• За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Как да изградим общност в класната стая?

Как да изградим общност в класната стая?

  • Публикувано от Заедно в час
  • Категории Всички, Добри практики
  • Дата 14 септември, 2021

Човешките взаимоотношения играят огромна роля в учебния процес. Добре известно е, че начинът, по който се държим и общуваме в час, може значително да повиши мотивацията и ангажираността на учениците. Последните проучвания показват, че създаването на стабилни взаимоотношения, основаващи се на взаимно доверие с учениците е не просто допълнително усилие, а страшно значимо за техните бъдещи постижения и личностно развитие.

В тази статия ще ви дадем няколко основни насоки, но повече по темата можете да научите от безплатния видео курс “Култура на класната стая” на сайта за споделяне на добри практики prepodavame.bg.

Започнете безплатния видео курс тук!

5 стратегии за изграждане на взаимно доверие с учениците

Ако тази учебна година ви предстои да работите с класове, които не познавате, или просто искате да подобрите взаимоотношенията си с учениците, които вече познавате, ви насърчаваме да изпробвате някоя от тези 5 стратегии!

  1. Представете се и разкажете повече за себе си. Споделете своите очаквания към общата ви работа и какво бихте искали да постигнете и научите заедно. Не забравяйте да се допитате и до мнението на децата!
  1. Анкети: Създайте кратка анкета с въпроси, които биха ви помогнали да опознаете интересите на учениците, за да можете да ги включите в уроците и разговорите си с тях.
  1. Обръщайте се към учениците с имената им: Измислете система/игра, с която бързо да запомните имената на учениците си (може да опитате да свържете името с нещо специфично за детето като любим цвят, песен или хоби например).
  1. Кутия за въпроси: Дайте възможност на учениците да ви изпратят въпроси или писмо ,,Какво бих искал да знае моят учител?”, като ги пуснат в кутия (може и виртуална).

5. Личен разговор и контакт: Отделете си време за кратък разговор с учениците. Уверете се, че в рамките на първата седмица сте имали пряк контакт с всяко едно дете.

Изграждане на взаимоотношения и умения през роли

За да изградим взаимоотношения, основаващи се на взаимно доверие с учениците си, трябва да им осигурим необходимата структура и подкрепа, така че да могат да допринасят по различни начини в класната стая. 

Всеки ученик има своите силни страни и области за подобрение. Когато разделяме класа за работа по групи, можем да се съобразим с тези индивидуални качества и да измислим роли, с чиято помощ всеки ученик да се почувства значим. В зависимост от предмета, урока и конкретната групова работа, можем да използваме следните примерни роли: 

  • ученик, който обобщава;
  • ученик, който работи по визуализациите;
  • господарят на думите; 
  • пазител на времето;
  • отговорник по съгласуването на различните мнения; 
  • човекът-въпрос. 

Игровизацията на учебния процес също може да се използва за изграждане на умения и добри взаимоотношения в класа. Учениците могат да трупат точки, ако например в работата си цитират факти от надеждни източници, свързват различни идеи, намират неточности или задават въпроси. Определен брой точки води до някаква награда, предварително съгласувана с класа.

Този подход, изгражда увереност и прави учениците отговорни за собственото си учене и развиване на умения. Също така подобрява взаимодействията между учениците в класа и ги подтиква да се изслушват по-задълбочено и да надграждат собствените си идеи.

Сутрешни срещи

Сутрешната среща е ангажиращ начин за започване на деня и изграждане на силно чувство за общност. С тяхна помощ можете да настроите децата за успех в социален и академичен план. 

Всяка сутрин учениците и учителите се събират в кръг за двадесет до тридесет минути и преминават през следните четири фази:

Поздрав: Учениците и учителите се поздравяват по име. 

Споделяне: Учениците споделят информация за важни събития от живота си. Останалите могат да коментират или задават уточняващи въпроси.

Групова активност: Всеки участва в кратка активност, която насърчава груповото сплотяване и помага на учениците да практикуват социални и академични умения (например рецитиране на стихотворение, танци, пеене или игра).

Сутрешно послание: Учениците четат кратко послание, написано от техния учител. Посланието има за цел да помогне на учениците да се съсредоточат върху работата, която им предстои през деня.

Можете да адаптирате този формат спрямо спецификата на вашия предмет, класовете, на които преподавате, и времето, с което разполагате преди, след или по време на часовете.


Надяваме се, че курсът за изграждане на култура на класната стая и насоките в тази статия ще ви помогнат да сплотите класовете, с които ви предстои да работите, и ще доведат до много успехи и вдъхновяващи мигове!

Честит първи учебен ден и успех!

  • Сподели:
Заедно в час

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Предишен пост:

По пътя на мечтите за младите програмисти
14 септември, 2021

Следващ пост

И тази година караме скутери BRUM с кауза за първия учебен ден
15 септември, 2021

Прочетете още

letni preporaki za uchiteli knigi (2)
Летни препоръки за учители: филми и сериали
25 юни, 2022
letni preporaki za uchiteli knigi (1)
Летни препоръки за учители: книги
25 юни, 2022
5 идеи за послания, които да отправим към учениците в края на годината
23 юни, 2022

Търсене

Последни новини

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022
Защо да изберете учител на “Заедно в час”? Директорите споделят.
19май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти