Запознайте се с журито на програма “Учим заедно” 2023: Д-р Светла Петрова, Биляна Йорданова, Йорданка Чакърова (първа част)

Конкурсът за училищни проекти продължава до 10 май
В разгара на кандидатстването на новото издание на програма “Учим заедно”, подобно на миналата година, е време да ви представим и журито, което ще оценява получените проектни предложения. И тази година в журито се включват експерти с разнообразен опит и поглед към образователната система – преподаватели, журналисти, образователни експерти.
Програмата предоставя финансови грантове до 30 000 лв., които целят да стимулират училищата да предложат и приложат работещи решения, които допринасят за развиването на умения за саморегулирано учене и социално-емоционални компетентности в прогимназиална степен.
“Учим заедно” за втора поредна година се реализира с финансовата подкрепа на фондация “Америка за България”.
Повече за конкурса и условията за кандидатстване прочете на страницата на програмата.
Ето и първите трима от тазгодишното шестчленно жури:
Д-р Светла Петрова: Дълбоко вярвам в творческия потенциал на българския учител и българското училище

Д-р Светла Петрова е участвала в разработването на политики, стратегии и програми в областта на училищното образование. Има богат практически опит като национален координатор на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) и Международното изследване на гражданското образование (ICCS).
Изследователските интереси на д-р Петрова са свързани с развитието на уменията за мислене, учене и метапознание. Тя е част от екипа, разработил методологията и инструментариума за измерване на уменията на учениците за саморегулиране при учене. В момента участва в разработването и внедряването на методология и програма за развиване на критичното мислене на учениците като интегративна част от учебния процес в училище.
Каква е твоята лична мотивация да си част от експертното жури на програма “Учим заедно”?
Уменията за саморегулиране не са даденост. Те се формират целенасочено и изискват използването на адекватни подходи и стратегии от страна на учителите и всички участници в образователния процес, за да се постигне постепенен преход от външна регулация (от учителя) към саморегулация (от ученика) при учене.
Поставянето на саморегулираното учене и социално-емоционалните компетентности на учениците във фокуса на училищните политики и практики е важна крачка към формиране на качествено ново разбиране за целите на образованието през 21. век. Дълбоко вярвам в творческия потенциал на българския учител и българското училище. Очаквам да бъдат предложени проекти, допринасящи за изграждане на самостоятелни и осъзнати млади хора, които сами организират, управляват и осмислят процеса на учене; систематично развиват познавателните си умения, мотивация, поведения, ценности и нагласи към постигане на поставените цели.
Как развитието на умения в учениците допринася за по-добро бъдеще?
Според редица проучвания и прогнози значителна част от учениците ще работят в бъдеще професии, които все още не съществуват. Този факт радикално променя образователната среда и поставя важния въпрос кои са тези умения, които учениците трябва да формират в училище днес, за да се реализират успешно след това. Без съмнение, функционалната грамотност, критичното мислене, когнитивната гъвкавост, емоционалната интелигентност, креативността и редица други умения ще стават все по-ценни в условията на 21. век. Да вземем например функционалната грамотност, която е основата за успеха на личността във всяка област. Редица проучвания показват, че равнището на грамотността е много точен и надежден показател за бъдещото икономическо и социално благосъстояние на отделния човек и на обществото като цяло. Нивото на грамотността е ключово за оценката на човешкия капитал в една или друга страна, а средното равнище на грамотността на населението е много по-точен индикатор за икономическия ръст в бъдеще, отколкото само образователните постижения. Следователно, функционалната грамотност, както и добре развитите умения за мислене и метапознание например постепенно ще се превръщат във „валутата“ на съвременното общество навсякъде по света.
Биляна Йорданова: Развитието на умения в учениците ще подготви едно по-квалифицирано и подготвено поколение за работа в реална среда



Биляна Йорданова е преподавател по информатика и ИТ с опит като ръководител „Проекти, иновации и квалификация“ в ПМГ „Проф. Емануил Иванов“ град Кюстендил. Преподава и към училищната Телерик Академия. Тя е старши учител по компютърни дисциплини с над 12 години преподавателска практика, като през годините преминава през разнообразни обучения и квалификации. Има интереси в областта на STEM обучението, реализиране на различни европейски инициативи като Code Week, STEM Discovery Campaign и други, на местно и национално ниво. Ръководител на ученици, заемащи призови места на различни конкурси и състезания.
Каква е твоята лична мотивация да си част от експертното жури на програма “Учим заедно”?
Проектът, който ПМГ гр. Кюстендил реализира през 2022 година по същата програма, бе полезно предизвикателство, което повиши квалификацията на учителите, отвори темата за саморегулираното учене и даде възможност на учениците да наваксат дефицити в знанията и уменията си, породени от пандемията. Бих желала да помогна с опита и експертизата си на училища, които желаят да се развиват в тази област.
Как развитието на умения в учениците допринася за по-добро бъдеще?
Развитието на умения в учениците ще подготви едно по-квалифицирано и подготвено за работа в реална среда поколение. Хора, които мислят, анализират, справят се с успехите и неуспехите си и допринасят за по-успешна икономика и бъдеще като цяло. Комуникационните умения, критичното мислене, цялостната грамотност на учениците са задача на образователната система. Нека я направим по-добра и ефективна.
Йорданка Чакърова: Вярвам, че способността за регулиране на усилията, поддържане на баланс и устойчива целеустременост са сред най-ценните и полезни умения, на които някой може да бъде научен



Йорданка Чакърова е сътрудник „Образователни проекти“ във фондация „Заедно в час“. Има опит в частния и неправителствения сектор като координатор и проектен мениджър. Изследователските ѝ интереси са в сферата на образователните иновации и алтернативи, насърчаването на мотивацията за учене и развитие и равен достъп до образование. Дипломните ѝ проекти са на теми „Реформи и алтернативи в образователната система в България“ и „Изследване на детското любопитство и мотивация за учене чрез образователни компютърни игри“. През изминалата година участва пряко в подбора и подкрепата на селектираните училища в първото издание на програма “Учим заедно” на Фондация „Заедно в час“.
Каква е твоята лична мотивация да си част от експертното жури на програма “Учим заедно”?
Като част от екипа на първото издание на програма “Учим Заедно” имах страхотната възможност и чест да подкрепям вдъхновяващи и смислени проекти. Смятам, че този опит ми даде много и нямам търпение да получим всички предстоящи проектни предложения. Този заряд и желание за работа със смисъл, умножен в толкова много страници е безкрайно зареждащ.
Как развитието на умения в учениците допринася за по-добро бъдеще?
Темата за саморегулираното учене и социално-емоционални умения ми е изключително близка. Ежедневно се сблъсквам с хора, които изпитват затруднения в собствената си регулация, в поставянето и следването на цели, с поддържане на мотивацията си. Аз самата често изпитвам такива предизвикателства. Вярвам, че способността за регулиране на усилията, поддържане на баланс и устойчива целеустременост са сред най-ценните и полезни умения, на които някой може да бъде научен. Чрез тях, децата могат не само да трупат знания, но и да се (само)изграждат като способни, спокойни, устойчиви и уверени личности.
Етикет:жури, проекти, училищни проекти, Учим заедно