Какво ще правите с учениците през лятото

Споделяме ви предваканционно вдъхновение от общността на Заедно в час и какви проекти са предвидили да правят учители и възпитаници през лятото с учениците
Училищният вестник на Явор Хаджиев от Долна Баня

Явор Хаджиев е учител по английски език в СУ “Неофит Рилски”, гр. Долна Баня и участник първа година в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”.
Защо точно училищен вестник?
Явор приключва първата си година като учител и забелязва, че в училището няма подобна инициатива. В работата си с учениците се стреми освен да предаде необходимото предметно знание по английски език, да развие и редица други качества и умения в учениците си като:
- Умения за писане;
- Четивна грамотност;
- Критично мислене;
- Медийна грамотност;
- Изследователски дух;
- Работа в екип;
- Социално-емоционални умения.
Проектът за училищен вестник отговаря именно на тези потребности. С вестника Явор цели още да привлече интереса на ученици от цялото училище и да работи в сътрудничество с колегите си, така че реализацията на неговия проект би сплотила цялата училищна общност.
Времева рамка за изпълнението на проекта
юни – юли 2020
Поради епидемичната обстановка Явор е подготвен за изцяло онлайн и дистанционна работа по стартирането на училищния вестник, изготвянето на съдържанието, дизайна и разпространението му.
Целта на учителя е вестникът да продължи да съществува и да се развива по време на следващата учебна година.
Потенциални участници и партньори
- Ученици от 1. до 12. клас, които имат интерес към медии, мениджмънт и творчество;
- Колеги на Явор в СУ “Неофит Рилски”, които могат да подкрепят децата с насоки за писане на статии, проучване на теми, редакция, фотография, страниране, дизайн, печат и др.;
- Училищния парламент;
- Журналисти от регионални медии.
Лятното училище за родители на Ганка Биволарска



Ганка е учител по математика в СУ “Неофит Рилски”, гр. Долна Баня и първа година участник в програма “Нов път в преподаването”.
Защо точно училище за родители?
Ганка също приключва първата си година като учител по математика в СУ “Неофит Рилски”. Този опит ѝ позволява ясно да разбере значението на семейната подкрепа и ангажираността на родителите за успеха на децата в училище. Затова тя разработва проекта за училище за родители, водена от стремежа си да е максимално полезна за децата, които са най-застрашени от отпадане от училище.
Целта на проекта на Ганка е да повиши информираността на ромските семейства за последиците от преждевременното отпадане на децата от училище по отношение на личностното им развитие, социалната и икономическата им интеграция в бъдеще. Проектът е базиран на добри практики от работеща методология, публикувани в ръководства и практически материали за работа с ромите в цялата страна.
Времева рамка и детайли по изпълнението на проекта
юни – септември 2020
Първоначално Ганка замисля проекта си за работа с родителите на живо, но предвид извънредната ситуация го адаптира и с възможност за онлайн реализация.
За родителите на учениците в 5. и 6. клас:
Юни: “Образованието като трамплин за по-добро бъдеще” – Осъзнаване на важността на училището не само като предпоставка за професионален успех, но и за коренно различен живот;
Юли: “Колко високо можем да скочим с помощта на трамплина и как това може да мотивира детето ми да стъпи на него?” – Представяне на съществуващи възможности за развитие за младежите и децата във и след завършване на училище.
За родителите на учениците от 9. до 12. клас програмата се повтаря през август и септември.
Ганка планира всяка тема да бъде поднесена под формата на 100-минутна интерактивна сесия със следната структура:
- 5 минути включване на родителите и други гости;
- 10 минути споделяне на мисията и визията на проекта;
- 20 минути филм с поука в подкрепа на мисията на проекта;
- 20 минути изслушване на госта/гостите (ролеви модел, влиятелен човек от общността, представител на социална служба с акцент върху добрите практики за възпитанието на децата);
- 10 минути споделяне на впечатления и мнения;
- 20 минути предложения за конкретни мерки;
- 15 минути за индивидуални разговори с родители след сесията, за разясняване на въпроси и изслушване на мнения.
Потенциални участници и партньори
- Родителите на децата в риск от отпадане от училище;
- Колегите в училище и особено всеки класен ръководител;
- Училищното ръководство;
- Представители на общината;
- Представители на социални служби;
- Външни гости – ролеви модели;
- Влиятелни хора от общността, чиято дума се чува и уважава.
Лятното училище за развиване на уменията на 21-ви век на Евелина Стойчева, Господинка Иванова, Петя Стефанова, Валентин Хаджиев, Яни Радев
Учители в Първо Основно Училище “Георги Бакалов”, Стара Загора



Защо точно лятно училище за уменията на 21-ви век?
По същото време миналата година петимата учители в Първо Основно Училище “Георги Бакалов” остават с впечатлението, че в стремежа си да преподават предметно знание, не съумяват да отделят достатъчно внимание на друг важен аспект от учебния процес, а именно уменията на 21-ви век.
Затова решават да организират лятно училище за учениците си с фокус върху развитието на:
- Креативно мислене;
- Работа в екип;
- Емоционална интелигентност;
- Четивна грамотност.
На етап планиране на проекта петимата учители определят и основните ключови елементи, които искат да видят в неговата реализация:
- Занятията и активностите да се проведат на открито и да бъдат изнесени в старозагорските села Змейово и Хрищени, откъдето са и мнозинството от техните ученици;
- Да използват основно метода на игровизация на учебния процес;
- Да включат родителите като участници и съорганизатори.
Учителите разпределят планирането на активностите по дни, като всеки работи върху разработването на игри по умението, което смята за своя силна страна.
Времева рамка за изпълнението на проекта
1-12 юли 2019 г.
СЕДМИЦА 1 – с. Хрищени, обл. Стара Загора
ДЕН 1 /01.07.2019г., 09:00 – 12:00ч./ – Работа в екип
ДЕН 2 /02.07.2019г. , 09:00 – 12:00ч./ – Емоционална интелигентност
ДЕН 3 /03.07.2019г., 09:00 – 12:00ч./ – Креативност
ДЕН 4 /04.07.2019г., 09:00 – 12:00ч./ – Четивна грамотност
ДЕН 5 /05.07.2019г., 16:00 – 19:00ч./ – Кулинарен семеен ден
През втората седмица от проекта програмата се повтаря в село Змейово.
Участници и партньори
- Учениците от Първо Основно Училище “Георги Бакалов”;
- Техните родители;
- Кметовете на Змеево и Хрищени;
- Международен младежки център в гр. Стара Загора;
- Гости – ролеви модели;
Ако искате да се свържете с екипа от Първо Основно Училище “Георги Бакалов” за повече въпроси и информация за техният проект, пишете на schools@zaednovchas.bg.
Етикет:летни проекти