Запознайте се с журито на “Учим заедно”: Айлин Хаджийска, Силвия Георгиева и Снежана Ангелова (1 част)

Ученик, журналист и дългогодишен директор са първите членове на журито, което ще оценява проектните предложения за новата програма “Учим заедно”
До края на октомври 2021 г. училищата в цялата страна подават проектни предложения за новата програма на “Заедно в час” “Учим заедно: Преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията”. Програмата предоставя финансови грантове до 50 000 лв., които целят да стимулират училищата да предложат и приложат работещи решения, които допринасят за наваксване на пропуските от пандемията в знанията и уменията на учениците в България.
След крайния срок за кандидатстване за програмата, проектите ще бъдат оценени от жури, а след това най-добрите ще преминат и през интервюта с оценителите. В две публикации ви разказваме повече за хората, които избрахме да направят селекцията на проектните предложения, тяхната мотивация да подкрепят програмата и какво очакват от проектните предложения. Ето първите трима от тях:
Айлин Хаджийска: Трябва да се поучим от грешките, да видим кое можем да подобрим и да го направим

Айлин е ученичка в 11-и клас в 97 СУ “Братя Миладинови” в София. Тя силно вярва, че училището е най-доброто място за развитие на уменията. Според нея, то е макет на всичко, което предстои след 12-и клас. През свободното си време се стреми да развива умения, които да ѝ помогнат да бъде по-зряла личност с ясна гражданска позиция. Пише статии за sCOOLmedia, както и за собствения си блог. Обича да чете книги, да слуша музика и да се разхожда сред природата. Като ученичка Айлин вижда готовия продукт, който учителите ѝ представят. За нея е интересно да види какво всъщност се крие зад кулисите, по какъв начин си го представят те и да направи съпоставка с това, което вижда тя. Айлин е редовен участник още в Лятната академия на “Заедно в час”.
Защо се включваш, като част от експертното жури в програма “Учим заедно”?
За мен включването в експертното жури на програмата „Учим заедно“ е нещо изключително ново и много интересно. Включвам се, защото вярвам, че за да се развива българската образователната система трябва да се поучим от грешките, да видим кое можем да подобрим и да го направим. Искам да видя какъв е погледът на учителите върху изминалите месеци, защото моята гледна точка е различна от тяхната. Любопитно ми е да видя как са се справили учителите и кои практики, които са приложили работят най-добре за учениците.
Как си представяш образованието след края на пандемията?
След края на пандемията се надявам учениците да са по-сплотени, по-смели и наистина да оценяват времето в училище. Да оценяват срещата със съучениците и учителите си лице в лице и да видят, че наистина без нея светът не е същият. Според мен можем да си вземем малко от някои практики, приложени по време на онлайн обучението и да ги използваме в преподаването на живо . Например да използваме различните дигитални канали, за да изпращаме ресурси и да улесним начина на работа на учителите и учениците.
Силвия Георгиева: Искрено се надявам всички участници в образователния процес да осъзнаят колко е важно да се подкрепят, да си сътрудничат и комуникират ефективно, за да преодоляват възникващите проблеми и в крайна сметка децата да ходят мотивирани и щастливи на училище

Силвия Георгиева е образователният репортер на вестник Сега от 2015 г. Завършила е журналистика и магистратура по политически мениджмънт в Софийския университет и има дългогодишен опит в медиите. Работила е в “По света и у нас” и предаването “Вижте кой” по БНТ. От 2006 г. е журналист във в-к “Сега” – там отразява последователно ресорите култура, медии, туризъм, социална политика, политика, а след близо 4 години майчинство поема образователния ресор, отразявайки активно проблемите в средното и висшето образование. Те “завладяват” дните й, още повече, когато се сблъсква с тях и лично като майка на двама ученици във втори и пети клас. В свободното си време обича да чете художествена литература и да практикува йога.
Защо се включваш, като част от експертното жури на програма “Учим заедно”?
Включвам се в журито на програма “Учим заедно” от професионален интерес – очаквам да видя в проектите на училищата наистина работещи начини за преодоляване на образователните затруднения сред учениците в следствие на пандемията, тъй като на много места допълнителните обучения са недостатъчни. Сред въпросите, на които търся отговор, е как образованието да стане по-интересно за учениците и как те да станат по-мотивирани да полагат усилия за бъдещето си. Интересувам се какви идеи имат училищните директори, както и какви са пречките и нужните механизми за реализирането им. Не на последно място, очаквам в бъдеще опитът ми като оценител да бъде полезен в работата ми, за да мога по-обективно да преценявам определени действия на училищните екипи, а защо не и да предлагам за дискусия конкретни мерки за преодоляване на обучителни трудности на страниците на в-к “Сега”, включително и да споделям добрите практики, които да увлекат и останалите училища.
Как си представяш образованието след края на пандемията?
С една дума, образованието след пандемията си представям като “по-мъдро”. Искрено се надявам всички участници в образователния процес да осъзнаят колко е важно да се подкрепят, да си сътрудничат и комуникират ефективно, за да преодоляват възникващите проблеми и в крайна сметка децата да ходят мотивирани и щастливи на училище. Надявам се след пандемията родителите да продължат да бъдат по-въвлечени в обучението на децата си, учителите – все така да търсят нови, интерактивни и по-практически ориентирани методи на преподаване, отчитащи променените нагласи на днешното поколение, а учениците – по-ангажирани по време на час и с по-добри резултати.
Снежана Ангелова: Училищата получават уникален шанс да постигнат не само краткосрочни, но и дългосрочни цели по отношение на мотивацията и ангажираността на учениците

Снежана Ангелова е дългогодишен преподавател по български език и литература с опит като зам.-директор и директор. 12 години е директор на ОУ „Пенчо Славейков“ в Димитровград. Училището е първото училище, носител на Специалната награда на Президента на Република България през 2010 година, едно от първите иновативни училища в Хасковска област. През годините е преминала през разнообразни обучения и квалификации, сред които Педагогическия колеж „Банк Стрийт“, Ню Йорк, по програма на Академия за лидери в образованието на Фондация „Америка за България“ и нейните квалификационни програми. През 2020 година успешно завършва и обучение „Преподаване и коучинг за учители“. Снежана Ангелова е завършила висшето си образование в Пловдивския университет “Паисий Хилендарски” и притежава втора ПКС.
Защо се включваш, като част от експертното жури на програма “Учим заедно”?
Вярвам в мисията и ценностите на “Заедно в час” и се включвам като част от експертното жури на програмата „Учим заедно: Преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията“, защото очаквам да видя предложения за прилагане на утвърдени инструменти или нови практики и идеи за наваксване на пропуските от пандемията в знанията и уменията на учениците в България през последните 2 учебни години. Като обучител на учители ще съдействам работещите решения и идеи с потенциал да се приложат успешно от училищната общност в страната и да се разпространят широко в системата на образованието. Това ще помогне и при организиране и провеждане на обучителни програми за учители, директори на образователни институции и училищни екипи.
Как си представяш образованието след края на пандемията?
Пандемията изостря съществуващите проблеми, като намалява възможностите на най-уязвимите групи ученици – онези от по-бедните и селски райони, за включване в обучението от разстояние в електронна среда. Но пандемията се свързва и с промяна, която извежда образованието на по-добро ниво дори от преди кризата – рязко стимулиране на иновациите в образователния сектор. За броени седмици с дигиталното образование се случва повече, отколкото преди това за цялата му история. И вече никой не го подценява, защото знае, че то е бъдещето. Програмата „Учим заедно: Преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията“ ще промени образованието. Промяната няма да е лесна, но е за добро. Чрез тази програма училищата получават уникален шанс да постигнат не само краткосрочни, но и дългосрочни цели по отношение на мотивацията и ангажираността на учениците за повишаването на знанията, за постигане на по-добри резултати, за да повишат благосъстоянието си и да поемат отговорност за собственото си развитие и учене.
Очаквайте следващата седмица представяния и на останалите членове на журито на проектите в програма “Учим заедно”!