Тематични седмици в училище

тематични седмици

Няколко идеи как да мотивирате и обедините училищната общност по важни или интересни теми

Знаете ли колко са учебните седмици, в които учениците ходят на училище? Верният отговор е повече от 30 (между 32 и 36 – в зависимост за кой клас става въпрос). Това са повече от половината седмици в годината, които освен просто учебни дни, могат да бъдат и много по-специални седмици. В тази статия ви разказваме именно как да превърнете учебните седмици в тематични празници, които да обединят ученици, родители, учители и цялата общност, но също така да засилят мотивацията на учениците да усвояват нови знания. Особено в ситуацията на дистанционно обучение много от учениците, а и учителите, губят мотивация именно заради загубата на споделени преживявания и социален контакт – тематичните седмици са идея, която може да върне именно тях.

Какво е тематична седмица 

Тематична седмица е седмица, която има специална тема, която е обща за всички в училището – ученици, учители, дори родители и гости. Тези тематични седмици могат да обхващат различни по вид събития и инициативи и да се интегрират както в работата в клас, така и в училищния живот извън часовете – декорация на коридорите и кабинетите, провеждане на специални отворени врати (за да се включат още повече хора – родители, експерти и гости). 

Възможни теми за тези специални седмици могат да са както неща, свързани със самото училище (патрон, профил), така и с по-големи теми, които смятате за важни за учениците и общността (като седмица на финансовата грамотност, седмица на кариерното ориентиране/професиите, седмица на доброто и пр.)

Тематичните седмици напрактика дават възможност училището да създаде по-дълъг период от време, в който всички ученици, учители и други хора да бъдат обединени от обща тема и така да създадат общо преживяване, история, която да ги обединява, забавлява и увлича. Свободата, която те дават е възможност за училищата да наблегнат на истински важните неща, които са залегнали във визията на училището и да създадат сплотена общност. 

Как да организираме и създадем тематична седмица в училище

Първа стъпка – Защо искате да организирате тематична седмица – започнете от целите 

Първата стъпка при планирането на тематични седмици в училище е да си поставите ясни цели какво искате да постигнете с организирането на подобно неща. Това е може би най-важната стъпка, за да имате ясна пътеводна светлина какво искате да постигнете и дали накрая е било успешно. 

Ето няколко примерни цели:

  • Да създадете силно чувство на общност сред настоящите ученици и учителския колектив в училището
  • Да ангажирате повече родители и възпитаници на училището в развитието му
  • Да намалите агресията сред учениците
  • Да повишите мотивацията на учениците да ходят на училище и да учат

Поставянето на целите ще помогне да изберете подходяща тема на специалната седмица и да подберете правилните инициативи и събития, които да се случат в нея. Тя ще помогне да прецените и кои групи от хора около училището исате и трябва да включите (например – ако искате да ангажирате повече възпитаници и родители – задължително е да ги включите в планираните активности). Може да имате повече от една цели за една тематична седмица, като е добре те да не са повече от три и да се допълват естествено. Друг полезен съвет – опитайте се да сложите конкретика на резултатите, които искате да получите – например – да ангажирам повече от половината родители на ученици. Или да включим поне 10 възпитаници на училището от различни випуски. Това ще даде по-добра измеримост на това доколко сте успели да постигнете своите цели.

Втора стъпка – Намерете партньори и съмишленици, с които да осъществите тематичната седмица

Ако идеята на тематичната седмица е да обедини училищната общност няма как да я осъществите сами, дори да имате най-страхотните идеи, конкретни цели и планове. За да се получи добре е важно да имате поне няколко големи съмишленици в училище – сред колегите учители, сред ръководството и сред учениците. Споделете своята идея, питайте ги какво мислят, даи биха подкрепили, дали биха се включили в подобна инициатива. Разпитайте дали са правили нещо подобно преди, какви са били резултатите. Всичко това ще ви помогне да съберете повече информация и да убедите повече хора да ви подкрепят. Когато търсите съмишленици стъпвайте на техните силни страни, на неща, които са им страст и които ще ги привлекат към идеята.

Трета стъпка – започнете с една тематична седмица

Започнете планирането на тематичните седмици без много амбиция и постепенно. Планирайте и осъществете една седмица, а след това, ако се получи добре, опитайте още една и така докато намерите правилния баланс. Все пак организирането на тези седмици дори и с ангажиране на повече хора изисква допълнителна работа и координация, която няма да се получи успешно изведнъж. Дайте си време да натрупате опит, добри помощници (колеги и ученици) и пространство за рефлексия и почивка.

Четвърта стъпка – включете учениците още в процеса на планиране

Един огромен креативен ресурс, с който разполага всяко училище, са учениците. Те са особено ценни особено когато търсим начин да привлечем тяхното внимание, да ангажираме техния интерес. Именно затова е важно още в първите етапи на планиране на тематичните седмици да включите в организационния комитет представители на учениците – да разпитате какво е тяхното мнение, какви са важните теми за тях. Ако се колебаете между различни теми и цели – именно те могат да ви насочат към по-важната и ценна за тях в конкретния момент. От друга страна за тях ще е много полезен опит да участват в организирането на подобни мащабни събития, за да трупат разнообразни умения и компетентности подобно на работата по проекти – решаване на проблеми, работа в екип, критично мислене и пр.

Пета стъпка – Избор на тема и седмица

Изборът на тема идва като резултат от всички предходни стъпки. 

Например – ако вече сте решили, че искате да работите за ангажиране на родители и възпитаници, в същото време да мотивирате повече учениците да посещават училището, а те самите са ви казали, че имат нужда от повече информация как ученето в училище им е полезно за бъдещото развитие и как се прилага в практиката. Заедно с колегите от училище вероятно вече сте се сетили да направите Седмица на професиите. В нея ще ангажирате възпитаници на училището и родители да разказват за своите професии и връзката с училище и ученето, колегите по различни предмети пък ще планират уроци, които имат много по-практично съдържание и пр. Кога обаче е най-подходящото време за подобна седмица? Потърсете тематични дни – например – седмицата около 1 май, която обикновено е и запълнена и с много почивни дни, ако преподавате в финансово-стопанска гимназия може да е около деня на банкера. Друг вариант е около патронния празник и да се върже с него, да е в края на учебната година, когато много от учениците по-сериозно обмислят кандидатстване в ново училище или в университет и пр. Потърсете смислова и логическа връзка и не забравяйте да сверите с календара на МОН за НВО, периодите на контролни, входни и всякакви други сериозни учебни активности и тържества. 

Шеста стъпка – планирайте добре и създайте очакване

След като сте избрали своята тематична седмица е време да преминете и в подготовка. Погрижете се да имате достатъчно членове на екипа, за да може да разпределите задачите и отговорностите и да няма хора, които са твърде претрупани около инициативите. Включете повече ученици и им позволете те самите да бъдат водещи, да организират, да трупат опит – възрастните могат да бъдат само ментори и да подкрепят. Не забравяйте да отделите време и да създадете очакване за тематичната седмица. Подгответе рекламни материали, споделете с местния вестник или радио, напомняйте редовно на учениците в часовете, когато влизате какво се случва, как върви подготовката и какво могат да очакват. 

тематични седмици

Седма стъпка – направете тази седмица празник за всички

Без значение дали ще направите серия от срещи с професионалисти, голямо тържество и изложба в коридорите на училището, направете преживяването празнично, специално. Понякога малките поздрави с това как започва деня в час прави голямото усещане, че предстои нещо вълнуващо. Насладете се на работата си, а чак след това правете анализ и равносметка. Дори нещо да се обърка, позволете на учениците да учат и от тези грешки и да бъде полезно.

Тематичните седмици за мащаба на едно училище вероятно звучи доста амбициозно, затава винаги имате възможност да започнете подобна инициатива в по-малък мащаб – във вашия клас. Ако се получи добре, учениците се въвлекат да участват, можете да споделите резултатите с колегите и ръководството и така да предадете идеята да се реализира и на училищно ниво.

Идеи за тематични седмици в училище, които може да откраднете

  • Седмица на професиите /кариерно ориентиране – срещи с хора с различни успешни професионалисти и как училището им е помогнало (може да използвате родители или възпитаници на училището)
  • Седмица на науката – изложба проекти на ученици, срещи със съвременни учени, научни експерименти и приложение на науката в ежедневието
  • Седмица на спорта – спортни предизвикателства за всеки клас, срещи със спортисти, стена на славата – спортисти в училището, научи ме на нов спорт – ученици учат своите съученици на различни спортове и пр.
  • Седмица на книгите – представяне на книги, откриване на библиотека или читателски кът в училище, гостуване на съвременен писател, заедно пишем книгата на нашето училище, облечи се като любимия си книжен герой и пр.

А вие какви тематични седмици бихте организирали?

сътрудник "Маркетинг и комуникации" в "Заедно в час"

Стани част от вдъхновяващите учители, които променят света на учениците си

дни
часа
минути