Настояваме за разработване на учебни помагала за деца и младежи с майчин език, различен от българския

Становище по проекта на Национална програма „Учебници, учебни комплекти и учебни помагала”
Фондация “Заедно в час” приветства заложената в модул 3 на проекта на Национална програма „Учебници, учебни комплекти и учебни помагала“ дейност за разработване на учебно помагало по български език като чужд за обучение на малолетните и непълнолетните чужденци, търсещи или получили международна закрила, и мигранти. Тази мярка би могла да бъде от голяма помощ както за учителите, които преподават български език като чужд, така и за децата и младежите бежанци и мигранти, които имат нужда да се интегрират максимално бързо в училищата в България.
С настоящото становище предлагаме подобрение на процедурата по разработване на учебното помагало по модул 3 на националната програма, така че да бъде максимално прозрачна и коректна и да предизвика желания резултат. Използваме възможността да предложим и разширяване на националната програма с още един модул, насочен към учебни помагала за ученици с майчин език, различен от българския.
- Дефиниране на възрастовата група, към която е насочено учебното помагало за български език като чужд в модул 3
В представения за обществено обсъждане проект на национална програма не е дефинирана възрастовата група, към която е насочено учебното помагало по български език като чужд за обучение на малолетните и непълнолетните чужденци, търсещи или получили международна закрила, и мигранти. Посочено е единствено, че помагалото трябва да се използва от деца и ученици в задължителна училищна възраст. Според Закона за предучилищното и училищното образование в България “училищното образование е задължително до навършване на 16-годишна възраст и започва от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 7-годишна възраст на детето”. Учениците на възраст между 7 и 16 години притежават твърди различни когнитивни умения, способности и интереси, така че да могат да използват едно общо учебно помагало. Освен това процесите на усвояване на езика протичат по различен начин при деца на 7 и 16 години и учебните материали трябва да бъдат съобразени с това. Настояваме модул 3 от проекта за национална програма да дефинира конкретна възрастова група, към която е насочено учебното помагало, или да предвиди различни помагала спрямо различните възрастови групи. Второто би следвало да върви и с увеличаване на бюджета по модул 3 на програмата.
- Разширяване на кръга от възможните изпълнители по разработването на учебното помагало по модул 3
Модул 3 на националната програма предвижда училищата да са единствените възможни изпълнители за разработването на учебното помагало по български език. Участието на учители в екипа, който ще разработи помагалото, безспорно е необходимо, но съществува риск училищата да нямат нужния капацитет, за да са водещ партньор по сформирането на авторския колектив. Смятаме, че разширяването на целевата група възможни изпълнители би допринесло за по-голяма гаранция за качествено изпълнение на заложения продукт. Предлагаме формуляри за кандидатстване да могат да подават и университети, научни институти и неправителствени организации, като задължително условие е в авторския екип по разработване на учебното помагало да бъдат включени и учители, които преподават български език като чужд.
- Увеличаване на времето за разработването на учебното помагало по модул 3
Според представения за обществено обсъждане проект времето за разработване на учебното помагало по български език би било около четири месеца (в случай, че приемането на националните програми не се забави). Разбираме предизвикателствата, породени от нарастващия брой бежанци заради войната в Украйна, и осъзнаваме, че децата и младежите, пристигащи от там, трябва максимално бързо да се интегрират в учебния процес в България. В същото време считаме, че четири месеца са крайно недостатъчни за разработване на качествен продукт, заради което съществува риск предвидената инвестиция да не доведе до желаните резултати.
По начина, по който в момента е разписана националната програма, за четири месеца трябва да се разработи учебно помагало, покриващо две нива от езиковата рамка – А1 и А2. Смятаме, че с предвидените в програмата ресурси за разработване на качествено учебно помагало, покриващо едно ниво, са необходими минимум шест месеца.
Предлагаме времето за разработване на помагалото да бъде увеличено на минимум шест месеца, като или броят на езиковите нива, които помагалото трябва да покрие, се намалят до едно, или се предвидят повече средства за по-голям екип, който да разработи продукт, покриващ и двете нива.
- Разширяване на националната програма с модул за учебни помагала за деца и младежи с майчин език, различен от българския
По данни на Министерството на образованието и науката и фондация “Конрад Аденауер” 20% от децата, които започват училище, говорят на различен майчин език от българския, а повече от половината от ромските семейства не говорят вкъщи на български. Невладеенето на български език е сред най-честите причини децата с различен майчин език да изостават от своите връстници. Учениците изпитват затруднения с усвояването на академичния материал и нови знания, чувстват се неразбрани и неуспешни. Това ги определя в много по-голяма степен като деца в риск от отпадане от образователната система. По данни на Националния статистически институт през учебната 2019/ 2020 г. 17 490 ученици са напуснали преждевременно образователната система.
На този фон в България не е разработена достатъчно добра методика за преподаване на български като втори език, което затруднява учителите в подготовката на тези ученици. Липсват и конкретни материали за езикова подкрепа, съобразени със спецификите на усвояване на българския език като втори.
Поради тази причина предлагаме в националната програма да бъде включен и модул 4, по който да се разработят учебни помагала за деца и младежи с майчин език, различен от българския. Изготвянето на такива помагала ще подпомогне учениците, които изпитват затруднения в училище, както и учителите им, които имат нужда от допълнителни инструменти в работата си. Така мярката би могла да доведе до по-добро интегриране в училище на учениците с различен майчин език, до подобряване на образователните им постижения и до намаляване на риска от преждевременно отпадане от учебния процес.