно в час”, която осигурява качествено обучение и подкрепа на директори и учители, за да допринесат заедно за положителна промяна в българското образование.

  • Проектът “Грамотко” иска да повиши мотивацията за продължаване на образованието сред най-уязвимите ученици, а в дългосрочен план да осигури възможности за по-пълноценно развитие и по-висок жизнен стандарт. Как се развива “Грамотко” по време на вече втората си година чухме от инициатора му Биляна Асеновска.
  • Как основното училище в село Дерманци стигнаха до своя кино дебют в Париж разказа техният учител Даниел Симеонов.
  • Разбрахме още как Диляна Иванова създаде първата „Монтесори“ паралелка в общинско училище.
  • 106 ОУ “Григорий Цамблак” в София отскоро имат медиатор, който им помага в комуникацията със семействата на учениците. Колко важна е неговата роля разказа на форума заместник-директорът на училището Росен Богомилов.
  • На това как образованието може да бъде приобщаващо за всички деца обърна внимание ресурсният учител от 97 СУ “Братя Миладинови” Радка Пелтекова.
  • Проектът “Заедно в училище, заедно навън” в Казанлък работи за по-малко отсъствия на ученици чрез показване на приложимостта на развиваните в училище умения. Повече за него научихме от Красимир Кръстев.

Близо 80 процента от хората, преминали през програмата на “Заедно в час”, продължават да работят в сферата на образованието. Половината от тях преподават в държавни и частни училища, включително заемат в тях ръководни роли. Други стават част от граждански организации, а трети създават свои проекти в областта на социалното предприемачество или се включват във вече съществуващи такива. Всички те са обединени от каузата всяко дете в България да получи качествено образование.