• За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Лятна академия
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Лятна академия
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари

Добри практики

  • Начало
  • Блог
  • Добри практики
  • Как да отбележим 8 март в училище?

Как да отбележим 8 март в училище?

  • Публикувано от Мая Стоянова-Уорнер
  • Категории Добри практики, Всички
  • Дата 8 март, 2021

Международният ден на жената ни дава чудесен повод да си припомним вдъхновяващите истории жените от близкото и далечно минало. Учебната програма и без това е изпълнена с предимно мъжки постижения – революционери, учени, откриватели, царе, президенти. Тази година, поне за малко, можете да насочите вниманието на учениците си върху съдбите на онези жени, благодарение на които днес можем да гласуваме, да учим, да практикуваме каквато си поискаме професия и много други права или привилегии, които съвсем естествено сме започнали приемаме за даденост. 

Жените в различните периоди от историята

Възложете на учениците си задачата да проучат как са живели жените през различни периоди от историята – от древността до наши дни. Можете да разделите класа на толкова изследователски екипа, колкото периоди решите да обсъждате (напр. Месопотамия, Древен Египет, Римската империя, Северна/Южна Америка преди Великите географски открития, Средновековна Европа, Османската империя, Ренесанса, Студената война и т.н.). Нека всеки екип проучи конкретен период и представи откритията си пред класа. Поставете им следните шест въпроса, чиито отговори да включат във финалната си презентация:

  • Какво е било различното в начина на живот на мъжете и жените в това общество?
  • Какви са били очакванията към жената в този период?
  • Какъв е бил статутът на жените от законова гледна точка? (Можели ли са да притежават земя, да работят, да гласуват и т.н.?)
  • По какъв начин класовото разделение се отразява на правата на жените?
  • По какъв начин мястото, на което живеят, определя възможностите и правата на жените?
  • Има ли известни женски фигури от този период и какви са техните постижения?

В края на проекта организирайте дискусия, за да проверите как се чувстват учениците ви с оглед на наученото, както и какво им е направило най-голямо впечатление. Обсъдете как живеят жените в днешно време в същите географски региони. 

Възстановка на исторически събития, свързани с правата на жените

Историческата възстановка е идеален начин да ангажирате целия клас в изучаването на дадено събитие или период. Можете да изберете конкретен период от българската или световна история, свързан с избирателното право на жените, хипи движението или сексуалната революция от 60-те години на XX век например.

Преди самата възстановка възложете на учениците си да направят проучване и да систематизират откритията си за избраното събитие. След това с помощта на класа напишете един или няколко сценария, в които да има роли за всеки ученик. Не се страхувайте да проявите творчество при измислянето на сценариите – вдъхновете се от историята, но дайте воля на въображението си. Нашето предложение е сценарий за семейна вечеря в края на XIX, началото, средата и края на XX век. Как биха изглеждали и как биха се държали хората през тези десетилетия? Какви събития биха обсъждали по време на вечеря? 

След приключването на тези сценки обсъдете с учениците техните впечатления. Помислете заедно с тях върху следните въпроси:

  • Как се променят правата на жените?
  • За какво все още се борят днес?

Вдъхновете класа с биографии на бележити жени

Няма нищо по-вдъхновяващо от личния пример. Възложете задача на учениците си да потърсят информация за живота на различни исторически фигури. Можете да им препоръчате следните книги:

  • “Аз съм българка”, Петя Александрова
  • “Смели и различни – историите на 50 удивителни българки”, Деси Нико
  • “Истории за лека нощ за момичета бунтарки”, Елена Фавили и Франческа Кавало
  • “Истории за лека нощ за момичета бунтарки 2”, Елена Фавили и Франческа Кавало

Помолете ги да изберат трите най-впечатляващи според тях истории и да потърсят допълнителна информация за историческите личности в тях. 

Надяваме се, че по този начин в съзнанието на учениците ви 8 март няма да е просто ден, в който се чувстват длъжни да поднесат букет на класната, а празник, покрай който да се замислят за подвизите на поколения жени и каузите, които защитават понякога и с живота си. За допълнителни идеи можете да прочетете безплатния наръчник “8 март е!”, изготвен от група доброволки към Български фонд за жените.

Прочетете още как “Заедно в час” и Always обединяват сили, за да осигурят на всяко момиче в България достъп до качествено образование.

Идеите в тази статия са адаптирани от: Social Studies School Service

Етикет:8 март

  • Сподели:
Мая Стоянова-Уорнер

Предишен пост:

“Заедно в час” и Always обединяват сили, за да осигурят на всяко момиче в България достъп до качествено образование
8 март, 2021

Следващ пост

Teach For Bulgaria and Always Join Forces to Provide Access to Quality Education to Every Girl in Bulgaria
8 март, 2021

Прочетете още

Salesforce-position
Corporate Partnerships Specialist
1 юли, 2022
Salesforce-position
Заедно в час търси специалист “Технологии и операции”
28 юни, 2022
52049364038_71152edfaf_c
За чудесата, които се крият отвъд формалното образование
27 юни, 2022

Търсене

Последни новини

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022
Защо да изберете учител на “Заедно в час”? Директорите споделят.
19май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти