Защо да кандидатстваш в “Заедно в час”, ако си завършил педагогика
Или каква е добавената стойност на програма “Нов път в преподаването” за начинаещи учители
Независимо дали завършваш НУП, ПНУП или любимата си специалност с педагогически профил, много добре знаеш, че рано или късно ще дойде моментът, в който отново ще прекрачиш училищния праг, за да се запознаеш с новия си клас, но този път… като учител!

Тази мисъл вероятно те изпълва с всякакви вълнения, притеснения и колебания. Няма ги вече оживените разговори с колегите от университета, няма ги вече и безценните съвети на преподаватели и наставници.
“Да завършиш традиционна програма за учителска квалификация като подготовка за работа като учител е все едно да се готвиш да преплуваш Ламанша като правиш дължини в университетския басейн.”
Мартин Хейбърман в книгата си “Изключителни учители”
Да, вероятно стажантската ти практика в училище е минала гладко и са ти останали само мили спомени и хубави впечатления, но това е по-скоро комплимент към организаторите от страна на университета и училището. Реалната ситуация, в която ти носиш цялата отговорност за здравето, безопасността и учебните резултати на всеки свой ученик е доста по-сложна. Една от най-често изтъкваните причини за това защо начинаещите учители напускат професията е липсата на структурирана професионална подкрепа.
Всяка нова работа е трудна в началото, но учителската професия е особено деликатна, защото засяга стотици детски съдби. Точно в този деликатен момент участието в програма за личностно и професионално усъвършенстване като “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”, може да се окаже решаващо за професионалното ти бъдеще. Ето и три конкретни ползи от програмата за всеки начинаещ учител.

1. Подкрепа
Участниците в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час” работят със специалисти “Обучение и подкрепа на учители”. Това са хора с опит в сферата на образованието, които подкрепят учителите в ежедневната им работа.
Накратко тази подкрепа се изразява в следното:
- Посещения в училище;
- Наблюдаване на учебни часове;
- Индивидуални консултации и разговори с цел по-ефективна работа в училище и в училищната общност (колеги, ученици, родители).
2. Обучения
“Нов път в преподаването” включва и много обучения. Не само преди започването на учебната година, но и продължаващи по време на участието в програмата. Тематиката на всяко обучение се определя спрямо реалните потребности на учителите в класната стая. Няма как да съберем изчерпателен списък в тази статия, но ето някои примерни теми, за да си създадеш обща представа:
- С какви бариери се срещаме в класната стая и как можем да ги преодолеем?
- Ефективно общуване с родители
- Как и защо да овласяваме учениците си?
- Как да ангажираме училищната общност ефективно?
- Култура на класната стая
- Развиване на социално-емоционална интелигентност в час
- Преподаване на умения на 21-ви век и др.

Участниците в програмата имат достъп и до по-специализирани обучения с предметни експерти. При необходимост могат да се консултират със специалисти, които да им помогнат в работата с деца със СОП или с ученици, чиито майчин език не е български например.
Именно тази структурирана подкрепа превръща “Нов път в преподаването” във възможност за силен професионален старт за начинаещия учител. Не на последно място по важност и значение е и професионалната общност, от която ставаш част като участник в програмата.
3. Професионална общност
Още по време на предварителните обучения ще разбереш смисъла на професионалната общност, от която ставаш част. Представи си, че имаш колеги из цяла България, които винаги можеш да попиташ за съвет, препоръка или опит! Освен това участниците по програма “Нов път в преподаването” имат достъп до възможности за включване в проекти на други неправителствени и бизнес организации, в работни групи за изготвянето на препоръки за подобряване на образователната система и други.

Истории от класната стая
И ако тези три причини не са те убедили, че си струва да кандидатстваш, разгледай историите от класната стая. Няма по-красноречив аргумент от историите на нашите учители и възпитаници на програмата.
-
Ученическо самоуправление, детско и младежко участие в училище – как и защо?
УНИЦЕФ дефинира детското участие като “информирано и доброволно включване на децата, в това число на деца от маргинализирани групи, деца на различна възраст и с различни способности, във всички въпроси, които ги засягат пряко или косвено.” Правото да изразяваш и …
-
Как учениците от Тополица наваксаха пропуските от пандемията?
“Пътувайки към ОУ “Светлина” в село Тополица си дадох на сметка, че това е първото ми посещение на терен от близо две години. Много често, когато работим от вкъщи и комуникираме главно през приложения за онлайн разговори, забравяме какво е …
-
От чиновете в Копривщица през Обединените колежи на света до мечти без граници
Ако затворите очи, само за миг дори, и помислите за учителите си, вярвам че в съзнанието ви ще изплува едно лице – на учителя, който винаги ви е подкрепял; на учителката, която е била ваша опора в училище; на класния, …
-
Учителите, които променят живота: или как учениците да заобичат историята
“Имало едно време…” нали така започват приказките? Истории също толкова магически като онези от детството ни все още се пишат и днес – със силни герои, красиви принцеси и големи житейски поуки. От съвременните приказки, тези за успешни учители и …
Етикет:Заедно в час, образование, учители