Завърших за учител и сега какво?

Мини гид за завършващи и завършили студенти, които искат да работят по специалността си

Честито! Тази година ти предстои да завършиш университет! Но покрай вълненията от предстоящия край на този важен житейски етап – изпити, практика, курсови и дипломни работи, държавен изпит – остава ли ти изобщо време да помислиш какво ще правиш след това? Поправи ни ако грешим, но в университета няма свободно избираема дисциплина на тема “Как да си намеря работа в училище?”.

Затова решихме да обобщим основните стъпки, през които ще трябва да преминеш, за да практикуваш учителската професия.

Къде се обявяват свободните позиции в училище?

Всички свободни работни места за учители се обявяват на сайта на Регионално управление на образованието (РУО) за съответната административна област. Ето няколко полезни връзки: РУО София-град, Община Пловдив/свободни места за учители, РУО Благоевград, РУО Пазарджик, РУО Кюстендил, РУО Сливен, РУО Ловеч, РУО Плевен, РУО Велико Търново, РУО Габрово, РУО Търговище, РУО Варна, РУО Добрич, РУО Русе, РУО Разград, РУО Враца, РУО Видин

Потърси сайта на РУО в областта, в която искаш да работиш, и разгледай публикуваната информация. Ако не откриваш подходяща обява, имай предвид, че много често свободните места се обявяват на сайта на самото училище (или детска градина), както и на сайта на съответната община. Много училища се възползват и от най-популярните сайтове за обяви за работа или изпращат информация до бюрата по труда, за да достигнат до възможно най-много потенциални кандидати.

Какво включва процесът по кандидатстване за конкретна свободна позиция?

Директорът на учебното заведение има свободата да прецени как да протече процедурата по конкурса за обявената свободна позиция – колко и какви кръга да има в процеса на подбор, какви критерии и изисквания да постави пред кандидатите и т.н. Изцяло негово е и крайното решение за това кой кандидат да назначи на позицията.

Стандартният пакет от документи, които да подготвиш, най-често включва:

  • Копие от диплома за завършена степен на образование, изисквана в обявата (или уверение от университета за успешно положени държавни изпити, ако дипломата ти все още не е готова);
  • Професионална автобиография;
  • Мотивационно писмо.

Документите се изпращат по описания в обявата начин. Обикновено, ако по документи те допуснат до следващ етап в процеса на подбор, той включва интервю с директор и/или интервю пред комисия от част от бъдещите ти колеги в училище. 

Как да се подготвя?

Екипът, който подкрепя новите учители в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”, вече има над десетилетие опит, свързан с подготовка на документи и насоки преди интервю с директор. Ето и някои от тях!

“Има конкретни стъпки, които всеки завършващ студент да следва, така че да увеличи шансовете си да премине през процеса по назначение в мечтаното училище успешно. Конкретно в програма “Нов път в преподаването” ние им предоставяме насоки за писане на автобиография и мотивационно писмо. Това включва анализ на примерни документи за кандидатстване за работа, шаблони, допълнителна обратна връзка и др. Насоките, които предоставяме на бъдещите учители за интервю с директор, също са доста ценни, особено за млади хора, които нямат никакъв опит в търсенето на работа по специалността. Първите впечатления, които създават техните документи и поведение по време на лично интервю, са изключително важни. Директорите, с които работим, имат високи очаквания към участниците в програма “Нов път в преподаването”, особено що се отнася до техния професионализъм и мотивация за работа с деца.” 

Борислава Данева, старши специалист “Въвеждащо обучение на учители”

Подготовка на документи

  • Автобиографията не трябва да е повече от две страници. Ако в обявата не е посочен формат, към който да се придържаш, можеш да избереш този, който ти допада най-много.
  • Не забравяй да озаглавиш файла с нещо лесно разбираемо като “Име Фамилия Автобиография”.
  • В автобиографията трябва да посочиш имейл адрес за връзка. Създай си професионален имейл – име.фамилия@abv.bg или инициал.фамилия@gmail.com. Време е да “пенсионираш” всички потребителски имена като cunki99, igra42000, misheto18 и др.
  • Ако завършваш тази година, най-вероятно нямаш почти никакъв релевантен професионален опит. Това е напълно нормално, просто изведи частта за образованието преди тази за професионалния си опит в избраната бланка за автобиография. 
  • Посочи къде е завършено средното ти образование, особено ако това има отношение към позицията, за която кандидатстваш, т.е. ако кандидатстваш за учител по английски език и си завършил езикова гимназия или ако кандидатстваш за свободна позиция в гимназията, в която само до преди около 4 години си бил в ролята на ученик например.
  • В секцията за професионален опит избери позициите, които имат най-пряко отношение към позицията, за която кандидатстваш. Като студент, най-вероятно опитът ти е ограничен до сезонна работа или работа в сферата на обслужването. Посочи някои от заеманите позиции и се опитай да изведеш основни дейности, отговорности или научени уроци, които можеш да приложиш в класната стая. Например “обслужването на клиенти разви моите комуникативни умения, които ще ми послужат в работата с ученици и родители или в справянето със заплетени казуси”.
  • Много студенти се включват в доброволчески акции, програми за обмен или допълнителни курсове. Ако и ти си сред тях, със сигурност включи този опит в професионалната си автобиография. Въпреки че не е свързан с конкретно работно място, такъв опит разкрива много твои ценни качества като социална ангажираност, нагласа за постоянно учене и др.
  • Мотивационното писмо също не бива да надвишава две страници, желателно е да успееш да изразиш мотивацията си за работа в избраното училище даже и на една страница.
  • Озаглави го по сходен начин с автобиографията – “Име Фамилия Мотивационно писмо”.
  • В мотивационното писмо се обръщаш към директора на училището в уважителна форма и посочваш трите най-важни неща, свързани с твоята мотивация:
    • Какво те мотивира да искаш да работиш като учител?
    • Защо искаш да преподаваш по конкретния предмет и какви знания, умения и опит имаш?
    • Защо искаш да преподаваш точно в това училище?
  • Оформи отговорите си като свързан текст.
  • Може би е излишно да го споменаваме, но все пак е добре да отбележим, че мотивация тип “искам да преподавам в това училище, защото ми е много близо до вкъщи” или “искам да работя като учител, защото мисля, че така ще мога да си почивам през по-голямата част от деня” не се приемат добре и няма да доведат до мечтаната работа.
  • Провери автобиографията и мотивационното си писмо няколко пъти за грешки. Помоли и някой приятел също да хвърли свеж поглед, защото е нормално често да пропускаме грешките, които правим, но трябва да ги изчистим преди да изпратим документите си на потенциален работодател.

Подготовка за интервю

“Може би, най-важното нещо, е спокойствието. Да не позволиш на вълнението да те превземе и да те постави в някаква неловка ситуация. Нека всички бъдещи участници в програмата знаят, че помощ и подкрепа ВИНАГИ ще получат без значение дали от някои от останалите участници или от екипа на програмата. Ако някой участник усеща, че има нужда от помощ или подкрепа, винаги ще я намери. Ако си контролират вълнението по време на интервю, съм сигурен, че всичко ще мине супер.”

Метин Башев, участник в програма “Нов път в преподаването” випуск 2021-2023. Завършва английска филология през 2020 година, в момента преподава английски език в Гавраилово, област Сливен.

“Голяма част от студентите не знаят как да продължат пътя си. За огромно мое съжаление, университетът не предлага достатъчно часове практика в училище. Тук говоря не само за учебни часове, а и за време, отделено на административната работа. Работата ми в ОбУ “Св. Св. Кирил и Методий”, с. Априлово, е първата ми работа по специалността. Преди интервюто проучих училището – населено място, капацитет, особеност на ученици, разстояние от там до моето населено място, квартири. Стараех се да нямам очаквания и тръгнах на приключение с широка усмивка! Най-ценна ми бе обратната връзка от участници в програмата, които вече са преподавали във въпросното училище. Смятам, че колкото повече срещи има между випуските, толкова по-подготвени ще бъдат новите учители. Но! Важно е всеки нов учител да знае, че това е неговото лично предизвикателство и той сам ще трябва да реши по кой път да поеме!”

Цветелина Милева, участник в програма “Нов път в преподаването”, випуск 2020-2022. Завършва българска филология с учителска правоспособност, в момента преподава БЕЛ в Априлово.

Ето и основните насоки, които участниците в програма “Нов път в преподаването” получават преди интервюто си с директора на избраното училище.

  • Професионално поведение, отношение, вид:
    • Важно е облеклото (без къси рокли, сандали, дънки, спортни тениски, тънки презрамки, кецове). Освен това е важно да се изразяваш професионално и уважително. Ключово е да изслушваш внимателно, за да усетиш нагласите, отношението на директора, както и да демонстрираш скромност като нов човек за системата и институцията. 
  • Увереност за справяне с работата:
    • Ясно е , че ще се притесняваш от самото интервю и/или от това, което те очаква, но същевременно демонстрирай с примери, с поведение, че искаш и можеш да се справиш с работата на учител в конкретното училище. Директорите не биха избрали човек, който им се струва неуверен и уплашен. 
  • Интерес и ясна мотивация за избор на конкретното училище:
    • Сподели и аргументирай защо искаш да си учител и да работиш с деца, но и защо точно в това училище. Избягвай причини, свързани с местоположение или наличност на свободни позиции в даден момент. Сподели как твоя профил и нещата, които знаеш за училището, са те привлекли. 
  • Пример за умения, знания, опит, които притежаваш и ще помогнат за работа с учениците:
    • Обясни с конкретни примери кое от опита, образованието, знанията ти ще е супер полезно за децата и училището (таланти, квалификации, опит, езици и т.н.). 

Надяваме се, че насоките и информацията в тази статия ще са ти от полза в кандидатстването за работа в мечтаното училище. Ако искаш да разбереш как програма “Нов път в преподаването” е полезна и за квалифицирани педагози, прочети още:

Желаем ти успех!

Стани част от вдъхновяващите учители, които променят света на учениците си

дни
часа
минути